Hej,
tänkte dela med mig av mitt bygge av biorum i ett "ledigt" rum i källaren. Mycket av det som skulle göras gjorde jag för första gången, så jag har lärt mig massor. En del saker blev jag nöjd med, andra hade jag gjort annorlunda om jag skulle göra det om igen.

Det började med et rått källarrum, men ett nytt golv blev stöpt för några år sedan (isolerat och lagt in golvvärme också).
Jag började med att sätta upp reglar och isolera. Jag vågar inte visa fler bilder, av rädsla för att bli lynchad för att använda träreglar och isolering i källaren. :p Men det är en torr källare och jag har byggt med luftspalt och 50mm isolering. Så jag hoppas att detta ska gå bra.
Renoveringsprojekt av ett källarrum med uppsatta träreglar, isolering på golvet och betongväggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Oinredd källare som omvandlas till biorum med träreglar och isolering på väggarna, geringssåg och trämaterial på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Start av bygge i källarrum med reglar, isolering och verktyg synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Lite konstig planlösning i rummet, så detta lilla hörn får bli det tekniska hörnet med förstärkare, playstation, apple TV osv.
Källarrum under renovering med uppsatta träreglar, isolering och verktyg utspridda.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På denna vägen sätter jag upp duken, 100".
Rått källarrum under konstruktion med isolerade träreglar, elinstallationer och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tejpat upp målarpapp för att se hur stor duken kommer bli.
Rått källarrum under ombyggnad med träreglar, isolering och upptejpad målarpapp i storlek för projektorduk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Gipsskivor kommer upp.
Källarrum under renovering med träreglar, isolering och monterade gipsskivor på väggarna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Liten upphöjning byggs där det ska stå 2 fåtöljer. Framför kommer en soffa, så familjen kan mysa tillsammans. :)
Uppbyggnad av regelstomme i ett källarrum med gipsväggar och verktyg synliga på golvet.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Pågående bygge av ett biorum i källaren med reglar, isolering och gipsskivor samt verktyg och byggmaterial synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dags att spackla och slipa
Under-renovering källarrum med oskyddade väggisoleringar och ej färdigställd gipsskiva.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Person i skyddsmask står i ett under-renovering rum täckt med byggdamm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarrum under renovering för biorum med träreglar, isolering, och en upphöjning för fåtöljer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Källarrum under konstruktion med isolerade väggar, träreglar, en upphöjd plattform och en glasblocksfönster.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Företaget som la in golvvärme gjorde ett dåligt jobb, en del av värmekabeln var inte stöpt i golvet, skarven gick 1 meter upp. Så lösningen blev att stöpa ett trappsteg in i rummet där resten av kabeln ligger. Det blev faktiskt ganska bra, vi hade redan tidigare pratat om att det hade varit bra med ett trappsteg in i rummet.
Renoverat källarrum i omvandling till biorum med steg in till rummet och omonterad vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nu börjar vi måla taket (frun är långt ifrån nöjd med så mörk färg) :D
Renovering av källarrum med oslipade gipsskivor och synliga isolerings- och reglarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Renoveringsprojekt av ett källarrum med gipsskivor på väggarna och målat tak i processen att bli ett biorum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Heltäckningsmatta kommer på plats (detta blev riktigt skönt att gå på, 10mm tjock)
Jag fick också lite hjälp med städningen efteråt.
Källarrum under renovering med nylagt svart heltäckningsmatta och vita obehandlade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Barn hjälper till att städa ett nylaggt heltäckningsmatta i ett renoveringsprojekt i källare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Väggarna målade och soffa på plats. 2 utslitna hantverkare.
Mörkt källarrum under renovering med isolering, byggmaterial och en tänd arbetslampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Två personer vilar på en mörkröd soffa i ett ombonat nyrenoverat hemmabiorum med mörka väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Målet var att vara så pass färdig med rummet att vi kunde se julfilm i "bion" och det lyckades jag med. Det är fortfarande massor kvar att göra (led-list i taket, belysning på väggarna, eluttag och strömbrytare, högtalare på plats, byta fönster osv osv.
Men nu tar jag paus over jul och njuter av rummet! :D
 
  • Gilla
Seyyed1 och 1 till
  • Laddar…
mer bilder! (y)

Bra jobbat
 
Härligt att se att det fortfarande byggs "mancaves" för det är vad mitt älskade biorum blev :) snåla inte på dukstorlek bara, utnyttja så mycket det går av väggen i bara duk, det ska vara stort och pampigt!
 
Ganescha skrev:
Härligt att se att det fortfarande byggs "mancaves" för det är vad mitt älskade biorum blev :) snåla inte på dukstorlek bara, utnyttja så mycket det går av väggen i bara duk, det ska vara stort och pampigt!
Ja, planen var att detta skulle bli en mancave, men hittills är det mer ett familjerum. Min dotter älskar att leka på rummet, och de filmer som har visats fram til nu är Lejonkungen, Ronja Rövardotter, Frost och Nemo... :wow:

Fler bilder kommer när belysning är satt upp, just nu är det bara en mörkt källarrum. (y)
 
  • Gilla
jockeping och 3 till
  • Laddar…
R8_Sweden skrev:
Ja, planen var att detta skulle bli en mancave, men hittills är det mer ett familjerum. Min dotter älskar att leka på rummet, och de filmer som har visats fram til nu är Lejonkungen, Ronja Rövardotter, Frost och Nemo.:
Känner igen det där.
 
Kul att se. Min mancave/biorum ska byggas om 2 år när det mesta andra är klart. Ska bli kul och se med belysningen :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.