A
Vänner,

Hushållsekonomin har i det senaste försämrats för dom flesta, inklusive min familjs. Detta gjorde att jag valde att köpa fog och färg på Biltema för ett litet rum. Tänkte dela med mig av mina erfarenheter från att jobba med dessa produkter.

Först ut: MultiBond Rapid, 80 kr för en tub (istället för tec7, ca 200 kr tuben)

Funkar PRECIS som tec7 när det gäller fogning. Torkar pyttelite snabbare, klarar enligt spec 300 % förlängning av jämfört med tec7 350 %. Satte pipen (full med fog) från min slutkörda tec7-tub på MutiBond-tuben. Märkte aldrig när biltema-fogen kom och kan heller inte se eller känna någon skillnad nu när den är på plats. Gick toppen att glätta med tec7 cleaner. Påminn mig om ett par år eller så, kära googlare, så ska jag tala om den ena eller andra är mer sprickbenägen i mötet mellan tak och vägg i ett trähus.

5 yolos av 5 möjliga!


Näst på tur var biltemas vita väggfärg, 5 liter för 220 kr (istället för Beckers Scotte Grund, ca 500 för 4 liter).

Grundade nyspacklade väggar inför tapetsering. Det första jag gjorde var att hälla över färgen i en större hink så att rollern går ner. Säljs inte i större volymer och rektangulära hinkar. Gick sedan lätt att få upp på rollern. Den luktar sämre än jag är van vid men inte så det stör. Den var vattnigare än Scotte och rann mer med spill mellan hink och vägg som följd. Med rollern väl på väggen var den smidig att rolla ut, men upplevde jag fick rulla lite extra för att få det jämt. Resultatet blev jämnt utan fläckar på väggen, gräng blev toppenfin (mediumroller). Någon enstaka tendens till att jag kan se "rollerspår" men det är mer handhavandefel än en dålig produkt. Pga det är jämnt och med en del glans (7) är det lätt att se vart bredspacklingen behöver putsas. Däremot täcker den väldigt dåligt jämfört med Scotte, det är en stark ton av spackel på väggen. Bedömer att minst tre strykningar behövs för att täcka helt, men att resultatet blir lika fint som med en dyrare färg. Med 8 timmar torkning innan den är övermålningsbar (jmf 3) krävs det tålamod att måla ett rum.

Slutbetyg 3 yolos av 5 möjliga, mycket pga det fina priset.

Har några sovrum att fixa framledes, då med målade istället för tapetserade väggar. Där blir det Biltema MultiBond i fogarna och Scotte på väggarna!

Allt gott!
/Yoloboi
 
  • Gilla
Tida och 2 till
  • Laddar…
Tack för den, övervägde precis Biltemas färg… allt annat blir väl dyrt när det är ett par 100 m2 som skall målas…
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.