Såg nu att biltema har börjat med pexslang. Dessutom har de nån konstig typ av pex-koppling i plast som tydligen var godkänd för både tillfälliga och permanenta lösningar. Kostade inte mycket heller. Någon som har erfarenhet av denna typ av koppling?
 
Tänker du på dessa?

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEX-plastrorsystem/Anslutningsslangar/Vattenledningssystem-866001/

Det tolkar jag som att man använder för tillfällig och permanent lösning i husvagnar, fritidshus etc, inte permanentbostad?

Deras nya pexslang har tillhörande mässingskoppligar i prisnivå med deras traditionella klämringskopplingar för kopparrör om jag tolkat det rätt, dvs dessa prylar:

http://www.biltema.se/sv/Sok/?quicksearchquery=pex

EDIT: Tittar man i manualen för en av plastkopplingarna (vattenledningssystem) kan man dock läsa följande:

"Systemet är lämpligt för tillfällig eller permanent vatten-
och värmeledning för hemmabruk och i kommersiella
verksamheter, inklusive centrala värmesystem."

EDIT2: Till det första systemet "vattenledningssystem" nämns 15mm 25m rör som art 866015, men till deras "riktiga" PEX och rör i rörså är det t.ex. 15mm 50m slang art nr 866021
 
Redigerat:
rinkaby har för pex kopplingar med kostar runt 25kr/st fraktfritt:) litar mer på deras än biltema..

/// syndikate
 
jeppeknaster skrev:
Japp det är de plastkopplingarna. Är de godkända i en stuga permanent så måste de väl funka i en villa.

Vet att det i USA används ett liknande system vid namn sharkbite.
[länk]
Ja kollar man i manualen så verkar det ju vara helt ok att användas i permanentbostad + kontor för både vatten och värme. Slangen till det andra systemet är däremot mycket billigare, 50m för samma pris som 25m, men då är kopplingarna dyrare. Det verkar ju heller inte finnas några blandarfästen och genomföringar etc, utan någonstans måste man gå via 1/2 eller 3/4 gängad till annat system antar jag.
 
Aha, nu först kopplade det (ordvits!). Det är alltså ett eget system och kopplingarna går alltså inte att använda till vanlig pexslang som Sharkbitesystemet jag länkade till ovan.
 
Trots att de grupperat dessa under "PEX" så tolkar jag det som att det är två olika system, det med plastkopplingar och det med mässingskopplingar. Det första vill jag minnas har funnits i tidigare katalog, men det "riktiga" PEX, där det finns kopplingsboxar etc. är nog nytt för i år.
 
Jo, de vanliga pexkopplingarna är ju nytt för i år. Det är väl ändå bara vanliga klämringskopplingar med stödhylsa för pex. Hade väl i så fall varit smartare att bara sälja stödhylsorna, klämringskopplingar har de ju ändå sedan tidigare.

Bra pris dock på den röda och blåa rör-i-rör-slangen. Nästan halva priset jämfört med rinkaby.

http://www.biltema.se/sv/Bygg/VVS/PEX-plastrorsystem/Ror-i-Ror-system/PEX-Ror-866021/
 
jag köpte alu pex rör på rinkaby för den är allround o lätt att böja pga aluminum skiktet.. man måste ju bo nära biltema för de går ju inte att beställa från dom..
 
Jag har använt dom "gamla" pex-kopplingarna i mitt fritidshus, dom är väldigt enkla att använda, och ingen har läckt än så länge iaf.

Jag trodde att dom gamla och nya rören och kopplingarna kunde kombineras, går inte det? Är det olika sorts 15mm-rör? Jag hade tänkt "uppgradera" min installation med 22mm rör, fördelare etc, men då vill jag ju återanvända domsnabbkopplingar och rör som jag redan har köpt...

/fth
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.