Biltema har en massa billiga hepa-filter. Jag har tänkt om jag skulle bygga en filter-bank/grenrör med flera sådana filter för att filtrera luften, skulle placeras efter cyklonseparator och mellan spånsugen, som sen skulle returner luften till verkstan (spånsugen ska stå i eget rum). Flera filter för att inte orsaka en flaskhals i luftflödet var tanken.

Men är dom verkligen HEPA till sådana priser? Finns det några regler för vad man får kalla ett filter eller är det en vilda västern bransch och företag kan säga lite vadsomhelst, typ Biltema kan säga "näää alltså HEPA står för hepatit i det här fallet, ursäkta missförståndet".

Läser man Bill Pentz sidor verkar branschen vara full med lögnare i USA, vet inte hur det ligger till här.
 
Jag har undrat samma sak. Man kanske skulle ta och kontakta Biltema och fråga om specifikationen för filtret. Det kan ju vara så att det faktiskt är ett HEPA-filter av lägsta klass. (Se wiki-citatet nedan). Jag tror och hoppas verkligen inte att BT hittat på en egen akronym på HEPA, det vore illa... men man vet ju som sagt inte.

Sedan kanske jag missat filtret du kikat på hos Biltema, men senaste gången jag kikade låg Biltemas filter i samma prisklass som märkesfilter från t.ex. amazon.de eller ebay.

Wikipedia säger:
To qualify as HEPA by US government standards, an air filter must remove (from the air that passes through) 99.97% of particles that have a size of 0.3 µm

Sidonot: Jag följer din jakt på billiga och bra filter med spänning då jag håller på med en liknande cyklonanläggning fast för stendamm
 
Jag kommer inte ihåg precis hur mycket det var, köpte väl filtret till en grovdammsugare och det var under 5 euro. Dom hade ganska många filter i affären som det stod HEPA på som jag inte hittar på webbsidan. Vet inte vad för prisklasser de andra ligger i. Har inte så bra koll egentligen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.