Hej.

Vi har haft problem med översvämning bredvid vårt garage och vi tänkte prova med att gräva ner dagvattenkassetter.

Vi tänkte i samband med detta förbereda den markplätten till att bli en extra parkeringsplats/uppställningsplats då vi har det lite trångt på garageinfarten.

Min tanke är att gräva ner ett gäng kassetter och sen lägga kanske 20-30 cm makadam ovanpå. Regnvattnet borde ju då kunna rinna igenom makadammet och ner i kasetterna.

Frågan är ju om detta håller för att ha en personbil ovanpå?

Jag har funderat på dessa:

https://www.avloppscenter.se/vara-p...villapaket-pluvial-cube-180m2-1242-liter.html

Det står att de "kan trafikeras" på hemsidan, men jag undrar lite. Jag ställde frågan till företaget men de kunde inte svara med säkerhet

Mvh
Boek
 
Jag kikade på kasetter för ett tag sedan, kan inte hitta bilden igen, men någon tillverkare hade olika djup beroende på vad som skulle köras över.
Men vill minnas att det var mer än 30cm.
Kika hos tillverkaren och deras datablad eller installationsanvisningar.

Edit: wavins aquacell lite har minst 45cm enligt databladet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
Kontaktade tillverkaren idag, och fick snabbt svar. Krävs 50-60 cm makadam ovanpå för att klara en personbil.

Blir väl att beställa extra mycket makadam från krossen då
 
Snarare mycket dyrare, 1st för 799:- mot tidigare länkens 9st för 4500:- inkl clips och reduceringar.
 
John.h
Jag gick på semester idag och min hjärna kopplade ner direkt
Är inte riktigt med, vad kostar 799?
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
B Boek skrev:
John.h
Jag gick på semester idag och min hjärna kopplade ner direkt
Är inte riktigt med, vad kostar 799?
Inlägget är borta nu och citerade tyvärr inte, det länkades till samma produkt på biltema men där kostar 1st 799:- utan tillbehör.
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
Med detta paket blir det runt 500 kr per kassett. Sen vet jag inte riktigt hur mycket dyrare det blir med makadamen. Tänkte först hämta själv med släpet, men bokar nog en riktig lastbil istället
 
  • Gilla
john.h
  • Laddar…
Mer makadam gör dessutom att kapaciteten ökar. Jämfört med kassetterna är det inte så mycket men jämfört med jorden som ligger där idag så blir det antagligen en del.
Min fundering (《-- ) är om man tjänar långsiktigt på att lägga en duk någonstans i mitten av makadammet för att hålla det renare från organiskt material eller om det organiska spolas ner till kassetten och där kan rensas.
 
  • Gilla
Boek
  • Laddar…
Själva kassetterna ska lindas in i markduk, men som du säger så ska man även lägga markduk på resten av den utgrävda parkeringen innan makadammet läggs ut.
Det bör ju förhindra att jorden och makadammet blandas i långa loppet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.