Är dags att investera i en lite större kompressor för att köra muttermaskin, lite lackering mm.

Har siktat in mig lite på två olika modeller. En från Drift & Underhållsteknik och en ifrån Biltema. Anledningen till att jag fastnat lite för dessa är deras 100 L tank.

Biltema modell är:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=89715

Drift & Underhållstekniks modell är:
http://www.drift-underhall.se/#showProduct.php?id=49

Modellen från Drift & Underhållsteknik har gjutjärnscylindrar enligt produktinformationen.

Vilken modell rekommenderas?

// Snozzi
 
Prestandamässigt så kan du välja båda men försäkra dig om att du kan få tag i reservdelar m.m.
 
Jag har den från Underhållsteknik sedan drygt ett år och är supernöjd än så länge, bra prestanda och relativt tyst.
Då det är en Italienare från den stora fabriken så lär reservdelar inte vara något problem på ett tag.
Kvalitetsmässigt så "känns" den något bättre än BT och Julas maskiner, men det får tiden utvisa.
 
Biltemas större kompressorer är också italienska. Jag gissar att de rör sig om ungefär samma kvalitetsnivå. För mig är det ett mervärde att det inte står "BILTEMA" med stora bokstäver på maskinerna.
 
mattiasp skrev:
För mig är det ett mervärde att det inte står "BILTEMA" med stora bokstäver på maskinerna.
:D

Jag skulle tagit Underhållsteknik, 1250 kr billigare. Blir många tryckluftsverktyg det.
Underhållsteknik är prisvärda. Köpt en hel del därifrån och är nöjd.
 
TorpAnders skrev:
Jag har den från Underhållsteknik sedan drygt ett år och är supernöjd än så länge, bra prestanda och relativt tyst.
Då det är en Italienare från den stora fabriken så lär reservdelar inte vara något problem på ett tag.
Kvalitetsmässigt så "känns" den något bättre än BT och Julas maskiner, men det får tiden utvisa.
Vad är det för fel på Julas maskiner (Jula säljer ju ABAC)?
 
Jag och en kompis köpte nyss en tre och en fyra-hästare från DUAB, på fyra-hästaren blåste det luft invertes i manometern på reducerventilen, plus att kondensdräneringsventilen gick otroligt trögt.

Jag kontaktade direkt DUAB och fick besked att dom skulle skicka ny manometer och dräneringsventil, detta var 24/7 och trots påstötningar mailledes har dessa inte dykt upp :confused:

Positivt var leveranstiden, efter 23 timmar ringde poståkeriet och ville köra ut pallen.

Frånsett nämnda småfel verkar kompressorn bra.
 
Jula säljer Abac som är erkänt bra och jäkligt stora globalt.
Deras kompressorer säljs under en mängd olika namn.

Jula har också reservdelar i lager och fördelen att det finns fysiska butiker.
Jag köpte min från Jula då den var bra prissatt och hade ovanstående fördelar.
 
Haagbard skrev:
Jag och en kompis köpte nyss en tre och en fyra-hästare från DUAB, på fyra-hästaren blåste det luft invertes i manometern på reducerventilen, plus att kondensdräneringsventilen gick otroligt trögt.

Jag kontaktade direkt DUAB och fick besked att dom skulle skicka ny manometer och dräneringsventil, detta var 24/7 och trots påstötningar mailledes har dessa inte dykt upp :confused:

Positivt var leveranstiden, efter 23 timmar ringde poståkeriet och ville köra ut pallen.

Frånsett nämnda småfel verkar kompressorn bra.
Nu har manometer och dräneringsventil kommit.........däremot första gången när jag "på riktigt" använde kompressorn så sa det "poff" och så blev det ett annat ljud.

Då hade en smal plastslang till tryckströmbrytaren lossnat, första tanken var att kompressorn nu skulle pumpa tills tanken sprack utifall jag inte stängde av.
Verkade dock inte som trycket ökade med den slangen lös :confused:
Blev först skapligt skitnödig eftersom jag nyss hade jobbat utanför garaget i 15 minuter och precis körde in bilen jag slipade på när slangen lossnade.

Var som en nylonslang som satt monterad med en klämringskoppling, när kompressorn gick blev kopplingen varm och slangen kröp ur kopplingen.

Är DUAB:s kompressorer bra, eller har jag haft otur ?
 
Jag tror på otur. Är själv völdigt nöjd med min därifrån. Likaså min far och svärfar med sina
 
Jag har för mig att jag hade samma fel på min. Jag tror att de hade varit för snåla med längden på slangen. En ny stump 6 mm PUR-slang från SMC, och sen dess har kompressorn gått som tåget. Dessutom har jag förlängt dräneringsventilen med samma typ av slang, så att man
 
Jag har för mig att jag hade samma fel på min. Jag tror att de hade varit för snåla med längden på slangen. En ny stump 6 mm PUR-slang från SMC, och sen dess har kompressorn gått som tåget. Dessutom har jag förlängt dräneringsventilen med samma typ av slang, så att man kan dränera tanken med ett litet vred som jag har fäst på rörstativet.
 
Såg att jag hade knäppt en bild på hur det ser ut.....

52zt1jq.jpg

Luften kommer alltså från cylindrarna till tanken genom röret, och plastslangen går till tryckströmbrytaren.
Nu när slangen farit ut så pös ju luften ut där istället för att gå in i tanken, dock så tömde sig inte tanken.........kan bronsgrejen vara en backventil ?

Jag ser ingen säkerhetsventil på tanken, finns det eller är jag blind ?:confused:
 
Det verkar ju totalt gått troll i dessa två kompressorer vi köpte, nu går 3-hästaren så trögt att den knappt går runt :eek:
Oljenivån är nära min-strecket, men absolut inte under.
Köpte dom i juli och denna har väl bara gått ett par timmar totalt :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.