Har alltås installerat en Biomaticv 20+ med panna. Två problem, det ena är att varmvattnet rä'cker till lååånga duscha numera. Det andra är att rökgastempen bara ligger på ca 100 grader ut, oftast lägre. Mått med intern tempgivare samt extern rökgastermometer.

Jag är av åsikten - rätt eller fel - att mitt hus skulle må bättre med högre temp, 150-200 skulle jag tror vara lagom. Murstocken värmer upp en toalett, en hall och lite av kallvinden. Och så är jag lite nervös vad gäller kondens.

Har någon här försökt höja tempen i denna panna?
 
60-70 grader nån meter ner ifrån skorstenstoppen är kondensfritt.. Sätt myntautomat på varmvattnet eller en begränsare som stänger efter 7 minuter. Att murstocken skulle värma våningen ovanför är ett forntida fenomen då rökgastemperaturen låg runt 700 grader. Har du retardar i pannan kan du ta bort dem men varmt på murstocken på vinden blir det nog inte.
 
Du kan väl höja effekten på brännaren
 
exerg skrev:
60-70 grader nån meter ner ifrån skorstenstoppen är kondensfritt..
Det är mätt ut från pannan, inte vid skorstenstoppen.

Sätt myntautomat på varmvattnet eller en begränsare som stänger efter 7 minuter. Att murstocken skulle värma våningen ovanför är ett forntida fenomen då rökgastemperaturen låg runt 700 grader.
Nej, det värmer tillräckligt då tempen låg på 200 grader,

Har du retardar i pannan kan du ta bort dem men varmt på murstocken på vinden blir det nog inte.
Nej, men på våning 1 och 2 bidrar det med värme. Jag har trots altl upplevt det de första 10 åren i huset. Och rökgastemperaturen var då dryga 200 grader mätt vid pannan.
 
Skumpen skrev:
Du kan väl höja effekten på brännaren
Nej, då får man för korta gångtider.
 
kan du inte öka start och stopp temperaturen typ 70- 90 grader så du får längre gångtider.
 
Känns som om du ska värma upp utrymmen så är det bättre att installera element i de utrymmena än att göra pannan mindre effektiv?
 
Varför det, spelar väl ingen roll hur värmen kommer dit?

Några få procents lägre verkningsgrad får vägas mot mindre installationskostnad och mindre underhållsarbete på skorstenen.

Men jag skulle gärna vilja veta om någon har försökt höja rökgastempen på just den här pannan.
 
Lyfte lite på en plåtbit, och har nu 160-170 grader ut ur pannan efter långdusch. Så får det nog bli. Någon kan säkrt räkna ut hur många %-enheter min pannverkningsgrad sjunker. Dock så kommer det mesta huset till godo.
 
Går att jämföra om du vet hur lång tid det tog före och efter ändring att värma X-antal liter vatten
hur mycket ökade pellets förbrukning ...
 
Skillnaden är nog mindre än variationer i värmebehov mm. Någon som har formeln för pannverkningsgrad liggande, minns inte riktigt?
 
-MH- skrev:
Varför det, spelar väl ingen roll hur värmen kommer dit?

Några få procents lägre verkningsgrad får vägas mot mindre installationskostnad och mindre underhållsarbete på skorstenen.
Jag tycket du tänker rätt :). Man ska inte stirra sej blind på antal kg pellets och glömma kondens skador som kan bli kostsamma. Jag är också glad för min varma murstock - stor yta avger en del värme till rum den går genom trots att ytan är bara ljumet. Har räknat detta som värmetillskott och inte som skorstensförluster :). Hade jag isolerad insatsrör så skulle jag tänka annorlunda ....
gaia
 
Idag var det varmt och gott på lilla toaletten på 1:a våning! :)
 
Ökade pellets förbrukningen ?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.