Hej forumet, söker lite råd om följande situation. En för mig väälkänd och identifierad person råkade backa in i mitt räcke i samband med parkering, Föraren har erkänt, bildbevis finns liksom försäkring. Har bett föraren anmäla in till sitt försäkringsbolag, men personen vill inte göra detta. När jag provade med mitt hemförsäkringsbolag så säger de att de inte kan lägga upp en skada då den skall gå på bilens trafikförsäkring. Motparten vill inte av någon för mig okänd anledning skicka in det. Hur gör jag nu ? TFF hanterar ju bara okända skador om jag fattade det rätt.

Tack för alla tips
 
Polisanmäla som smitning kanske är lämpligt?
 
  • Gilla
H-Thomasson och 2 till
  • Laddar…
Hej.

Om du vet vilket bolag han har, ring dit och gör en anmälan på hans bil.
Sen skicka in alla bilder du har, ju mer du ger, ju lättare blir det.
 
Registreringsnumret borde kunna ge vilket bolag det är?
Är det krångligt hade jag polisanmält, smitning, och skickat med regnumret, bilder fanns ju?
 
jag har bilder, erkännande oå sms och ägarrn känd, men bolaget som bilen är försäkrad i vill inte ta emot den, låter konstigt - tror inte polisen lägger resurser på detta, är set inte konstigt att trygg hansa vägrar ? kan prov ett varv till förstås.
 
Du kan själv anmäla det på motpartens bolag.
 
O olof63 skrev:
Hej forumet, söker lite råd om följande situation. En för mig väälkänd och identifierad person råkade backa in i mitt räcke i samband med parkering, Föraren har erkänt, bildbevis finns liksom försäkring. Har bett föraren anmäla in till sitt försäkringsbolag, men personen vill inte göra detta. När jag provade med mitt hemförsäkringsbolag så säger de att de inte kan lägga upp en skada då den skall gå på bilens trafikförsäkring. Motparten vill inte av någon för mig okänd anledning skicka in det. Hur gör jag nu ? TFF hanterar ju bara okända skador om jag fattade det rätt.

Tack för alla tips
När det gäller trafikskador anmäler man bara till sitt eget bolag. Så ser de till att rätt instans betalar. Men behöver ens försäkringsbolaget blandas in? Ställ kravet direkt mot personen.
 
D
D Daniel 109 skrev:
När det gäller trafikskador anmäler man bara till sitt eget bolag. Så ser de till att rätt instans betalar. Men behöver ens försäkringsbolaget blandas in? Ställ kravet direkt mot personen.
Gäller det alltid, eller bara om man har en egen trafikförsäkring man kan anmäla det till? Senast den här veckan försökte jag anmäla skada till mitt bolag (hemförsäkring) men de sa att jag måste anmäla till motpartens bolag. Eftersom jag var fotgängare i situationen kan jag ju inte anmäla till min trafikförsäkring eftersom min bil inte var inblandad.
 
Nej, naturligtvis kan du inte nyttja en bilförsäkring som inte var inblandad. Men du ska ställa kravet på personen, sedan får den ta det med bolaget om det är motiverat.
 
F
D Daniel 109 skrev:
Nej, naturligtvis kan du inte nyttja en bilförsäkring som inte var inblandad. Men du ska ställa kravet på personen, sedan får den ta det med bolaget om det är motiverat.

Du förenklar rätt ordentligt. Det framgår väl med önskvärd tydlighet att den skyldige inte har för avsikt att göra rätt för sig?
 
  • Gilla
MiaV
  • Laddar…
Jag skulle prova med polisen i första hand. Men det är möjligt att du måste stämma honom.

Är bilen möjligen oförsäkrad?
 
He), tack jag skall peova igen och skicka in mina bilder mm, nej den är försäkrad i Trygg, men de ville inte ta emot min anmälan förra gången…
 
Hade det varit 2 bilar som var inblandade hade allting varit enkelt, men i detta fallet blir det mer komplicerat. Om motparten vägrar hade jag övervägt att lämna in mitt krav på ersättning direkt till föraren och tagit det via Kronofogden, alternativt polisanmält för smitning (fast är det verkligen det om man diskuterat det?)

Efter Kronofogden kan föraren välja att antingen

1. Betala själv - ärendet avslutat
2. Bestrida och det går till rätten, troligen ett småärende, så blir inte kostsamt, och med tanke på att det finns erkännande och bilder är risken att du förlorar minimal.
3. Hänvisa till sitt försäkringsbolag.
4. Hitta på nåt annat jävelskap.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C
O olof63 skrev:
den är försäkrad i Trygg, men de ville inte ta emot min anmälan förra gången…
Det är märkligt, det borde inte vara några konstigheter att ta upp en skadeanmälan från en tredje part när det gäller trafikförsäkring, även om sådana anspråk ofta hanteras med regress mellan två försäkringsbolag.
Se till att du har skriftligt på att de vägrar ta emot anmälan.
 
plötsligh5 hände det fick en ny handläggar3 och nu är de igång, tack för hra tips ftån forumet. någon som vet vad drt är för ersättningsregler som gällerv? Staketet är väl 10 år gammalt och i bra skick. tillämpa# ålfersavdrag eller får jag ett återställt av de skadade sektionerna ?
 
  • Gilla
hempularen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.