Hej,

Tänkte lägga ett plåttak (TP20) på ett kallförråd untan underlagstak. För att undvka att det ska droppa kondens från taket tänkte jag använda s k kondensväv från Bison. Det jag inte förstår är hur jag ska göra vid takfoten.

I beskrivningen står det att väven ska dras ut på fotplåten och att underlag för fotplåten ska fällas in i takstolen. Men då kan jag ju inte lägga regeln som jag ska färsta plåten i på det sätt som anges för TP20. Då bildas det en ficka för vattnet.

Någon?
 
  • Diagram som visar montering av takränna vid takfot: vänstra bilden - kort rännkrok på takfotsbräda, högra bilden - lång rännkrok på läktbräda nära takfoten.
Ska jag förså Bisions anvisning så att det för sista spikläkten vid takfoten ska monteras en liten distans så att läkten hamnar upp ifrån fotplåten. använder jag en distans på 10mm så bildas en springa där vattnet kan rinna över fotplåten och ner i hängrännan.

Klara en plåt att bänas upp i slutren med 10mm?
 
  • Illustration som visar Bison underlagstak och bärläkt vid takfot. Anvisning för montering av distans mellan sista spikläkten och fotplåt för att förhindra vattenansamling.
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.