Hej
Jag håller på att renovera ett rum i min källare till tvättstuga.
Jag har rivit bort en gammal 70-tals gummimatta på väggarna och bakom spånskiva och ribb så sitter kakel. Det har man (troligtvis) inte rivit vid tidigare renovering pga asbest i fogarna och fixet, vilket jag konstaterat vid en asbestanalys. Problemet är att under ett källarfönster så rasade kaklet ner av sig själv tråkigt nog. Detta pga att kondens från fönstret har runnit bakom gummimattan på den gamla kakelväggen
Jag tänker regla upp en ny vägg med stålreglar, våtrumsgips och luftspalt.
Min fråga är. Går det att binda den fix som sitter kvar på väggarna med något, typ primer eller liknande innan jag bygger igen väggen. I och med att väggen skall vara ventilerad så känns det ju dumt att det finns fix bakom som utsöndrar sig så fort man vidrör det som innehåller asbest som kan tränga in i tvättstugan.
 
den är ju redan bunden i fixet? Varför skulle den utsöndra sig? Du menar att luften skulle nöta på fixet och på så sätt kontaminera huset? Nä det fungerar inte riktigt så även om man kan skapa scenariot i huvudet. Det lilla fix som ev lossnar ramlar nog ner till golvet och ligger där. tills nästa väggrenovering tar vid.
 
Du kan ju jämföra det med ventilationsrör av eternit, de är vanliga. De ger ingen mätbar ökning av asbestfiber i luften som passerar i rören. Utan problemet med sådana rör är precis som för annan asbest att de kan utsöndra fibrer när man river eller bearbetar materialet.

Man måste komma ihåg att du har alltid en avsevärd mätbar halt av asbestfiber i all luft, så även OM den här väggsnutten skulle lyckas utsöndra någon fiber då och då, så blir det ett helt försumbart tillskott till de asbestfiber du ändå andas in i varje andetag.

Du behöver inte skydda asbesthaltiga material mot normal användning, det är om du vill fräsa bort asbestfixet som det kan vara lämpligt med skyddsåtgärder.

Och även om du skulle välja att fräsa bort asbestfixet helt utan skyddsåtgärder (någon enstaka gång under hela ditt liv), så är sannolikheten att du skall drabbas väldigt nära noll. Det ligger i klassen att om flera miljoner människor fräser bort några väggar med abest fix, utan skydd (någon enstaka gång), så kanske eventuellt en av dem drabbas av asbetsrelaterad cancer någon gång i framtiden.

Därmed inte sagt att man skall göra sådant utan skyddsåtgärder, det är en onödig risk. Men man behöver kanske inte skydda sig som om man leker med militär nervgas.
 
H hempularen skrev:
Du kan ju jämföra det med ventilationsrör av eternit, de är vanliga. De ger ingen mätbar ökning av asbestfiber i luften som passerar i rören. Utan problemet med sådana rör är precis som för annan asbest att de kan utsöndra fibrer när man river eller bearbetar materialet.

Man måste komma ihåg att du har alltid en avsevärd mätbar halt av asbestfiber i all luft, så även OM den här väggsnutten skulle lyckas utsöndra någon fiber då och då, så blir det ett helt försumbart tillskott till de asbestfiber du ändå andas in i varje andetag.

Du behöver inte skydda asbesthaltiga material mot normal användning, det är om du vill fräsa bort asbestfixet som det kan vara lämpligt med skyddsåtgärder.

Och även om du skulle välja att fräsa bort asbestfixet helt utan skyddsåtgärder (någon enstaka gång under hela ditt liv), så är sannolikheten att du skall drabbas väldigt nära noll. Det ligger i klassen att om flera miljoner människor fräser bort några väggar med abest fix, utan skydd (någon enstaka gång), så kanske eventuellt en av dem drabbas av asbetsrelaterad cancer någon gång i framtiden.

Därmed inte sagt att man skall göra sådant utan skyddsåtgärder, det är en onödig risk. Men man behöver kanske inte skydda sig som om man leker med militär nervgas.
Tack för svaret känner mig lugn och jag kan fortsätta som planerat :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.