Sitter å googlar på färg till vårt nybyggda Älvsbyhus. (Som är grundmålat i fabrik redan) huset står i norrland.
Ramlar över biltemas träfasad V färg som tydligen var en av dom bästa färgerna i Folksams test.
Någon som har testat den på ett helt hus och som kan berätta hur den står sig mot "märkesfärger" ?
Tips på andra bra färger som inte kostar skjortan? Är ju en djungel av färger och har verkligen svårt att tro att dom skiljer sig så mycket åt. Vi ska måla hela huset vitt.
 
Är ingen expert på färger men byggde en friggebod för några år sedan. Valde då att prova Biltemas träfasad v efter att ha läst just Folksams test. Tog emot lite i början då man inte förknippar Biltema med kvalitet direkt, och vad man hört ska man satsa på kvalitet när det gäller just färg.

Men utgick som sagt efter Folksams test och vågade därför chansa på ett betydligt billigare alternativ. Nu några år senare så ser jag än så länge ingen skillnad på Biltemas färg kontra Beckers perfekt fasad plus som jag har målat på andra ytor (målat samma år, kanske 5 år sedan).
Sedan får någon mer kunnig svara på vilka färgtyper Biltemas färg lämpar sig att måla på (jag målade på obehandlat virke).
 
Ett stort problem är ju att det är långt ifrån säkert att färgen som testades av folksam är samma som den du kannköpa nu. Biltema har ju ingen egen färgfabrik liksom utan köper antagligen in som färg på anbud.och sätter sin etikett.
 
H
Gällande Biltema och fasadfärg så fick jag idag följande svar från deras support när jag ställde frågan om det är samma leverantör och kvalite som i samband med den test som Folksam utförde 2018:

"Hej, Det är fortfarande samma leverantör sedan 2013 och vi har inga reklamationer på färgen."
 
  • Gilla
themurx och 4 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.