Jag har ett husbygge på gång.

Om nånn månad är det dags att sätta in köket.

Finns det nått prisvärt och gärna billigt kök att köpa.
Det är alltså frågan om bänk, skåp, köksbänk, diskbänk, diskho lådor mm.

Vitvaror köper jag troligen lokalt.

Det kommer inte att slitas hårt men jag vill ju inte ha bänkskivor som löses upp av vatten.

Tex. byggmax verkar ju ha kök men törs jag köpa ett kök där? Har nånn av er erfarenhet av deras kök.
Annars lutar det ju åt IKEA men jag ska kolla runt lite i stan, tror jag.
Stan är för övrigt Östersund ifall nånn har nått tipps om kök.
 
Jag tänker att om det bara är en månad kvar till att köket ska monteras så är det bråttom! Har ni ritat köket ännu?
 
IKEA är helt ok kvalitet numera. Men som sagt läge att beställa pga viss leveranstid.
 
A
Jag är supernöjd med mitt IKEA-kök. Inte haft några problem alls. Var dock 6 veckors leveranstid och sen hade de lite kommentarer på min ritning när jag ville beställa så fick tänka om. Det tog en 2 veckor extra. De har vissa saker på lager som man kan plocka själv medan vissa endast är beställvaror. Värt att tänka på om det är bråttom.

Jag tycker IKEA verkar billigare än Byggmax om jag inte sett fel och isåfall skulle jag inte tveka att välja IKEA.
 
Jag håller med föregående talare. Vi har IKEA-kök med deras vitvaror. Allting har fungerat klockrent. Fördelen med IKEA, är framförallt deras garantier. Det blir liksom inga diskussioner om/när någonting går sönder utan det är bara att lämna tillbaka.
 
Tycker även jag att IKEA har kanonbra kök till vettiga priser.
 
Kan bara instämma med tidigare skribenter. IKEA har bra produkter, bra service och garantier.

Tror att normal leveranstid är ca 2 veckor. Längre om du ska ha måttbeställd bänkskiva.
 
Med "nånn" månad menar jag "några månader". Det är alltså ingen panik än.

Flera kök-firmor härikring verkar ha jul stängt men jag tittade på några kök idag.
Har inga exakta mått än. Det finns demokök som är i närheten men jag måste avvakta lite.

Ska kolla mer i stan senare i januari.
 
Har du mått och rumstyp och tankar om öppet kök eller ett eget rum för kök så går det ju att räkna på det.
Du borde väl ha någon ritning som man ser mått på?

Ikea-kök är billiga om man tar typ veddinge-luckor och vissa modeller av stommar, men vill man ha 7 lådor per stomme och en dyrare lucka så kan priset snabbt gå upp.

Metodskåp 60cm 3 hyllplan med hellucka veddinge vit = 596 kr.

Metodskåp 60cm 4 lådor (+1 dold) med märsta vit luckor = 3409 kr.
 
T
Jerry Onmalm skrev:
Har du mått och rumstyp och tankar om öppet kök eller ett eget rum för kök så går det ju att räkna på det.
Du borde väl ha någon ritning som man ser mått på?

Ikea-kök är billiga om man tar typ veddinge-luckor och vissa modeller av stommar, men vill man ha 7 lådor per stomme och en dyrare lucka så kan priset snabbt gå upp.

Metodskåp 60cm 3 hyllplan med hellucka veddinge vit = 596 kr.

Metodskåp 60cm 4 lådor (+1 dold) med märsta vit luckor = 3409 kr.
Men så är det ju för alla tillverkare, klart det är dyrare med lådor än hyllor samt att alla tillverkare har olika dyra luckor beroende på material. Konstig jämförelse om du frågar mig:x

Och nej, jag är ingen Ikea-fantast då jag själv har ett Kvik-kök:p
 
Givetvis har jag ritningar men jag vet inte om dom måtten räcker till för att beställa ett kök. Ska snacka lite med snickarna/rådgivarna om det här.
 
Min erfarenhet av ikea och ett okänt lågpris kök (hjälpte en vän att montera och vet inte var det kom från) var att Ikeas var betydlig mer lättmonterat och bättre kvalite. Det andra höll på att driva oss till vansinne bla pga saknade delar eller felaktiga. Trots att det bara var några få skåp så tog det oss längre tid än när vi bytte vårt kök till Ikea förra sommaren.

Mitt val är enkelt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.