Goddagens!

Jag har inte sett så mycket diskussion kring BilTemas våtrumssystem och har några funderingar som behöver ventileras. Ska påbörja badrumsrenovering till sommaren och behöver börja samla information.

1) Är det godkänt av ex Länsförsäkringar att använda systemet?

2) Enligt instruktion som jag tolkar den så ska Primer F vara på golv + vägg och Hidroflex enbart på golv + skarvar och skruvskallar i vägg. Man ska alltså inte kladda hidroflex över hela väggen?

3) Byggmax våtrumsskiva, Aquaboard eller vad den heter. Duger den som golvskiva också?

// Johan
 
Jag frågade vid Biltema om deras system är godkänt enligt alla regler. Då svarade säljaren att det kan användas om man har betongunderlag, men inte om man har träbjälklag. Men man gjuter och spacklar ju satbilt bjälklag i vilket fall som helst. Det är ju inte så professionella säljare på Biltema så man får nog försöka hitta informationen på annat håll. Vid Biltema har de på hela ytterväggen en jätteannons att deras system är "godkänt våtrumssystem". Man han sade också att efter nyår skall de lansera en "matta" att ha i träbjälklag, jag vet inte riktigt vilken typ av matta som är godkänd för träbjälklag. Jag har inte undersökt Biltema mer än så, men det är klart om man hittar billigare produkter som är lika bra är det ju intressant.
 
Men hur vet man att det är bra?, personligen anser jag att tätskiktet är det viktigaste valet i en badrumsrenovering och att snåla med det tycker jag är vansinnigt, säkert möjlig tattdet funkar, men hur beprövat är det?, hur vet man att det håller tätt om tio år?

Det vet man iofs inte med någon produkt men det känns iaf bättre för mig om jag vet att jag använder en beprövad produkt.
 
Vi har givetvis träbjälklag (elementhus träkassetter special). Har även vattenburen golvvärme (20mm pex rör) i övriga huset. Länsförsäkringar föreslog att vi skulle gjuta en platta. Han hade dock ingen info på tjocklek, bara det var en platta var han nöjd. :D

Har funderat på följande konstruktion under i gjutarfallet:

1) Ångspärr/nån typ av plast underst, mest för att betongen ska ligga kvar.
2) Armering, gv-rör najade i denna
3) Betong upp till 45 mm täcker rören med ca 10 mm (10 till armering, 5 mm armering 20 mm rör = 35 mm)
4) Flytspackling ovan detta för att få rätt fall (fuktspärr innan flytspackel?)
 
Att det är godkänt vid massiva underlag beror på att dess underlag inte är lika fuktkänsliga som skivkonstruktioner. Inte på att det är stabilare.
 
Kolla vad det skulle kosta med LIP istället, ja var inne på att köpa Biltemas grejer, men när ja räknade så vart de inte nått nämnvärt dyrare med LIP från sigro.se
 
1) Ångspärr/nån typ av plast underst, mest för att betongen ska ligga kvar.
4) Flytspackling ovan detta för att få rätt fall (fuktspärr innan flytspackel?)

Snälla??

Betongen måste fästa i underlaget det läggs på. Helst med primer först och gärna golvgips om det är spånskivegolv.

Fuktspärren SKA ligga under fixet...ingen annanstans!!!

Ta helst hjälp av en behörig fackman till grundarbetet.
 
kimpo skrev:
1) Ångspärr/nån typ av plast underst, mest för att betongen ska ligga kvar.
4) Flytspackling ovan detta för att få rätt fall (fuktspärr innan flytspackel?)

Snälla??

Betongen måste fästa i underlaget det läggs på. Helst med primer först och gärna golvgips om det är spånskivegolv.

Fuktspärren SKA ligga under fixet...ingen annanstans!!!

Ta helst hjälp av en behörig fackman till grundarbetet.
Ovanstående upplägg fick jag av länsförsäkringars arkitekt. Varför denna negativa ton i ditt inlägg? Om folk inte har nåt konstruktivt att tillföra undanber jag liknande inlägg. Jag frågar för att jag vill veta hur, inte för att höra hur nån annan ska utföra jobbet. Jag är 100% säker på att jag på 8 månader kan få tag på ett upplägg som fungerar.

Om du läser hela tråden så ser du att underlaget är elementhus-träkassetter, likvärdigt som råspånt.
 
jon_h skrev:
Att det är godkänt vid massiva underlag beror på att dess underlag inte är lika fuktkänsliga som skivkonstruktioner. Inte på att det är stabilare.
Varför räcker inte en aquaboard (eller liknande vt-skiva) skruvad/limmad mot det massiva trägolvet om det endast är fuktkänsligheten man är ute efter?
 
mrw skrev:
Kolla vad det skulle kosta med LIP istället, ja var inne på att köpa Biltemas grejer, men när ja räknade så vart de inte nått nämnvärt dyrare med LIP från sigro.se
Tack för tipset, mycket roligt på den sidan. Definitivt värt att kolla in. Är det LIP som gäller för fackman?
 
Ber om ursäkt för den negativa tonen!

Grejen är att jag senast idag rev ett badrumsgolv där de hade lagt fuktspärren under flytspacklet. Det hade hållt i 4 år. Vi fick riva upp allt hela vägen till bjälklaget och spånskivan under fuktspärren var väldigt blöt...Fuktspärren klarar vatten, men inte hur mycket/länge som helst.
 
Antingen följer man BBV slaviskt, och dokumenterar flitigt under processen. Alternativt så kan man göra så många avsteg man vill, men är då medveten om att det kan bli problem med ersättning från villaförsäkringen vid en eventuell framtida skada.

Biltemas tätskikt är som sagt idag bara godkänt vid betongunderlag. En duk är på gång, som tillsammans med det rollade tätskiktet förhoppningsvis kommer vara godkänt även på skivbaserade underlag.
 
Trägolv, Limmad Golvgips, Primer, Limmad gv slang, Armering och betong/flytspackel, Fuktspärr och Klinker. Där har du mitt tips för ett bra golv!
Ha en trevlig fredag!!
 
kimpo skrev:
Trägolv, Limmad Golvgips, Primer, Limmad gv slang, Armering och betong/flytspackel, Fuktspärr och Klinker. Där har du mitt tips för ett bra golv!
Ha en trevlig fredag!!
Tack för ett bra svar! Då har jag något att utgå från i min vidare forskning! Ha en trevlig fredag du med! Hoppas det inte är mitt golv du river om 4 år :)
 
kimpo skrev:
Trägolv, Limmad Golvgips, Primer, Limmad gv slang, Armering och betong/flytspackel, Fuktspärr och Klinker. Där har du mitt tips för ett bra golv!
Ha en trevlig fredag!!
Vilken typ av lim är det man ska använda för att limma GV slang? (Vattenburen alltså? eller gäller limningen endast el-gv?) I köket ligger GV slangen i glespanel ovanpå trägolvet, sedan golvgips och klinker på det. En sådan konstruktion kanske inte duger i våtrum?

Dvs Trägolv -> glespanel med GV -> limmad golvgips -> primer -> armering flytspackel -> fuktspärr -> klinker?

Kanske blir för långt ner tlil GV då?

En annan fundering? Kan man på nåt vis kombinera med el-gv också? Alternativt montera en push på den vattenburna för sommarbruk.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.