Dags att binda elpriset närmaste dagarna.
Fick då detta erbjudande från min lokala leverantör( http://www.skekraft.se ).

Fast pris
1år 45öre/kwh
2år 48öre/kwh
3år 48,8öre/kwh
5år 50öre/kwh

1år rörligt(rätt att binda nästkommande månad)
Nordpools spotpris+ 3,3öre(påslag ink moms) + elcert 4,5öre (ink moms) = totalt ca 31öre om jag räknar rätt 070903

Vad skall man välja...eller skall man vänta, kommer priset sjunka i höst ?

Förbrukar: ca8000kwh/år i dagsläget + pellets
 
Det kommer iofs lite nya elblag som kommer ha lite lockpriser, men alla som handlar med el är nog överens att de låga spotpriser (under 25 öre) vi har just nu kommer att stiga klart efter nyår då de nya utsläppscerifikaten skall betalas. Att de skulle sjunka finner jag som synnerligen otroligt. Det är tyvärr inbakat i fastpriserna för framtiden. Jag skulle välja rörligt i dagsläget.
 
Innan du tecknar avtal med Skekraft skulle jag rekommendera att du kollar vad Kundkraft kan erbjuda. Jag är själv med där, och vid senaste upphandlingen blev påslaget (inklusive elcert) 3,4 öre/kWh. Kanske inte så stor skillnad mot Skekrafts priser ovan, men på en förbrukning av 8 000 kWh/år blir det i alla fall några hundralappar.

När det gäller rörligt vs bundet har jag ingen direkt rekommendation. Normalt är det väl med el som med banklån, i längden borde rörligt vara det mest förmånliga.
 
Det finns även andra elnätverk som jag personligen tycker är bättre än KundKraft. Det jag använder mig av är Elnätverk Hans E Berg. Det är en person som vad jag förstår helt privat jobbar för bättre elpriser. Nu köper man inte elen direkt från honom utan man tecknar ett eget avtal med det elbolaget som hans elnätverk använder sig av. Han har också ganska bra funderingar kring fastpris och rörligt pris på elen.

Utdrag från informationsbrev:
"Idag kan vi inte sluta ett avtal för motsvarande avtalsperiod [5 år] till ett pris under 50 öre/kWh. Priset på långa avtal innehåller också en gardering som bolagen gör för kommande prishöjningar.
En genomgång av spotpriserna under de senaste åren visar emellertid på en prisbild där spot- priset i genomsnitt under de olika månaderna, sällan överstigit 30 öre/kWh – 2006 är här ett undantag. För de första fem månaderna 2007 är ingen månad över 30 öre. Det känns därför oekonomiskt att för varje månad trots detta binda priset till mer än 50 öre/kWh. Samtidigt vill vi ju gardera oss för extra höga priser under de månader vi förbrukar mest."

Går man med och köper el genom honom så löser han detta problem med ett smart avtal.
 
Var det inte ett nytt elbolag som skulle konkurrera på den Svenska marknaden, tyckte det nämndes i nyheterna.
 
>>Constructum domus
Tack för länken till Elnätverket, har kollat lite på sidan och det verkar vara riktigt bra.
Har SkeKraft (Skellefteå Kraft) idag som jag ansåg vara en av de bästa och billigaste leverantörerna
men detta verkar bättre.

Dock verkar det inte vara så ofta man kan nyteckna avtalet, som jag uppfattade det i alla fall.

Jag ska hur som helst skicka ett mail och se vad dom svarar.
 
Vet att skekraft tar ut högre nätavgift om man inte köper el av dom.
Så vad blir totala kostnaden med nätavgift om man byter till http://www.yellostrom.se/
 
Jag tecknade precis 5-årigt avtal med Sala Heby Energi www.sheab.se. Bor just nu i lägenhet och kan ta med mig avtalet till huset när det är färdigt. De har inget krav på minsta förbrukning men kude ändå ge ett pris på 94 öre/kwh med oreducerad skatt. Med t.ex skekraft skulle jag haft 97 öre.

5 år är nog inte så tokigt om man ser till den förväntade prisutvecklingen. Kolla bara på utsläppsrätternas prissättning under 2008/2009 jämför med 2007.

Uppdatering - såg att SHEAB också prissatt sig på 98 öre nu....
 
Det är väl som vanligt med fast vs rörligt:

Vill man veta vad man betalar så får man betala en liten "säkerhetspremie", kör man rörligt så blir det i de flesta fall billigare i längden, men priset varierar.

Ibland om man har tur eller väldigt god kunskap om framtiden så kan man även på några års sikt tjäna på fastpris, men den största fördelene är som sagt att man vet vad man får betala.

Elbolagen är ju inte dumma, dom ger ju inte ett fast pris som dom förväntar sig att gå back på - dom har också prognoser på prisutvecklingen framöver. Dock kanske dom tjänar in lite pengar nu när spotpriset är lågt, för att sedan kunna riskera att förlora lite pengar på fastpriskunderna om spotpriset stiger.
Sen kan ju ett fast pris vara bra om man är storförbrukar tex vintertid också, eftersom spotpriserna, iaf vid liten nederbörd, brukar stiga då. Och på sommaren när man skulle sparat att ha rörligt så förbrukar man kanske itne lika mkt, och går då i slutändan lika eller kanske tom ngt plus !?

Jag noterar också att det är en prisutveckling på årsbasis mot högre priser (inte så konstigt), men att vi 2007 verkar gå tillbaka till 2004/2005 års nivåer

http://www.nordpool.no/marketinfo/i...=last8&ccurrency=nok&type=html&usecookie=true
(Klicka på Montly och välj SEK, sedan får du spotpriset / Mwh)


Hur 2008 - blir vet ju ingen, det beror ju dels på utsläppsrätter (som kan SÄNKA priserna om elbolagen inte släpper ut koldioxid, tex genom att använda kärn-/vatten-/vindkraft etc och då kan sälja sina utsläppsrätter till andra), och mycket på nederbörden som med det vildare klimatet i världen är svårare att förutsäga, men det verkar generellt bli mer nederbörd - vilket fyller vattenmagasinen till den billiga vattenkraften. Men sen ökar ju konsumtionen vilker driver upp priserna.

/K
 
Denna sida tyckte jag var bra och lite småtrevlig. Ifall man vill jämföra lite elpriser.

http://www.elskling.se
 
Problemet för oss konsumenter är att alla priser hela tiden jämförs med spotpriserna. Och spotpriserna är alltid samma sak som den senast producerade kilowatten, den som kolkraftverket i Karlshamn producerat, eller den importerade. Det priset har väldigt lite med produktionskostnaden att göra, och också väldigt lite med marknadspriset.

Det skulle för stora producenter vara fullt möjligt att erbjuda 15.000kWh/år, max 5kW matning, för 15 öre/kWh i pris. Vill man däremot förbruka mer än 5kW, då kostar det spotpriser. Men, det skulle bara gynna konsumenterna, så sådant är man inte intresserad av. Att producera el via vattenkraft kostar inkl allt c:a 3-4öre/kWh.

Jag tror det finns lite hopp om att man skall börja ta itu med utsläppsrätter, elcertifikat och liknande, för det är inte rimligt att relativt miljövänliga förnybara energikällor skall beskattas enormt mycket hårdare än flygbränsle och fartygsdiesel. I ett land som tar miljömålen på allvar är det inget tvivel om att det kan komma en del förändringar. Därför valde jag igår rörligt elpris, det känns tufft att binda fast sig i avtal på nivåer som är skrämmande höga.
 
Till Swetrot.

Du skriver: "Att producera el via vattenkraft kostar inkl allt c:a 3-4öre/kWh."

Det är inte sant. Bara den i världen rätt så unika produktionsskatten ligger högre än så..

Man betelar alltså en skatt på installerad effekt (och inte ens på producerad energi) som uppgår till ca 5 öre/kWh. till det kommer den verkliga produktionskostnaden + kosnaden för utsläppsrätt (som faktiskt mer eller mindre prisas in även på kärnkrafts och vattenkraftsel).
 
aleli skrev:
Till Swetrot.

Du skriver: "Att producera el via vattenkraft kostar inkl allt c:a 3-4öre/kWh."

Det är inte sant. Bara den i världen rätt så unika produktionsskatten ligger högre än så..

Man betelar alltså en skatt på installerad effekt (och inte ens på producerad energi) som uppgår till ca 5 öre/kWh. till det kommer den verkliga produktionskostnaden + kosnaden för utsläppsrätt (som faktiskt mer eller mindre prisas in även på kärnkrafts och vattenkraftsel).
Men utsläppsrätterna på vatten och vindkraft kan ju säljas till kolkraft och oljekraftverk.
Så om man kan byta till bolag som bara producerar vind/vattenkraft så kan man (i teorin iaf) få rejält låga priser.
I praktiken kommer det väl inte bli så, men elbolag med högre andel "koldioxidvänlig" energi kan iaf konkurrera med sänkta priser (om dom har lust), och det torde om inte annat pressa ned priserna litegrann - men man vet ju aldrig

/K
 
Aleli: Vattenkraftsanläggningar betalar en fadtighetsskatt om 1,7% på taxeringsvärdet. Det är kärnkraftselen som har en effektskatt om 10200kr/MW effekt och månad, samt 0,15 öre/producerad kWh.

Enligt energibranschen själva motsvarar det 2,9öre/prodiucerad kWh. Jag kan väl sträcka mig till att en kWh producerad av vattenkraft därmed kostar 7 öre att producera. Då kan man sälja den för 15 öre utan problem, och ändå ha mer än 50% marginal.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.