Ska koppla in en bilstereo i källaren.... nu undrade jag om det finns någon lämplig omvandlare för detta? alltså 230v till 12v DC ?

:) :)
 
Clas O har säkert en omvandlare annars så finns det på ELFA.

Varför en bilstereo, det finns väl färdiga kompaktanläggningar för samma pengar som ett nätagg. Och snyggare.

Prototypen
 
Beroende på om ljudet spelar nån roll så kan ett överblivet datornätagg leverera rätt mycket krft vid 12V
 
Vaför bilstereo??

För att jag har högvis med bilstereo grejor liggandes som lär spela lite bättre än en kompaktstereo.... :cool:

Ska kolla på hos clas....
 
Mikael_L
mats_o skrev:
Beroende på om ljudet spelar nån roll så kan ett överblivet datornätagg leverera rätt mycket krft vid 12V
En del datoragg startar väl inte om man inte har 5V belastning också?

(Så det måste kompletteras med effektmotstånd eller kanske en lampa)
 
Mikael_L
Bonzon skrev:
För att jag har högvis med bilstereo grejor liggandes som lär spela lite bättre än en kompaktstereo.... :cool:
Varför skulle bilstereon spela bättre än en kompaktanläggning ... ??? :-?

Givetvis en prisfråga, kan inte jämföra en 5000:- bilstereo med en 795:- kompaktstereo men annars ...
 
Mikael_L skrev:
Varför skulle bilstereon spela bättre än en kompaktanläggning ... ??? :-?

Givetvis en prisfråga, kan inte jämföra en 5000:- bilstereo med en 795:- kompaktstereo men annars ...

Som sagt så har jag ju grejorna ville bara ha förslag hur jag skulle driva dom...
Sen tycker jag det är kul och bygga stereo.... :)
 
Mikael_L skrev:
En del datoragg startar väl inte om man inte har 5V belastning också?

(Så det måste kompletteras med effektmotstånd eller kanske en lampa)
Prova du att bygla power_good och jord så ska du se att det startar. Har åtminstånne funkat för mig i tio år som yrkesverksam datortekniker ;)
 
Mikael_L
Biltema har ett nätaggregat på 12 V och 5 A, det motsvarar ca 2x25W effekt från stereon, vilket borde räcka hyfsat bra.
Det har art.nr. 26-7217 och går på 179:-

Det verkar vara switchat, vilket är bra då det inte får lika stora förslusteffekter, kan dock vara dåligt om det är dåligt filtrerat. Men då skulle jag bara lämna igen det direkt, då det verkar som att det tänkta användningsområdet är just sånt här.

--- Sen tycker jag det är kul och bygga stereo.... ---

Jag förstår dig, tycker också det är kul, fast mest i bilar då.
Sen har vi kanske samma "kan göra själv!!"-sjuka ... ;)
 
Jag har också en drös med slutsteg etc som bara ligger. Tyvärr är det ju rätt knepigt med 230 till 12V nättagg som kontinuerligt lämnar tiotals ampere... Jag tror att det minst dyra alternativet är ett lagom nätagg + bilbatteri + laddare. Inte billigt men billigare än ett bra kraftigt nätagg.

Ska man bara köra själva huvudenheten är det ju förstås enklare - då kanske man kommer undan med tex ett överblivet datoragg utan att göra en rökmaskin av alltihop...
 
Beroende på prisklass på datoragget så har ju åtminstånne de bättre överbelastningsskydd men det kan man ju inte veta säkert innan man har testat......
 
Mikael_L
Ojoj...
Jag trodde i min enfald att det "bara" var en huvudenhet, inte några extra slutsteg.
I såna fall räcker inte det aggregatet jag föreslog på långa vägar... :-[
 
Lyfter denna tråd igen.
Är inne på att installera en bilstero i badrummet.
-Mikael L, fungerar batterieliminator bra från Biltema (art 26-7217) till det ändamålet?
 
Mikael_L
Till endast en huvudenhet, ja det borde inte vara några problem. Stereon kan säkert dra mer ström än så, men om du håller dig till normala ljudnivåer så klarar det sig säkert bra.
Har du tänkt använda nåt bilslutsteg så behöver du dock mer ström.
 
Tanken är relax musik i bubblet och i bastun, så en lugn mjuk ljudnivå.
Nä ingen slutsteg, effekten från radion är tänkt att räcka.
Aggregatet ligger och drar ström även om inte radion är på alltså?
Om man gör så att man har en huvudbrytare på aggregatet, håller radion minnet då eller beror det på vilken bilradio man har?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.