Noen som har prøvd noe av Biltemas el verktøy i den gule og svarte pro serien?

Har kjent litt på de, og de virker ok, men noen som har prøvekjørt noen av de maskinene og har noe å si om hva de synes?
 
Jag har inte haft "äran" att provköra någon av dessa, men jag har varit och känt och ingående undersökt pro-maskinerna hos Biltema. Kan säga att jag inte är det minsta imponerad av finish och materialval, de känns och verkar byggda som alla andra DeWalt-wannabe som Best-tools, Superduperpowercraft med flera kinesplagiat som tar till den gul-svarta färgen för det alltid lurar nån presumtiv DeWalt köpare...:mad:
Biltemagrejorna är ju dock ganska dyrt prissatta så frågan är ju om de på något sätt skulle vara bättre byggda än genomsnittet, tveksamt... Tänk efter lite: Ta cirkelsågen som exempel, den kostar nästan tusenlappen, och vad får du? Ingen aning, eller hur? Lägg till nån femhundring och du kan köpa en Hitachi C6MFA som är en erkänt toppenbra proffsmaskin som du får glädje och nytta av lång tid framöver, den lilla merkostnaden har man garanterat igen flera gånger om. Likadant med skruvdragarna, sticksågen och de andra "pro"-verktygen - ganska stora pengar, men man vet inte vad man får. Lägg till den där femhundringen och få en välkänd kvalitetsprodukt istället, det förekommer priskampanjer på BoschBlå, AEG, Hitachi, DeWalt, you name it, både nu och då, så varför köpa något lite, lite billigare som sannolikt bara är skräp när du väl sätter igång med jobbet?:eek:
 
Håller med Logiman om att det vore intressant med en recension, men Cinolin har rätt. Det skiljer inte många hundringar upp till ett mycket säkrare segment! Man får en Skil cirkelsåg för nån enstaka hundring till. Visst Skil är inte topp kanske, men långt säkrare än det där.
 
Det virker som dere har fått den samme følelsen som meg. De er dyre uten å gi deg noe spesielt. De fungerer sikkert OK, men ettersom prisen har vært høy, har jeg ikke hatt lyst til å kjøpe noen av de, og gått for kjente merker. Reservedeler er vel kanskje ikke så lett heller....

Uansett, om noen har prøvd en eller annen maskin, skriv det gjerne ned. :)
 
Mikael_L
Cinolin's svar är så gott som ett eko av de tankar jag själv tänkt om Biltemas gula...
... kusligt .... :)
 
Jag tycker också att de är väl högt prissatta med tanke på att man inte vet vad man får.

Den "värsta" borrmaskinen de har är snarlik en som säljs under märket Ferm på Jula (Ferm verkar i flera fall identiskt med Julas billighetsmärke Meec förutom att man får en "generös" garanti på 3 år till en merkostnad som inte försvarar detta). Rätt troligt är väl att det handlar om något uppdaterade versioner av billighetsmaskinerna och att prisvärdheten inte är så hög.

För den intresserade är här två bilder för jämförelse:
http://www.biltema.se/Archive\Product_images\17\Large\17-019_l.jpg
http://www.jula.se/EsaImages/item/preview/000163_c.jpg
 
T
Usch vad läskigt! Jag öppnade forumet med intentionen att skriva en tråd om biltemas gula och där var tråden redan.
 
Satt och kollade vinkelslipar och hittade en maskin vid namn "Kress 750 ws" på en tysk sida. Tyckte den var lik Biltemas gula "proffs-maskin" AG 125P. Jämförde bilderna och skalen verkar identiska. Till och med angivna siffror från ljudtryck, vibration och vikt stämde överens. Enda skillnaden på pappret är att Biltemas är 1050 watt och Kress 750. Och priset då, 89 euro för Kress och 599 kronor för Biltema. Drar inga slutsatser, konstaterar bara att de är mycket lika.

Någon som faktiskt har testat Biltemas gula vinkelslip?

http://www.kokojo.de/werkzeuge/elektrowerkzeuge/trennen/kress-winkelschleifer-750-ws-125/a-100817/
 
Jag har en gul vinkelslip med texten "biltema professional". Jag har haft den i ett par år, och den har fyllt mina behov. Någon kvalitetsmaskin är det definitivt inte. Ganska stor och tung för sin skivdiameter. Verktyget för att lossa skivan glappar. När den var ny var jag tvungen att lossa och rucka på kolen innan den fungerade.

Vill du ha en billig, men fungerande maskin att använda några gånger om året kan det vara ett bra köp. Vill du ha en kvalitetsmaskin som är rolig att jobba med så välj något annat.

Erik
 
Hm, gammal tråd... ;)

Har haft och har slängt en gul biltema vinkelslip.
Köpte en säker o pålitlig blå Bosch istället.
 
Jo, gammal tråd men tyckte ändå ämnet passade in:)

Min reflektion rörde närmst likheten med Kress-slipen och det kan naturligtvis vara olika motorer i dem men om inte så är ju biltemavarianten mer prisvärd än kress-dito.

Nåväl, jag är villaägare som drabbats av ett osunt(?) begär efter verktyg jag behöver eller kan tänkas behöva i framtiden:) Vinkelsip kan nog vara bra, tänker jag och om någon frågar till vad så har jag inget rakt svar. Kanske klarar man sig med en lite svagare maskin? Kan bli tal om att korta av järnrör ca-diameter 70mm, godstjocklek 5mm. Funkar det då med en Makita GA 5030 tror ni? http://www.lindarn.se/layout.asp?ID=864 Har hållit i en och den är väldigt lätt att hålla, värdig epitetet enhandsmaskin.
 
Mikael_L
Ja då Makitan på Lindarn är 10:- billigare än Biltema's gula skulle jag inte tveka en tusendels sekund över att välja en Makita. :)
Om jag säger så ...

Makitan har antagligen inte mjukstart och kastskyddselektronik. Det har inte min Hitachi heller. Det kan jag leva med då jag tar fram vinkelslipen så sällan. Jag är försiktig istället.

Men de funktionerna är dock riktigt bra, och ska använda maskinen mycket ska man verkligen överväga om det inte är värt att välja en sådan.

Skillnaden mellan bra vinkelslipar och skräpiga är hur mycket dom vibrerar sönder ens händer och hur bra låsningen av skivan är och hur lätt man kommer åt med slipen (slimmat växelhus och motorkropp, och längd) och allmän ergonomi och sen även livslängd. Även om det sista inte är någon större issue för den som använder maskinen en eller två ggr / år.

Sen i steget mellan bra vinkelslipar och de bästa så får man ännu mindre vibrationer, mjukstart, konstantvarvselektronik, skydd mot kast och hugg och sånt.
 
Jo, rent instinktivt känns ju Makitan grym i handen och reglaget flyter fint, vilket iof även biltemas gör i butik.

Och Nimajneb: Jag har läst de där trådarna flera gånger:) Det finns logik både bakom Mikael_L:s resonemang om att vara försiktig och resonemanget man för i den tråden, dvs att ha alla säkerhetsfunktioner. Själv skulle jag gärna ha funktionerna men tycker att 1400:- är lite mycket. Finns ju också en Dewalt D28130 900w och en Aeg ws 9 125mm 900w för under tusenlappen, om man vill ha lite mer än 720w (Makitan) Svårt det där!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.