Jag undrar vad forumets läsare anser om biltemas tätskikt?
Kollade runt lite på nätet o insåg att Litokol som tillverkar deras tätskikt inte är nån liten okänd firma direkt. Finns det nån anledning till varför man inte skall använda deras produkter? Jag menar priserna är ju rätt ok.
MVH Jan L.

Litokol
 
Visst, Biltema har en del skräp i sitt sortiment, men en del saker är t.o.m. bättre än originalen enligt tester. Precis som du säger så är ju inte Litokol nån liten tillverkare men man ser det inte så ofta i Sverige.
Att säga att man aldrig skulle köpa saker på Biltema tyder bara på ren dumhet. Biltema köper ofta in stora partier och kan därför hålla låga priser.

Jag kör också med Litokol i badrummet, ser inga problem med det.
 
Mattias_Bjb skrev:
Visst, Biltema har en del skräp i sitt sortiment, men en del saker är t.o.m. bättre än originalen enligt tester. Precis som du säger så är ju inte Litokol nån liten tillverkare men man ser det inte så ofta i Sverige.
Att säga att man aldrig skulle köpa saker på Biltema tyder bara på ren dumhet. Biltema köper ofta in stora partier och kan därför hålla låga priser.

Jag kör också med Litokol i badrummet, ser inga problem med det.


det är sant att biltema köper in stora partier men jag som jobbar i bil branchen vet att det mesta av bildelar köper dom in stora 2'a och 3'e partier av så det är inte 1'a hands sortering på det mesta tyvärr men priserna är förbaskat attraktiva... =(
 
Byggkeramikrådet

Kolla in här så kan du se att åtminstone en del av deras produkter är godkända av PER.
 
Att de är godkända är väl klart, annars skulle de knappast säljas. Men att de är godkända innebär inte att de är bra. Det har visat sig skilja något enormt på ångtätheten mellan olika godkända tätskikt. Och det återstår ju att se om de kommer uppfylla de nya kraven som kommer i de nya branschreglerna.

Jag har ingen erfarenhet av biltemas grejer, men jag skulle inte tycka att det kändes bra att snåla på några hundralappar eller någon tusenlapp eller vad det blir just när det gäller tätskiktet.
 
Hittade lite intressant info på Litokols hemsida. Biltema säljer ju Litokols system och säljer samtidigt en fiberduk som de kallar brunnsmanschett, men jag har inte sett någon anvisning på hur den är tänkt att användas.
På Litokols hemsida finns en instruktion där det tydligt visas att man applicerar en brunnsmanschett i gummi.
Snacka om att Biltema förvirrar kunderna!

http://www.litokol.it/riservato/sistemi/Aree_Umide/WetAreas_GB.pdf
 
Jag var på Biltema idag och såg att det rörde sig om flera tusen i prisskillnad om jag köper allt från dem istället för Bauhaus eller Kakeldax.
Problemet är att jag fått rådet att köpa alla produkter (primer, flytspackel, brunssmanschetter och tätskikt) från samma leverantör. Kiltos tätskikt kostar det dubbla mot Biltemas (10 kg; 949:- mot Biltema 24 kg för 945:).

Jag skulle gärna kunna tänka mig att köpa tätskiktet från exempelvis Kilto.

Nu blir det Biltema rakt av.
Priset blir då 5.092:- för vårt badrum mot 6.968:- om jag skulle köpt det på Bauhaus. Så länge Biltemas grejor är godkända ser jag inga problem att handla där.
 
votum skrev:
Problemet är att jag fått rådet att köpa alla produkter (primer, flytspackel, brunssmanschetter och tätskikt) från samma leverantör.
Jag kan inte se att det är något problem, det är nämligen ett fullständigt grundlöst råd. Finns ingen anledning i världen att göra det. Däremot ska själva tätskiktssystemet alltid vara från samma tillverkare, det vill säga eventuell primer, tätskikt och manschetter/remsa. Spackel, fog och allt annat kan du ta helt andra märken om du vill.

votum skrev:
Så länge Biltemas grejor är godkända ser jag inga problem att handla där.
Som sagt, att de är godkända innebär inte att de är bra, eller att de är godkända att användas om två veckor när de nya reglerna börjar gälla. Men visst, om väggen under är ganska fuktokänslig så visst, då funkar det säkert utmärkt. Ska du däremot bygga med gipsskivor så tycker ag absolut att du ska se till att använda ett tätskikt som ligger över, eller åtminstone i närheten av, de nya kraven på en miljon s/m i ångmotstånd.
 
K
jon_h skrev:
Däremot ska själva tätskiktssystemet alltid vara från samma tillverkare, det vill säga eventuell primer, tätskikt och manschetter/remsa.
...och fix... :)
 
Absolut, var lite snabb där. :)
 
hamjon skrev:
det är sant att biltema köper in stora partier men jag som jobbar i bil branchen vet att det mesta av bildelar köper dom in stora 2'a och 3'e partier av så det är inte 1'a hands sortering på det mesta tyvärr men priserna är förbaskat attraktiva... =(
Tror du på allvar att Bosch, Hella, ATE, Girling, SKF,Timken, MOMO (Fälgarna) mfl gör såna mängder 2:a hands gods att det går att hålla en sån enorm butikskedja igång ? Tror du att går planera logistik och butikstillgång genom att hoppas på att det snart dyker upp ett 2:a hands parti ?
Tror du på allvar att ovanstående tillverkare skulle släppa ut 2: hands skräp på marknaden med deras logga på ?
På en hel del av prylarna på Biltema kan man hitta originaltillverkarnas loggor.

Biltemas låga priser handlar om att Biltema inte tre och fyrdubblar inköpspriset till skillnad mot biltillverkarnas originaldelar.

Snacket om 2:a hands partier kan man glömma.
Det funkar inte liksom inte så, möjligtvis på ÖB, men knappast på Biltema.

Mvh
 
  • Gilla
Carlbb
  • Laddar…
Ni som har använt Biltemas grejer.
Hur länge tog det innan Primer F hade torkat?
 
1 lagret tog ca 30 min, (gips), och andra lagret tog ca 2 timmar.

Mvh Nicholas
 
almanakis skrev:
1 lagret tog ca 30 min, (gips), och andra lagret tog ca 2 timmar.

Mvh Nicholas
Var det verkligen genomtort då, eller fortfarande lite klibbigt?

/Thomas
 
Primer F (om det är den slemgröna/gula, jag minns inte riktigt) använde vi i köket innan kakling och den är alltid "klibbig" än hur länge du väntar.

När den torkat är den väldigt bra grepp i, eller hur man ska uttrycka det. Som ett bättre gummi till ett bordtennisracket, typ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.