A
En offtopic tråd ang bilvård. Köpte en äldre V70 som slit och slängbil i bygget. Den är toalt vanvårdad av tidigare ägare och pga min ocd börjar den snart närma sig nyskick, men jag får ej bukt på säterna... Hur tvättar jag detta?

Se bifogade bilder
 
  • Förarsätet i en äldre V70, delvis renoverat och rengjort med synliga fläckar och slitage.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Slitet grått och svart bilklädsel i tyg och konstläder på en V70 bil, i behov av rengöring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Har du använt en textiltvätt typ kärcher puzzi?
 
Johnwinroth
Får du inte bort det med medel som du lägger på sätet, kan du klä-av stolen

Sitter ett gäng med stålringar runt om som håller fast det, har själv fått göra så på grund av dålig lukt.
Går att göra med stolen i men lite bökigt, tipps du kan fälla ryggstödet helt frammåt för att komma åt bättre, finns två spakar vid gångjärnen för ryggen som man drar uppåt.
 
Om man inte vill klä av stolen, så är standardförfarandet att dammsuga, spraya rikligt med specialtvättmedel för bilinredningar, borsta med små roterande rörelser (jag använder en ryktborste), och skölja med en textiltvättdammsugare. Kolla på någon bilvårdsbutiks hemsida. Där finns både dammsugare och kemikalier. Dammsugaren är även sjukt bra att ha till hemmets mattor och textilmöbler.
 
A
Har prövat diverse textiltvätt men det ser bara bra ut tills det torkat. Men att klä av vore ju toppen, tål "skinnet" maskintvätt?
 
Tog ur mina säten i en bil jag köpte. Och använde högtryckstvätt.
 
Körde på med en ångtvätt från biltema på mina säten, och sen på med textiltvätt o gnugga. Sedan en grovdamsugare för att suga upp allt vatten.
 
  • Gilla
S_B_O
  • Laddar…
Johnwinroth
Herman19 skrev:
Har prövat diverse textiltvätt men det ser bara bra ut tills det torkat. Men att klä av vore ju toppen, tål "skinnet" maskintvätt?
Skulle tro att det är handtvätt som gäller, själv hade jag hel tyg och körde handtvätt. efteråt vart amn ju sugen på att köra alla säten, vattent va redigt skitigt.
 
Badda/blöt upp ordentligt med lämpligt medel och sug torrt med grovdammsugaren. Det har iallafall funkat för mig på diverse möbler.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.