Jag började med en no-name-tigersåg för tjugo år sedan och den höll (även om den nästan smälte när jag tog ner plankväggar).
Med en bättre maskin kan du, förutom kvalitet/hållbarhet, få pendling och bättre ergonomi.
Om det har stor betydelse beror på vad du ska använda den till, riva plankväggar eller lite lätt trädgårdsarbete?
Sen är det viktigt att använda rätt blad för jobbet och billiga blad av fel sort blir dyrt i både pengar och tid.
 
Jag ärvde en nyare Meec från 2019 och den har nån typ av slirkoppling som löser ut väldigt snabbt när den började bli varm... Så inte alls så trevlig att jobba med. Sedan har jag en Besttool från K-rauta som nog är 17år eller så. Den fungerar mycket bättre, har dock inte snabbfäste.
 
Tack för svar. Sågen kommer användas till kommande husrenovering. Biltema sågen har ju pendling vilket meecen saknar.
Står så här om vibrationer på biltema sågen
10,17 m/s`2 vibration 1
9,86 m/s`2 vibration 2

Är det mycket?
 
M Matte.D skrev:
Tack för svar. Sågen kommer användas till kommande husrenovering. Biltema sågen har ju pendling vilket meecen saknar.
Står så här om vibrationer på biltema sågen
10,17 m/s`2 vibration 1
9,86 m/s`2 vibration 2

Är det mycket?
Efter min första dåliga såg köpte jag en begagnad Hitachi m pendling. Billigare än en ny Meek.
Ska du renovera ett hus är du värd bättre. Och det betalar sig sannolikt på lite sikt att sikta lite högre än bottenskiktet bland verktyg.
 
S
Jag har en grå meec, använts mest till rötter och stubbar. Har lite olika sågblad. Rätt otrevlig att såga med längre stunder pga vibrationerna.
 
Vad gäller tigersågar så har jag några olika. Några riktigt tunga och superstarka, används ytterst sällan pga otymplighet.

Den jag använder överlägset mest är den jag skaffade senast, Milwaukee M12 CHZ ”Hackzall”. Borstlös motor, lätt och smidig så man kommer åt på luriga ställen där varken sticksåg eller annat funkar. Svinstark med stora 6Ah-batt men fullt ok även med de små 2 Ah-batterierna.

Visst, den har ingen pendling men geometrin på bladinfästningen ger en motsvarande funktion som funkar mycket bra. En av de mest imponerande egenskaperna i maskinen är hur den balanserar bort vibrationerna från sågningen, litet likt hur min favoritsticksåg Bosch GST 90E jobbar. Underbar maskin.
 
Bosch har en pågående pro-deal som nog kan lämpa sig. Köp en stationär maskin och få en Tigersåg på köpet.

Annars tycker jag att det är en fröjd, så fröjdeligt det kan bli, att arbeta med Milwaukee SSPE. De går dock på 3000-4000:- nya.
 
Allt handlar om hur mycket du ska använda den. Har en Einhell privat och en hikoki på jobbet. Dom går inte att jämföra men eftersom att jag sällan använder den långa stunder hemma så funkar den bra, men inget jag skulle ha på jobbet eftersom att då kan det bli att man använder den mer. Så ska du använda den mycket så är det absolut värt att lägga på någon tusenlapp, både för komfort och prestanda.
 
lerpoel
Jag köpte den billigare gråa meecen förra året för att ha att såga rötter med. Tyvärr tar den inte Bosch-blad (green wood) ordentligt vilket gör den totalt värdelös. Bladen går att sätta in, men de låses inte fast ordentligt. Så kolla att det fungerar innan du bestämmer dig.
 
Köpte en "blackstone" 230V för 9år sen för använde den inte tigersåg mycket då men lever ännu .. tror den var 49.90€ ^^
och köpte Makita 36V för 4år sen :D
Men sålänge blanden är av bättre kvalite så gör det samma

MEN det som skilljer sig från budget till märkessågarna ÄR vibrationerna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.