Tråden skapas i syfte att diskutera klipparen samt att klistra data så som pris.

Biltema har släppt en ny klippare. Skall enligt uppgift klara 2000m2, är utrustad med li-ion batteri. Den har 4st fast monterade knivar, en slags mellanvariant mellan lösa knivar och en fast vinge. Bör ge lägre ljudnivå än tex robomow. Prislapp idag 2016-05 är 7999kr.

Hastigheten är relativt hög 3ggr så snabbt som Worx Landroid tex. Dyker vi i datan så bör den återladdas på ungefär en timme och inte 2h som biltema säger. Förutsatt att laddströmmen stämmer. Drifttiden bör vara kring 2.5 timmar. Batteriet på 4Ah är dubbelt så stort som på min referensmaskin Worx Landroid M.

Känner vi igen klipparen? Vem tillverkar?



Tekniska data enligt biltema,

Batteri: Li-Ion 24 VDC/4 Ah
Max hastighet: 1,1 km/h
Max rekommenderad klippyta: <2000 m²
Max längd, avgränsningskabel: 280 m
Max lutning: ≤ 20°
Klippbredd: 24 cm
Klipphöjd: 35 - 70 mm
Uppmätt ljudeffekt (LWA): 69 dB(A)
Mått: 65 X 48 X 29 cm
Vikt: 9,8 kg

Batteriladdare
Utgående spänning/ström: 29,4 VDC/3,0 A
Laddningstid: ca 1,5-2 h


17-584_xl_3%20(2).jpg
 
Redigerat:
Känns som det blir svårt att komma upp i 2000 m2 med endast 280 meter kabel. Men ska bli spännande och se hur den fungerar.
 
quick skrev:
Känns som det blir svårt att komma upp i 2000 m2 med endast 280 meter kabel. Men ska bli spännande och se hur den fungerar.
Riktig skum kabeldragning, 2st en begränsningskabel och en avgränsningkabel. Sedan verkar den vara framhjulsdriven som hq mindre modeller.
 
peternicklas
Hmm antagligen har dom gjort så här för att veta att det är yttervarvet den följer hem och inte kör varv på varv runt en ö. Om dom då bara räknar in ytterslingan i dom här Max 280 metrarna så räcker det ju då lite längre men knappast till några 2000m2 i en normal trädgård och ska man även räkna in kablen för hinder och öar så räcker det ändå mindre.
 
  • Gilla
Daniel_k83
  • Laddar…
Det där med öar verkar ju korkat. Konkurrenternas klippare känner ju av när de svängt så mycket åt ett håll så de fullbordat ett varv och då förstår de ju att de inte följt kantlinan. Känns inte helt genomarbetat med så mycket kabel. MenMen det finns kanske nån annan fördel med ett sånt upplägg. Btw mätte jag min begränsningskabel till 245m och då har jag 500m2 gräsmatta...
/Tompa
 
Det verkar vara samma tillverkare som för biltemas förra robotklippare som var så usel att de snart slutade sälja den. Man ska nog inte ha för höga förväntnigar på den nya heller.
 
Diverse länkar till Kina, A, B och C.

Troligen ska 2000m2 (*) tolkas som den totala ytan medan den klipper 350 eller 700m2 (4 resp 8 Ah) per dag.
* <=> 3500m2 (!) i vissa länkar.

/Björn
 
Om man syftar till hur mycket avgränsningskabeln ska räcka till så är det väl drömsiffror som vanligt. Eller ja, säljsiffror. För att maximera 280m så lägger man den i en cirkel.

∅280m / pi = D 89,2m

D / 2 = r

44,6^2 x pi = 6245m2.

Eller räknar jag helt skevt?
 
Nära nog.
A= pi x r^2 / 2 så halvera bara resultat (3121 m2).
 
Delat i två, varför? :)
 
280 meter i omkrets (perfekt sirkel) gir et areal på ~6239 m^2. Chrissofsweden har altså regnet rett, bare litt ubetydelig avrundingsfeil. :)
 
Mja, än är jag inte helt övertygad om dess förträfflighet. Den har ett mycket liberalt förhållande till avgränsningskabeln kan jag säga. Dessutom är den rätt tjurig av sig, vill gärna fastna där det finns för stora ojämnheter t ex träd, och kräver att få startas om från laddstationen när man lyft den –*det blir mycket kånkande...
Avgränsningskabel och fästpinnar är dessutom kroniskt restnoterade på Biltema i hela landet, men det funkar iofs med vanlig FK.
Ska provköra den ytterligare lite, men det känns ju muggigt om man ska behöva hålla på och springa efter den för att den hela tiden rymmer...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.