Hej!
kollar runt på olika sorters tätskikt som jag ska ha i vårat nybyggda badrum, cc30 i väggar och golv, våtrumsgips och golvspånskiva med flytspackel....
Har sett att biltema säljer ett system, och enligt BKR så är detta godkännt.
Men är det ett "rollande" system som är godkännt eller är det bara godkännt med folie mattan?

enligt biltemas folder så står det att på reglade väggkonstruktioner så ska man änvända sig av folie mattan plus hidroflex tätskiktet.... vilket inte blir så billigt om man jämnför med LIP systemet som bara är rollbaserat...

frågan är då,
Är Biltemas system godkännt för min del som rollande system? eller måste jag köpa folien också?

kan någon hjälpa mig i denna djungel//Nikke
 
Om Biltema i sina instruktioner skriver att man skall använda deras foliesystem till reglade konstruktioner så är det en begräsning man skall följa.
 
Har lusläst allt om Biltemas Våtrumssystem, även läst på BKR's hemsida. Biltema har 4 godkända system, både rollbart och med Folie. Och är det godkänt, så är det godkänt. Dessutom till under halva priset. Dessutom har dom en lättläst och tydlig Våtrumsguid där det står exakt hur man går till väga. Mycket bra.
 
Enligt nya BKR-reglerna ska du ha foliesystem i våtzon 1 i reglade konstruktioner, oavsett märke.

Biltemas tätskiktsprodukter tillverkas för övrigt av Litokol, du hittar mer info om produkterna på deras hemsida www.litokol.it Noterade på Litokols hemsida att de refererar till Statens Provningsanstalt och godkännande i Sverige dessutom...
 
Ja, jo det är klart och Våtzon 1 är Duschhörnan + 1 meter, samt hela golvet. I resten av badrummet kan man ju Rolla. Har du jämfört Biltemas Foliepris med te.x. Beijers Bygg ?
 
Kollat runt en hel del, och jag sväljer det sura i att ha "Biltema"-logon på väggarna under kaklet och spenderar glatt de insparade pengarna på andra detaljer:)
Det närmsta i samma prisklass jag sett är LIP-foliesystem från Sigro och Bauhaus "Probau"...Probau misstänker jag också är inköpt från Litokol och ombrandat...membram-dunkarna och primer såg väldigt lika ut som Biltemas...dock aningens dyrare.
 
Varför välja Biltema om LIP ligger så nära i pris?
 
Bezt skrev:
Varför välja Biltema om LIP ligger så nära i pris?
Håller med detta fullständigt. På mitt badrum på 4,5kvm så handlade det om några hundralappar extra för att köra LIP och då känns det som att man har bra telefonsupport (iaf vad jag har hört), vet inte om jag tror på att Biltemas personal är lika insatt i detta...
 
Har skrivit det förr ...
Räkna alltid med fixet i tätskiktspriset eftersom det alltid ska vara ett fix som är godkänt av tätskiktstillverkaren
 
jarlen84 skrev:
Håller med detta fullständigt. På mitt badrum på 4,5kvm så handlade det om några hundralappar extra för att köra LIP och då känns det som att man har bra telefonsupport (iaf vad jag har hört), vet inte om jag tror på att Biltemas personal är lika insatt i detta...
Skulle knappast rådfråga Biltemas personal...däremot tillverkaren av systemet, Litokol...finns utmärkt detaljerad information på deras hemsida.

Valde bort LIP pga frakttillägg som gör kostnaden rätt ordentligt mycket högre ( i mitt tycke)...plus att systemet känns mer kluddigt med mixning av pulver och grejer...

Men visst, hade Biltemas tätskiktssystem varit något inköpt billigt från Kina..hade det gått bort. Nu är det ett komplett BKR-godkänt, SP-certifierat system från en stor känd internationell tillverkare....till bra pris...vilket gör det attraktivt för många.
 
Forbo skrev:
Skulle knappast rådfråga Biltemas personal...däremot tillverkaren av systemet, Litokol...finns utmärkt detaljerad information på deras hemsida.

Valde bort LIP pga frakttillägg som gör kostnaden rätt ordentligt mycket högre ( i mitt tycke)...plus att systemet känns mer kluddigt med mixning av pulver och grejer...

Men visst, hade Biltemas tätskiktssystem varit något inköpt billigt från Kina..hade det gått bort. Nu är det ett komplett BKR-godkänt, SP-certifierat system från en stor känd internationell tillverkare....till bra pris...vilket gör det attraktivt för många.
Nu har jag faktiskt inte kollat frakttillägget på LIP, så det kan ligga något i det.

Nu när jag kom hem och kollade mina räkneskaper så ser jag att Biltema är 15% dyrare när jag räknar på flytspackel, primer, lim, folie, hörn och manschetter.
 
Redigerat:
Jag körde Maipei flytspackel, Hornbach, 117kr säcken....och sen Biltema-systemet rätt av. Biltemas flytspackel kostar närmare 300kr säcken tror jag...
 
Har du sett på priserna från Finska KIILTO ?

Jag tyckte att priset för allt "komplett tätskikt med folie + manchetter,klinkersfog, kakelfog,silikon, flytspackel" rättare sagt.. komplett paket. inkl frakt hem gick på ca 9000kr.. mitt badrum är cirka 7kvm golv och 30kvm vägg
 
Är det någon som har använt Bauhaus fabrikat probau nyligen och kan kommentera det?
Vad har du använt? Hur gjorde du? Finns det någon guide från probau om tillvägagångssätt på nätet som är aktuell med de nya reglerna?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.