Våran Ariterm Biomatic 20+ har strulat ända sedan vi flyttade till huset för snart 3 år sedan. Den stannar slumpmässigt så man kan aldrig riktigt lita på den. Efter stopp står det "Kontrollera slussens täthet" som felmeddelande. Efter uppstart igen så funkar allt, sean kan den gå från allt till något dyg upp till ett par veckor.
Bytte slussvingar första vintern men det hjälpte inte. Andra vintern bytte jag optovakten och tyckte till en början att det blev bättre, men sedan återkom felet.
Det lilla hålet i optovaktens rör är inte igensatt, och det är aldrig något sot på själva vakten.

Tips på vad man kan kolla mer innan jag ringer ut nån slags firma som får kolla på den?
 
Går det för mycket luft förbi slussvingarna när brännaren stannat hinner underhållsmängden av pellets brinna upp för fort. En rätt storlek o inställning av dragbegränsaren brukar göra susen
 
Hur ser en dragbegränsare ut..? Osäker på om jag har en över huvudtaget :surprised:
 
Ska kolla igenom tråden..
Tror inte jag har några stift. Det var på nån äldre modelle? Alla axlar är kededrivna på min panna
 
Här är några bilder från min panna (från 2008), så kan du se om din ser likadan ut. Som du kanske ser på bilden har jag bytt ut två av stiften mot skruvar då de lossnat. Detta är olämpligt då konstruktionen med stift är till för att stiften ska "ta smällen" om det kärvar i mekaniken. Ska fixas vilken dag som helst...

Mvh, Magnus

IMG_20160306_122014.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

IMG_20160306_121959.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok. Då har jag någon annan typ. Jag har inte alls det där stora hjulet på min. Enbart en kedja
 
Kolla så du inte har något glapp eller elektroniskt problem efter optogivaren. Du vet kanske att du kan gå in i servicemenyn och kolla ärvärdet på givaren? Kan vara bra att göra så man ser att man har 99% när det brinner och att den inte dippar om man rycker och drar lite i ledningar och kontaktdon.

Jag köpte för övrigt fotosensorer för 3-4:-/st och ersatte med när min optogivare gav upp. Klart mycket billigare än "original" för 100 gånger mer ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.