Hej

Jag har satt upp två st LYSRÖRSARMATUR, IP65 T8,2X36W parallellt.
länk till armatur
https://www.biltema.se/bygg/belysni...srorsarmaturer/lysrorsarmatur-ip65-2000043265

Jag satte i 2 st lysrör av typen
LED-LYSRÖR T8 1200MM WW-18 W
Art. 46-3084
Jag satte dom även mot AC ingången.
Men dom bara blinkar lite. Båda blinkar, sen händer inget. Nu har jag vänt o vridet på dom så jag tror dom är sönder.

Så då hoppade jag till nästa armatur vred lite o tjong båda rören igång i knappt 1 sek.
Alltså det var ju med en glimtändare men liksom ändå....

Har jag köpt fel lysrör måste det vara 36 w eller är det helt fel rör., då vet jag inte vad det är för rör jag ska ha...
 
Har du ersatt glimtändaren med Led-starter? Från beskrivningen: "Med LED-starter som ersätter glimtändaren."
 
S Strontus skrev:
Har du ersatt glimtändaren med Led-starter? Från beskrivningen: "Med LED-starter som ersätter glimtändaren."
Armaturen har ingen glimmer eller Starter där jag kan sätta den. Lite därav att jag tänker mig att det är fel lysrör. Men vilka andra skulle det vara.
 
B bope skrev:
Armaturen har ingen glimmer eller Starter där jag kan sätta den. Lite därav att jag tänker mig att det är fel lysrör. Men vilka andra skulle det vara.
Ledlysrör kräver att det är parallelkopplat om det är mer än 1 lysrör i en armatur.
 
Om det inte finns någon glimtändare eller plats att sätta den så är det troligen HF don och då går det inte montera LEDrör.
Byt armatur till en gammal hederlig med drossel (och ta bort drosseln) eller skaffa vanliga lysrör.
Sluta att försöka få det funka, inte bra för HF donet.

Parallellkoppling är det om det är en armatur för 36 W rör och dubbla drosslar.
2x18 W är ofta seriekopplade med en drossel och då får man koppla om lite.
Har 2x18 armaturen dubbla drosslar (ovanligt) då är rören parallellkopplade.

Protte
 
  • Gilla
bope
  • Laddar…
Ta en bild av innehållet i armaturen så är det enklare.

Protte
 
Ja jag köpte nog fel lysrör eller armaturer.
Det stog Philips hf don i den.. Trött jag blir.

Nu har jag satt upp gamla hederliga armaturer. Får byta lysrören mot andra.

Tack för input.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.