Vill kontrollera om det finns mögel i två rum som stått stängda i en förrådsbyggnad. Fann https://mögel-test.se/ som har lite olika typer av test, men kanske känner någon här till något billigare?

Tänkte kontrollera dammet på en yta (svabb-test), röja ut förrådet och städa rent, lägga in en ren "testyta" och sedan kontrollera den med ytterligare ett svabb-test efter rummet stått stängt några dagar. Så 4 st svabb-test (2st per rum) och eventuellt ett lufttest också. Priset för alltihopa (inkl. lufttest) på sidan jag länkade till ovan skulle bli 705 kr inklusive moms och frakt.
 
Åsa Lund
Är du orolig för mögel och har svårt att sova om nätterna för det tycker jag att 700 spänn är ett fynd!
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Är du orolig för mögel och har svårt att sova om nätterna för det tycker jag att 700 spänn är ett fynd!
Nej har verkligen inte svårt att sova om nätterna eftersom detta är i en förrådsbyggnad som inte använts på 30 år. Vad baserar du att 700 spänn är ett fynd på? Vad jämför du med?

Inte för att vara sån, men det citerade inlägget är ett såntdär typiskt intetsägande inlägg som inte svarar på frågan och enbart verkar vara till för att öka sitt antal inlägg.
 
  • Gilla
Hasse Sandin
  • Laddar…
Saken är väl den att man normalt inte kollar "mögel" på det viset utan gör man det så har man starka indikationer från start på att det finns påväxt och så testar man för att man vill ha nåt mer som pekar på att det verkligen är påväxt nånstans.
Normalt sett så gör man det ju inte bara för att vara "säker" för man får ju komma ihåg att mögelsporer finns omkring oss i luften hela tiden.
Vädrar du och det sen inte luktar nå speciellt så tror jag nog man kan vara ganska säker på att det inte är nåt färskt angrepp. Det luktar ändå ganska karakteristiskt.
 
S Stefan1972 skrev:
Saken är väl den att man normalt inte kollar "mögel" på det viset utan gör man det så har man starka indikationer från start på att det finns påväxt och så testar man för att man vill ha nåt mer som pekar på att det verkligen är påväxt nånstans.
Normalt sett så gör man det ju inte bara för att vara "säker" för man får ju komma ihåg att mögelsporer finns omkring oss i luften hela tiden.
Vädrar du och det sen inte luktar nå speciellt så tror jag nog man kan vara ganska säker på att det inte är nåt färskt angrepp. Det luktar ändå ganska karakteristiskt.
Kunde kanske varit tydligare i trådstarten om att det i förrådsbyggnaden (en ekonomibyggnad av plåt på träbjälkar) i sig konstaterades mögelsporer kort efter den var färdigbyggd, ca 30 år sedan. Sedan dess har byggnaden använts till förvaring av maskiner osv. med öppna fönster, vilket har gått bra då man endast vistas mycket korta stunder där och det är "fritt blås" genom stora fönsteröppningar. Möglet tros ha kommit från vägg- och takbjälkar som var angripna redan innan montering, men av någon anledning gick byggföretaget fritt och kostnaden för sanering/ombyggnation skulle bli enorm.

Rummen som jag tänkt kontrollera för mögel är dock avskiljda från resten av byggnaden, de har betongväggar och det finns ett isolerat innertak så inga mögelangripna bjälkar finns därinne. Därför känns det som att de skulle kunna vara mögelfria, men eftersom det konstaterats mögel i andra delar av byggnaden vill jag såklart undersöka detta. Skulle vilja använda rummen som tillfälligt förråd, men finns det mögel där så får jag tänka om.
 
Men mögel är inte rabies eller nåt liknande. Även om trä vid byggnationer kanske får nån påväxt typ svarta områden så är det en helt annan sak än mögel som lever och frodas och äter upp trä.
Mögel behöver fukt för att leva och gro och så länge trät är torrt och det inte föreligger nå inträngande vatten eller fuktproblem i övrigt så finns det inget "mögel" som kan gro och utsöndra partiklar som många är känsliga för i stora mängder. Värt att poängtera i det fallet är ju att de är känsliga för mängderna, att det är mycket mögel på ett ställe. Inte att de reagerar på allt förekommande mögel för då skulle de inte kunna andas ens.
 
S Stefan1972 skrev:
Men mögel är inte rabies eller nåt liknande. Även om trä vid byggnationer kanske får nån påväxt typ svarta områden så är det en helt annan sak än mögel som lever och frodas och äter upp trä.
Mögel behöver fukt för att leva och gro och så länge trät är torrt och det inte föreligger nå inträngande vatten eller fuktproblem i övrigt så finns det inget "mögel" som kan gro och utsöndra partiklar som många är känsliga för i stora mängder. Värt att poängtera i det fallet är ju att de är känsliga för mängderna, att det är mycket mögel på ett ställe. Inte att de reagerar på allt förekommande mögel för då skulle de inte kunna andas ens.
Hmm borde kanske studera in mig mer på mögelområdet... bjälkarna i väggar och tak har ju suttit torrt och förhållandevis luftigt nu i 30 år, så menar du att möglet borde ha "dött ut" vid det här laget? Det är som sagt en ekonomibyggnad med plåtväggar och plåttak på träbjälkar, typ "maskinhall", så bjälkarna sitter ju fritt och luftigt.

Det jag vet är att strax efter byggnationen var klar så mätte kommunens miljö- och hälsoskyddsinspektör och konstaterade att mögelsporerna i luften översteg något slags gränsvärde. Då satt alla fönstren monterade, och från vad jag har hört så gick det knappt att andas därinne, därför plockades fönstren ner så att det iallafall blev möjligt att vistas i byggnaden. Har även fått höra att inspektören rekommenderade att djuren som fanns på gården då inte skulle beta närmare än 2-3 meter från ytterväggen eftersom det fanns stor risk för "nedfall". I de två rummen jag vill ta i bruk tror jag aldrig det har gjorts några mätningar, men de har som sagt varit tillstängda i säkert bortåt 30 år. Det enda träet är typ spånskivor i taket, så det är egentligen mest att jag är orolig för att spånskivorna där är angripna av mögel eller "läcker igenom" mögel från takbjälkarna ovanför...
 
Det låter egentligen helt otroligt att virket redan från start skulle vara så angripet att det var svårt att andas i lokalen? Köptes det begagnat virke från svårt mögelangripen gammal byggnad eller vad?
Det blir liksom inget "nedfall" från nåt som kanske har svart påväxt från tex en brädgård om det legat fuktigt och oventilerat. Det är bara en utseende grej och torkar ut och ger sällan problem över trettio år.
Nu låter det mer som det var ett mycket aktivt angrepp? Och var kom det ifrån?
 
Drybox som säljs på jula för 250 kr. Vet inte hur bra de är för de gav inga utslag när jag testade. Bl.a på en sedan tidigare angripen källarvägg.
 
  • Gilla
NightRider
  • Laddar…
S Stefan1972 skrev:
Det låter egentligen helt otroligt att virket redan från start skulle vara så angripet att det var svårt att andas i lokalen? Köptes det begagnat virke från svårt mögelangripen gammal byggnad eller vad?
Det blir liksom inget "nedfall" från nåt som kanske har svart påväxt från tex en brädgård om det legat fuktigt och oventilerat. Det är bara en utseende grej och torkar ut och ger sällan problem över trettio år.
Nu låter det mer som det var ett mycket aktivt angrepp? Och var kom det ifrån?
Vad jag har hört var att bjälkarna förvarades under en tät presenning en längre tid då det levererades lång tid innan bygget satte igång. Antagligen var bjälkarna fuktiga från början och fukten stängdes inne av presenningen. Tycker med det låter smått otroligt, men det är vad jag har fått höra från de som var med då byggnaden uppfördes. Vet inte hur pass synligt möglet har varit, man kan ju tycka att byggföretaget borde reagerat om det var väldigt synligt? Men faktum är ju att mätningar utfördes någon gång på 80-talet och de visade hälsofarliga nivåer av mögel i luften...
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Drybox som säljs på jula för 250 kr. Vet inte hur bra de är för de gav inga utslag när jag testade. Bl.a på en sedan tidigare angripen källarvägg.
Tack, tyvärr verkar det dock ha utgått ur sortimentet enligt Julas hemsida? Verkar vara liknande det som säljs på mögel-test.se fast här ser man vilken typ av mögel det är istället för hur hög nivå det är.
 
Åsa Lund
N NightRider skrev:
Nej har verkligen inte svårt att sova om nätterna eftersom detta är i en förrådsbyggnad som inte använts på 30 år. Vad baserar du att 700 spänn är ett fynd på? Vad jämför du med?

Inte för att vara sån, men det citerade inlägget är ett såntdär typiskt intetsägande inlägg som inte svarar på frågan och enbart verkar vara till för att öka sitt antal inlägg.
Elakheter undanbedes!
Det lät i tråden som om rummen skulle inredas till boyta eller nåt. Och att frågan om mögel var viktig.
Jag har jobbat en del med provtagning av olika slag och då tycker jag verkligen att 700 kr för fyra olika labtest inklusive analyssvar är ett fynd.
 
  • Gilla
Jonas Gerdin och 2 till
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Elakheter undanbedes!
Det lät i tråden som om rummen skulle inredas till boyta eller nåt. Och att frågan om mögel var viktig.
Jag har jobbat en del med provtagning av olika slag och då tycker jag verkligen att 700 kr för fyra olika labtest inklusive analyssvar är ett fynd.
Tja, "elakheter" är din tolkning. Ett inlägg som lite löst beskriver något som "ett fynd" utan något att jämföra med och utan några som helst referenser eller bakgrund tycker jag är ganska intetsägande och meningslöst. Det är väl bättre att jag upplyser dig om det så att du blir medveten om det och kanske tänker på att inkludera relevanta detaljer i fortsättningen? Eller är all form av kritik förbjuden på detta forum?

Nu kom det ju fram att du jobbat med provtagning, så då har ditt inlägg någon form av referens och blir betydligt mer relevant.
 
Jag kan inte se någonstans att den är speciellt bra på mögelsporer ? Troligen bara på normalt damm och sånt som far omkring i luften. Ska man filtrera bort allt i luften så krävs det nog apparater i helt andra divisioner.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.