Jag har köpt en skogsfastighet och skulle vilja bygga en timmerbastu på en plats där. Jag tänker att jag tar av den egna skogen i direkt anslutning till platsen där jag vill att bastun ska stå. Jag innehar en bra motorsåg och en mindre kranbil som jag kan använda mig utav.

Någon som innehar en byggbeskrivning av ett enklare timmerhus som man kan klara av att såga till själv med endast en motorsåg. Jag är inte ute efter att göra huset 100% original utan kan tänka mig att använda moderna material för att förenkla & få ihop konstruktionen.

Jag är inte ute efter att göra något skrytbygge utan det ska endast uppfylla sitt syfte, en bastu. Taket får bli vanlig råspont & papp.

Tacksam för tips!
 
Hej!

Låter som ett kul projekt!

Jag har egna funderingar på att lära mej timring, så jag har skaffat boken "Från stock till stuga"

Jag rekommenderar den ,då det finns massa exempel, även bastu, och den innehåller mycket av grunderna.

Lycka till!

//Johan
 
Kul projekt!

Jag har också en liten skogsfastighet och jag ville också använda mina träd til stugan.
Jag köpte precis som Johan boken "Från stock till stuga" mycket bra bok!

Efter att jag läst den förstog jag att jag kan inte ett skit om timmring så jag köpte stuga från estland i stället...

:surprised:
 
Priset för timmerstommen och takbjälkar var 6900 euro. Snygga fönster och dörr ordnade de också till en rimlig peng. Kan rekommenderas!
 
Det är sjukt svårt/tar mkt tid att rikta stockar för hand. Även med motorsåg. Vill du timra så kolla på en solosåg från ex logosol så du kan blocka timret först. Du behöver ju hyfsat släta innerväggar och plana möten I hörnen för att knutningen ska gå fort och enkelt. Köp också en knutmall så du "snabbt" får likadana uttag som tätar bra. Resten är handlag, övning och tid. Mkt tid :)

FInns mkt film på youtube om timring och man blir lätt sugen på att köpa en timmerbila och handhugga allt. Men det är ett helt annat project (läs liv...) :)
 
Förr skrädde de (bilade två motstående sidor plana) allt timmer med bila men det tog väldigt mycket tid. Det går riktigt bra att skräda några stockar till någon reparation eller när man behöver enstaka stockar som är längre än sågverket klarar men jag avråder dig från att skräda virke till hela bygget med bilan.
Antingen skaffar du ett sågverk eller så tar du reda på om det finns någon i trakten som kan blocka (såga två motstående sidor på) timret mot betalning.
Äldre blocksågar som saknar yttre tryckrulle eller har för klen yttre tryckrulle går inte att blocka timmer med om man inte är 4-6 hjälpsågare som stöttar stocken för hand. Man har ju ingen plan yta nedåt på stocken då man sågar andra skäret. Så blockade de timmer på farfars tid men det var både svårt och farligt. Moderna blocksågar går att blocka timmer på. Ramsågar och bandsågar och kedjesågar fungerar också bra.

Att timra med rundtimmer och hästhuvudsknut (kallas ibland dalaknut eller sexkantknut) är betydligt svårare än att timra med blockat timmer och raka knutar. Jag tycker absolut att du skall satsa på blockat timmer och raka knutar för ditt första bygge. Låsknutar och andra slätknutar är också litet komplicerade så jag tycker att du skall satsa på en knuttyp med utstickande utknutar (knutskallar)

Jag kan inte föreställa mig vad man skulle ha för nytta av någon knutmall. Ett bra dragjärn och en låsbar passare och vattenpass och måttband och en stor vinkelhake (Stanley framing square) räcker för allt mätande.

En kraftig motorsåg och en mindre bila och en barkkniv och en knutyxa och en vanlig medelstor yxa och en morakniv och ett brett stämjärn och en dymlingsborr och en stior fogsvans är alla eggverktyg du behöver. Att borra dymlingshål med navare är både arbetsdrygt och tungt så om du tänker timra fler hus skall du satsa på borrmaskin. Dymlingsborren är normalt 38 mm i diameter så det krävs en väldigt kraftig borrmaskin.

Själv har jag bara flyttat timror och bytt ruttna stockar och att nytimra är enkelt i jämförelse.

Lycka till!
 
Ja, knutmallen är till för att slippa alla verktyg du räknar upp. Det är helt klart roligare att göra som du föreslår, på gammalt vis, men TS vill ju göra det enkelt för sig.
 
Jag förstår fortfarande inte.
Om trådstartaren inte investerar en himla massa pengar i en timmerfräs måste han ändå passa ihop draget på gammalt vis. Då kommer knutpassningen mer eller mindre på köpet i samma mätning. Jag kan inte föreställa mig hur man skulle få knutarna exakta om man mäter in dem separat och ställer in någon mall.
 
Här är ett knep om du är sugen på att blocka timmerstockar själv.
https://www.youtube.com/watch?v=VAIs8VLFbls
Ser dock rätt farligt ut men gubben har nog gjort det ett par gånger förr :)

Det kanske räcker med att köpa till ett längre svärd som du kan borra i och en lämplig kedja.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.