Vi kommer att hyra ut vårt fritidshus från hösten och minst ett år framöver. Av olika skäl är en långsiktigt lösning viktigt för oss. Vi vill alltså inte ha en hyresgäst som säger upp kontraktet efter bara någon månad. Kan vi, och därmed frångå den ömsesidiga tre månders-regeln, förtydliga eller framhäva detta i kontraktet på något sätt.

Vi tänker oss en lösning där vi anger en minsta hyrestid, och om denna frångås faller en "straffavgift" ut. Magkänslan pekar mot att det är ett gränsfall - vad tror ni?
 
Jag har för mig (men är inte jurist) att en privatperson som hyr har alltid rätt att säga upp avtalet med en viss uppsägningstid (kan vara 3 mån). Och att det är en punkt man inte får avtala "sämre".
 
Om hyresavtalet avser en bostadslägenhet får hyresgästen alltid säga upp avtalet till månadsskiftet som inträffar tre månader från uppsägningen (JB 12:5), vilket gör att en ev. "straffavgift" skulle bedömas som oskälig. Som bostadslägenhet avses lägenhet som upplåtits för att helt eller till en inte oväsentlig del användas som bostad (12:1 stycke 3).

I praxis (RH 1990:41) har fritidshus betraktats som bostadslägenheter, även om den används just som en sådan och inte som permanentbostad.
 
Redigerat:
Finns det verkligen inte en praxis för fritidshus? Om man hyr ett sådant på ett år så ligger ju större delen av värdet under sommarmånaderna. Så om man kommer överens om en årshyra så betalas hela årshyran på ett bräde, särskilt om avtal träffas på våren. Kan man inte komma överens om en årshyra som inte delas upp i månader? Eller kan man inte komma överens om en årshyra som delas upp ojämnt så att sommarmånaderna står för 90%? Ex: en årshyra på 10.000 kan delas upp i 3000 kr/månad juni-augusti och resten 100 kr/månad.
 
Jag har hyrt ut ett fritidshus med årshyra på 8000kr som betalades i början av varje år. Jag visste inte att det var olagligt. Jag tror vi skrev ömsesidig uppsägning på 3 månader innan årshyran skall avläggas.
 
Enligt 20 § i hyreslagen får hyra som belöper på en annan kalendermånad än den första betalas sista vardagen före månades början, även om avtal träffats om tidigare förfallodag.

Så länge båda parter är nöjda och glada är det ju inget problem, men hyresvärden kan inte neka en hyresgäst som vill ha återbetalning av förutbetald hyra och har heller inget att sätta emot om hyresgästen väljer att inte betala klumpsumman i början av året och istället betalar månadsvis. Det är alltså inte en grund för att säga upp hyresavtalet i förtid.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.