Hejsan.

Måste blåsa lite ånga...
Hur ofta strular era biomaticpannor?

Vi har en från 06, som installerades precis före jul 06.

Fungerade bra vintrarna 06-07.

Vintern 07-08 fick vi ideliga driftstopp, tandhjulet till internskruven fastnade. Internskruvenheten byttes ut på garanti, eftersom "ett litet antal pannor hade levererats med felaktig internskruv".

Vintern 08-09
Kraschade sista drevet i planetväxellådan som driver tandhjulet till internskruven. Byte av hela enheten, motor och planetväxellåda. 3900:-+moms. Instalatören (Löhrs) vägrade ta det på garanti. De hävdade normalt slitage.
Efter mycket bråk med Aritherm gick de med på att byta på garanti.
Jag hävdar att något är feldimensionerat, om växellådan kroknar innan järnpinnarna som skall fungera som säkringar i tandhjulet går av. Säkringarna bör sitta FÖRE svagaste komponenten (uppenbarligen växellådan), annars fyller de liksom ingen funktion...

Vintern 09-10 kom vi hem till enorm röklukt. Jag gick ner och hittade golvet fullt av tjära.
Fläkten hade lagt ner, men pannan hade fortsatt mata och pyra länge efter det. 2500:-+moms, orkade inte bråka om garanti.

Vintern 10-11, november, läckage från en av kopplingarna till varmvattenberedaren. Jag spänner kopplingen lite och löser problemet.
Sista drevet i planetväxellådan till internskruven (dvs samma som för två år sedan) lägger ner natten mot julafton. Har inte fått räkningen ännu..
Idag, kraftigt läckage från en annan koppling till VVB:n. Stänger varmvattnet för att ringa röris i morgon.

Är detta typiska problem/driftskostnader? Är det bara jag som har så mycket strul med en Biomatic?

/ Fredrik
 
Nä detta är inte normalt o du har fått av dessa pannor som hade en dålig brännare vid ändring av konstruktion, Rörkrökaren ska igentligen känna på alla anslutningar efter varmkörning av pannan..

En kompis ionstallerade en Biomatic april -06 men pannan kom i januari -06, Han har stort värmebehov o kör 17-18 ton/år o även han har fått byta motor pga växellådsras.. De berode på att backspärren va feljusterad o att de klunde slå stopp mellan stift/tandhjulet men efter ombyggnaden för nått år sedan till kedjedrift har de inte varit några problem med pannan..
Just detta med växellådsras hände även en kille med Ctc bio brännare som är samma brännare, Även där berode det på backspärren som missade så det slog stopp o efter byte till kedjedrift har den gått utan problem.. Det går mycket tystare/mjukare med kedjedrift vilket skulle varit där hela tiden..
Stiften är inte tänkta som brytpinnar
 
Min med kedjedrivning har bara gått och gått och gått men nu ska jag byta slussvingar.

Däremot står min silo för nära så det har varit många ändringar på siloskruven men nu har det fungerat i ett par år så.

Protte
 
Jag är inne i 11. värmesesong med min Biomatic. Har slutat byta slussvingar för 5 år sedan - det fungerar bra endå hos mej då min vertikalskruv fungerar som sluss.
Har bytt stift en gång og motor i 2009 och har fläkt i reserv. Passar på att rensa brännkopp ordentligt en gång per ca. 10 dagar, då ordentligt rent nede vid matningsskruven så den går lätt efteråt. Tror motor får stryk av koks som bildas under skruven och då håller den inte så länge. Tror också att det åar viktigt att hålla rätt fyllning i internförråd för att motor skal gå lätt, inte för mycket och inte så lite att förbränningen/matning blir ojämn.
 
vad kostar kedjedrivningen? och var köper man den
min stjärna är snart slut
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.