Hej,

Jag är väldigt okunnig i svetsarna värld så jag behöver er hjälp.

Jag har Biltemas svets MI 130 https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svetsinverter-mi-130-2000046655

Det står att den ska klara av MMA svetsning, det är väl pinne?

Dock säljer inte Biltema lösa elektrod hållare, för jag antar att det är en sån jag behöver köpa för att kunna svetsa MMA?

Kan jag köpa vilken hållare som helst från annan tillverkare, är det samma anslutning på svetsarna?
 

Bästa svaret

Ja mma=pinne.
Du behöver som du säger en elektrodhållare tror jula har en om du vill ha en billig.

Det är okc anslutning på svetsen den används i typ 95% av fallen finns i två olika storlekar dock. Stor okc-50 och liten okc-25. Skulle tro att det är den lilla på din svets. Kolla på jordkabelns kontakt om det står något.
 
  • Gilla
Rasmus504
  • Laddar…
B Betongapa skrev:
Ja mma=pinne.
Du behöver som du säger en elektrodhållare tror jula har en om du vill ha en billig.

Det är okc anslutning på svetsen den används i typ 95% av fallen finns i två olika storlekar dock. Stor okc-50 och liten okc-25. Skulle tro att det är den lilla på din svets. Kolla på jordkabelns kontakt om det står något.
Grymt , tack. Kollade på julas hållare, det stod att den va 9 mm så jag kan ju jämföra med kontakterna jag har nu kanske.
Vet du vilken kontakt som jag ska ha sladden i ? Jag har för mig att man kan byta mellan + och - men vet inte när man ska ha vad.
 
+eller - beror på vilka pinnar du köper vissa är plus vissa är minus en del funkar på båda. Men det står på paketet.
 
  • Gilla
Rasmus504
  • Laddar…
B Betongapa skrev:
+eller - beror på vilka pinnar du köper vissa är plus vissa är minus en del funkar på båda. Men det står på paketet.
Tackar!
 
Rasmus504 Rasmus504 skrev:
Hej,

Jag är väldigt okunnig i svetsarna värld så jag behöver er hjälp.

Jag har Biltemas svets MI 130 [länk]

Det står att den ska klara av MMA svetsning, det är väl pinne?

Dock säljer inte Biltema lösa elektrod hållare, för jag antar att det är en sån jag behöver köpa för att kunna svetsa MMA?

Kan jag köpa vilken hållare som helst från annan tillverkare, är det samma anslutning på svetsarna?
Om du nu köper denna, har du plus och minusuttag så måste du ha likströmselektroder också. Växelströmselektroder funkar inte.
Sen, har du 16 ampere säkring där du ska svetsa? Står den går att svetsa utomhus med, men se upp för regn, dålig ipklassning så tror inte den klarar en regnskur, använd ALLTID jordfelsbrytare.
Lycka till med köpet.
Invertertekniken är fantastisk. Mvh Svenne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.