Hej!

Fick idag från Fortum en avstämningsfaktura på 13.800 kr i julklapp!! :surprised:

Vårt nya hus (klart 1/12 2005) på västkusten är på 180kvm, golvvärme Nibe 360P, samt vidbyggt garage/ förråd på 62m2, drar enligt Fortum 25.000 kwh /år. Någon som vet om detta är rimligt?, det kanske det är.
Nåväl det känns bara lite tråkigt att så här i jul tider få en avst. faktura på nästan 14.000 kr. :'(

Nu till min fråga , vad har ni andra gjort: kör ni fortfarande rörligt eller har ni bundit?

Jag funderar på att byta från fortum till skellefteå el, de erbjuder 3års avtal för45 öre/kwh + alla J....a avgifter naturligtvis.

Vad har ni andra gjort/vad råder ni oss till?

Med vänlig hälsning

Gagga

Ps. God Jul!! :)
 
Vi har nyss bundit på 3 år hos Bestel med omförhandlingsrätt (kostar 460:- engångssumma)

Om skellefteå erbjuder 3-års med omförhandling tycker jag du ska ta det...
 
Om man väljer att binda upp sig med helårsavtal kan det vara klokt att invänta rätt tidpunkt. Med undantag för senaste året brukar elpriset vara som lägst mitt i sommaren. Därför bör oddsen vara goda om man väntar tills dess med att slå till.

Konsumentverket har en lathund för den som vill jämföra leverantörer -

http://www.elpriser.konsumentverket....asp?lngCategoryId=1455&lngArticleId=2997
 
billy_baver skrev:
Om man väljer att binda upp sig med helårsavtal kan det vara klokt att invänta rätt tidpunkt. Med undantag för senaste året brukar elpriset vara som lägst mitt i sommaren. Därför bör oddsen vara goda om man väntar tills dess med att slå till.
Vad gäller de rörliga priserna är priset ofta lägre på sommaren, då förbrukningen är lägre, men vad gäller de långa priserna är situationen en annan. Prissättningen av ett bundet elpris på låt säga 3 år, baseras på marknadens tro om ett förbrukningsvägt snittpriset sett över de närmaste tre åren, och då kommer ju både somrar och vintrar komma in i beräkningen.

Det hela fungerar mycket likt markanden för bundna räntor där de bundna räntorna fallit på slutet, medan de rörliga stigit. De bundna har stigit för att marknaden har ändrat sina långsiktiga prognoser om ränteutvecklingen, oavsett vad dagsnoteringen för räntan säger.

På elmarknaden kan man också köpa el "nu" (på spotmarknaden), eller för senare leverans på future eller forward-marknaden. Ett elbolag som säljer fasta elavtal går då ofta in på marknaden och köper el motsvarade den ungefärliga mängd el de lovat bort under olika år för senare leverans under dessa tidpunkter, så att man själv slipper stå med risken ifall priserna stiger.

Precis som bankerna själva lånar upp de pengar på samma tidshorisont som de själva lånar ut.

Så, givetvis ska man försöka binda till så bra pris som möjligt, men det finns inte samma säsongsvariation som finns för rörliga elpriser, utan säsongsvariationen beror på när leverans sker, inte när avtalet tecknas. Idag ligger priserna för leverans i januari på 50,9 euro/MWh och för leverans i maj på 38,75 euro. Att idag köpa el som levereras i slutet på året 2011 kostar 43,50 euro.

Det är sådana siffror som det beräknas ett vägt genomsnitt på för att få ihop vad elhandelsbolagen själva kan köpa in elen för. Sedan lägger elhandelsbolaget på en liten marginal och säljer vidare elen till dig.

Men, som sagt, bundna elpriser kan ibland vara lägre på sommaren och ibland lägre på vintern, men det finns inte samma tydliga säsongsvariation som för rörliga elpriser, just för att man köper el med leverans på massa olika datum framöver i tiden.


 
Nja, det där vet jag inte stämmer heller. Men Ksund kanske rentav har bevis för sin åsikt. Finns leverantörernas historiska (bundna och rörliga) avtalspriser någonstans till beskådande ute på nätet?

När marknaden avreglerats gick det till en början alldeles utmärkt att pricka in årets bästa bundna avtal lagom till industrisemestern. Lika punktligt noterades samtidigt årsbotten för rörliga priser.

Säsongscykeln har på senare år möjligen störts ut av Kinas ökade efterfrågan plus USA´s krigföring och annan politisk turbulens. Men om däremot NÅGON tumregel fortfarande stämmer verkar det vara den som säger att långa priser ökar samtidigt som de korta.

Allt enligt endast min fingerspetskänsla. Alltså är jag idel öra för bevis och analyserbara fakta.
 
Tror personligen mest på ett elpris som följer Spotpriset i någon form + elbolagets påslag. (Har Telgeenergis motsv där påslaget är ca 3öre) Spotpriset är ju det elbolagen faktsikt får betala och påslaget är deras "avgift" för att administrera det hela. Sen kan man ju då välja det bolag som administrerar det billigast!

Har man rörligt eller bundet så är man fast i deras gissningar/profitior om framtiden och tror man att man själv gör bättre gissningar/profitior själv så ska man självklart utnyttja det när elbolagen satt för lågt pris.... Min tro är dock att elbolagen är proffs som alltid ser till att gardera sig eller rätta till felprissättningar i efterhand på ett eller annat sätt vilket kunder med fasta eller av elbolagen rörliga priser självklart få betala på ett eller annat sätt.

Ungefär som med hantverkare. Bra hantverkare med rörligt pris är det bästa. Ber du då om fast pris så garderar dom upp sig lite för att inte riskera att gå back eller för att kompensera andra backjobb där man räknat fel eller helt enkelt för att dom då tar risken för att något oväntat strular.... Allt enligt de hantverkare jag kommit i kontakt med i olika former.
 
billy_baver skrev:
Nja, det där vet jag inte stämmer heller. Men Ksund kanske rentav har bevis för sin åsikt.
Om jag ska vara petig så är det ingen åsikt. Det är inte så att jag tycker att elpriset utvecklats på ett visst sätt, utan att jag tror att det gjort det. ;)

Om det vore en åsikt kunde jag inte ha rätt eller fel, men detta är något jag kan ha rätt eller fel om.

Finns leverantörernas historiska (bundna och rörliga) avtalspriser någonstans till beskådande ute på nätet?
Jag känner inte till någon som lägger upp det på nätet, men det kan finnas. Det finns dock vägledning i form av forskningsstudier som gjorts av forward och futurekontrakt på elbörsen. De jag sett har inte explicit försökt hitta just något säsongsmönster, utan mer generellt studerat prisförändringen för el till framtida leverans i förhållande till kalender och spotpris.

Elmarknaden har existerat för få år för att man ska kunna helt utesluta en säsongsvariation även på priser för senare leverans, men det som i första hand styr priserna för framtida leverans är den hydrologiska balansen - skillnaden mellan hur mycket vatten som finns i vattenmagasinen och hur mycket vatten som borde finnas i vattenmagasinen just denna tid på året. Denna skillnad kan förstås vara stor eller liten när som helst på året.

Säsongscykeln har på senare år möjligen störts ut av Kinas ökade efterfrågan plus USA´s krigföring och annan politisk turbulens. Men om däremot NÅGON tumregel fortfarande stämmer verkar det vara den som säger att långa priser ökar samtidigt som de korta.

Allt enligt endast min fingerspetskänsla. Alltså är jag idel öra för bevis och analyserbara fakta.
Om det är någon som borde presentera fakta är det väl den som påstår att det går att göra nästan riskfria vinster på elmarknaden genom att köpa el för framtida leverans på sommaren och sälja samma kontrakt på vintern? ;)

Om det skulle stämma, och du är beredd att satsa pengar på det, kan du göra dig en mångmiljonvinst på en enda vinter.

Problemet för säsongsvariationer är just att det sitter handlare som försöker hitta dem och tjäna sig en hacka på dem. Om man ser att elpriset för vinterleverans av någon anledning brukar falla runt sportlovsveckorna, så kommer spekulanter att köpa el just då för att försöka tjäna pengar på denna marknadsineffektivitet, vilket kommer att motverka den effekten. Det är samma effekt som när många på börsen räknar med börsfall under oktober (för att flera kända börsfall infunnit sig just då) och därför säljer massa aktier i september. Då kommer istället en uppgång i oktober eftersom folk redan sålt färdigt innan, och kalendereffekten förstörs.

Jag säger inte att du har fel, men om du har rätt så är det en ganska anmärkningsvärd upptäckt, vilket kommer att förändra hur handeln på elmarknaden fungerar, genom att elhandelsbolagen då genast kommer att börja köpa mer el för framtida leverans på sommaren och då kommer fenomenet genast att försvinna och kanske vändas i motsatsen ett tag.
 
Kör 100% rörligt (gällande spotpris plus några öres påslag) sedan minst fem år tillbaka, av den enkla anledningen att jag betvivlar elbolagen gör någonting gratis åt oss.

Visst kan man spekulera i framtida prishöjningar och binda priset, men då ska man veta att man spekulerar i detta. Ingenting annat.
 
Intressanta spörsmål...

Är det någon som har någon uppfattning ang min förbrukning?
25.000kwh/år på 180+62 m2, är det att betäcknas som normalt?

mvh Gagga
 
Mälarenergi har som flera leverantörer fast pris med omförhandlingsrätt(hade det när jag tecknade det) Vilket innebar att jag har kunnat omförhandla ner mitt pris till 28,6öre/kwh. Vill man slippa höga oväntade priser/elräkningar så är detta ett sätt. På så sätt får du ju en maxkostnad som du kan sänka. Men man måste vara på alerten och kolla av marknaden. Tittar man på det rörliga priset så är det oftast högst när vi förbrukar mest. det märks ju på elräkningen :).
 
Tack för svaret Inger, då börjar man ju undra när mitt nya enplanshus om 260m2 (inkl garage) nästan beräknas dra dubbelt så mycket (25.000kwh) mot dina 13.000.

Har du 1 meter väggar utan fönster ? ;)

Mvh Gagga
 
Ksund skrev:
Vad gäller de rörliga priserna är priset ofta lägre på sommaren
Nja, tittar man historiskt på det bolag jag har så stämmer inte detta.

2005 fick man det lägsta priset i januari och februari

2004 fick man det lägsta priset i december och oktober, dyrast var det i augusti och juni :surprised:, men visst, rent teoretiskt borde det ju vara just som du beskriver det och jag blev förvånad när jag läste igenom siffrorna själv.
 
Gagga skrev:
Är det någon som har någon uppfattning ang min förbrukning?
25.000kwh/år på 180+62 m2, är det att betäcknas som normalt?
mvh Gagga
Jag har 25.000 kWh förbrukning på ett hus med 210 kvm uppvärmd yta
(1 1/2 plan + souterräng).
Men huset är från 1969 med 100 mm isolering som bäst och 2-glasfönster.

Inget modernt hus borde dra så mycket!

//KnockOnWood

Edit: Sen beror det ju naturligtvis på var huset ligger. Mitt ligger i Görteborg. //KoW
 
Jag band mig 3 år med möjlighet att omförhandla första året (fortum) för 44 öre strax innan första reaktorstoppet i år.
Fick påbörjad leverans nu först i november. (fortfarande ingen räkning...)
Mitt förra elpris: 29 öre (rip) :'(
 
Gagga skrev:
Hej!

Fick idag från Fortum en avstämningsfaktura på 13.800 kr i julklapp!! :surprised:

Vårt nya hus (klart 1/12 2005) på västkusten är på 180kvm, golvvärme Nibe 360P, samt vidbyggt garage/ förråd på 62m2, drar enligt Fortum 25.000 kwh /år. Någon som vet om detta är rimligt?, det kanske det är.
Nåväl det känns bara lite tråkigt att så här i jul tider få en avst. faktura på nästan 14.000 kr. :'(

Nu till min fråga , vad har ni andra gjort: kör ni fortfarande rörligt eller har ni bundit?

Jag funderar på att byta från fortum till skellefteå el, de erbjuder 3års avtal för45 öre/kwh + alla J....a avgifter naturligtvis.

Vad har ni andra gjort/vad råder ni oss till?

Med vänlig hälsning

Gagga

Ps. God Jul!! :)
Mitt hus byggt 1936 tilläggsisolerat -88 inte speciellt bra isolerat i tak, otäta två glas fönster, 160 kvm med golvvärme i två badrum och iof luft/luft pump samt solvärmt varmvatten drar 19 000. Din förbrukning låter i överkant Gagga!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.