Jag har servitut på bilvägen får aredatorn spärra av vägen och sen släppa in hästar innan för inhägnande utan att säga till
 
Om han sätter upp öppningsbara grindar borde det vara OK. Det är i så fall viktigt att du stänger efter dig. Om en häst rymmer och blir skadad för att du har glömt stänga, blir du ersättningsansvarig. Hade ett liknande fall hos farsan för några år sedan. Vet dock inte med bestämdhet hur det är med ansvarsfrågan nuförtiden. :)
 
Hw52 välkommen till Bygga Hus-forumet!
Var glad att du bor i så lantlig miljö att hästar och kor kan gå fritt!

Om man har frigående djur så måste det upp grindar annars kan de rymma.
Alternativt är en s.k. fä-rist, som inte är så vanligt i Sverige, de finns mer i Norge tror jag.

Och det står väl inget i servitutet om hur fort du kan köra på vägen?

Som Johan Gunverth säger så får man inte bryta inhägnaden!

Du kommer väl ihåg den här:
300px-Grindslanten.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jag är inte ute efter att köra fort utan att kunna öppna grinden så man ite behöver vara två styck för att öppna vem är skyldig om hästen blir rädd och sparkar på bil
 
hw52 skrev:
...vem är skyldig om hästen blir rädd och sparkar på bil
Bilföraren i alla lägen. Även om bilen står parkerad och hästen snubblar på den blir du som bilförare ersättningsskyldig för hästens ev. skador. Gammal lag från när det var mest hästar på vägarna.
 
Det finns ju ett juridiskt begrepp som heter objektivt ansvar.
Det innebär att den mest sårbara parten är utan ansvar om någon skada sker.

Dvs om en cyklist krockar med en bilist är det bilistens fel.

Men när det gäller vägen genom häst/kohagarna: Är det verkligen så jobbigt att öppna stänga ett par grindar på vägen hem?
Tänk på vad du vinner också: Låg risk för rån och inbrott :)
 
Men om jag förstår TS rätt så blir det problem om hästen står vid grinden och vill rymma. Hur öppnar man grinden, motar hästen och kör förbi den öppna grinden? Det borde sättas upp en grindsluss, dvs två grindar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.