Hej!

Gav bort en mindre kompressor, 1st Ga18 dyckert pistol samt Biltemas Ga16 pistol till min farbror då han håller på att bygga uterum och ska sätta upp en mängd panel. Fick ett samtal igår om att det inte riktigt funkade som det ska. Spikarna skjuter inte ut och efter vart 3-4 spik måste dom öppna pistolen och ta bort spik som fastnat. Pistolen är sprillans ny.
Tänkte att det var för lite tryck från kompressorn men dom körde på 7bar. Spiken(50mm) är köpte på Biltema.
Ngn som har efarenhet av detta och eventuellt har tips?

/M
 
Masses skrev:
Hej!

Gav bort en mindre kompressor, 1st Ga18 dyckert pistol samt Biltemas Ga16 pistol till min farbror då han håller på att bygga uterum och ska sätta upp en mängd panel. Fick ett samtal igår om att det inte riktigt funkade som det ska. Spikarna skjuter inte ut och efter vart 3-4 spik måste dom öppna pistolen och ta bort spik som fastnat. Pistolen är sprillans ny.
Tänkte att det var för lite tryck från kompressorn men dom körde på 7bar. Spiken(50mm) är köpte på Biltema.
Ngn som har efarenhet av detta och eventuellt har tips?

/M
Har han laddat med rätt dyckert i rätt maskin?, jag har alla biltemas spik/dyckert/klammerpistoler, och har aldrig haft några problem med någon av dem.
 
Hej Daniel! Tack för ditt svar... Jag får se först på söndag vad han köpt men menar att han köpt 16Ga 50mm. Jag har heller inte haft några problem med Biltemas grejer därför blev jag så förvånad!
 
Har en 16ga Biltema spikpistol och har använt min ända ner till omkring 4,5 bars tryck utan problem med att pistolen inte skuter in hela spiken. Några enstaka får man knacka in med hammaren men det har fungerat hyfsat. Om något problem ska nämnas så är det förr att den skuter för långt då och då i stället.
 
Testat några droppar olja i mekanismen?
 
Tune: Precis att spiken inte går in är ju ett tecken på att sätta i stickkontakten på kompressorn :)

netram: Ja olja i pistolen samt oljat mekanismen

Jag lutar mer åt SBSP (Skit Bakom Spik Pistol) teorin :-S
 
Inte heller jag har haft några problem med mina Biltemapistoler, annat än att det kan vara svårt att komma åt med dem på trånga ställen. Dock hör ju inte det hit just nu.

Kan det möjligen vara 18Ga-spik till 16Ga-pistolen? Har inte provat själv, men det kan nog vara lätt att förväxla.
 
18G är ju tunnare än 16G men det kanske också kan ställa till det..
 
Har likadan picka, en droppe olja är viktigt men på min hjälpte det inte efter ett tag. Det visade sig vara gängen i ett av hålen till de fyra insexskruvarna bak på pistolen, jag hittade en lite längre skruv som fick tag på friska gängor och då var det full fart igen.
 
Tittade på den igår och jag såg en del av spiken som dom skjutit ut, såg ut som ett konstverk. Provsköt den och fick inte upplevt samma problem som dom, dock så drog den iväg 3 spik tillsammans vid ett tillfälle. Hade med mig även kortare spik (38mm) som den sköt fint.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.