Jag är lite sugen på en bioetanolkamin som både ger mysfaktor, men också som extra värmekälla under kalla dagar. Värmen i huset (bergvärme) räcker inte riktigt till när det blir tvåsiffriga minusgrader, utan vi tappar någon grad inomhus per dygn under köldperioderna.

Jag ser fördelar med något som är relativt underhållsfritt, inte kräver sotare eller dyr installation. Och som inte kräver vedhantering och tömma aska.

Bioetanol från kaminbutikerna är dock himskans dyrt. 40-50kr/litern som ger runt 5kWh i värme. Finns det billigare?

Någon som kan rekommendera en kamin på 4-5KW?
 
Allt som har med "bio" att göra är vanligtvis bluff. Köp rödsprit på Dollarstore för 24 kronor litern. Billigast i Sverige.
Det är EU:s ej demokratiskt valda kommissionärer som bestämmer vilken etanol vi får importera och köpa vare sig "bio" eller inte "bio". Precis som i Sovjetunionen där parlamenten i delrepublikerna bara var en utsmyckning.

Luktar fantastiskt gott när man tänder ett campingkök som drivs med sprit.
Dubbelt så dyrt som eldningsolja så en elfläkt blir nog i de flesta fall billigare, Med fast elavtal definitivt billigare.
 
Den tillför ju bostaden både fukt och koldioxid dessutom. Som uppvärmning ser jag det som en dålig lösning.
 
Ja elda 4-5 kW med sprit är nog ingen bra lösning. Riktigt kalla vinterdagar blir det ofta för torr luft inne så lite fukt från en liten spritbrännare gör bara nytta. Stoikiometriskt bildas det bara en liten mängd koldioxid, välmeljus är mycket värre och sotar dessutom.
Är bergvärmen helt underdimensionerad eller är den på väg att ge upp. Stort hus kanske?
Med avstängd pellets så värmer min luftvärmepump skapligt hela huset vid -10 grader ute och då ger nog värmepumpen bara omkring 3 kW.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.