Hej!

Skall bygga om min sommarstuga och behöver billigt byggmatrial. Finns det någonstans där man kan få bra pris på virke och annat. Jag skulle kunna tänka mig att köpa bättre beg.
 
Det blir nog enklare att svara om du berättar var i landet det gäller.
 
Oj!

Ibland tänker man mycket men skriver inte allt. Jag bor i Stockholm.
 
www.byggigen.se eller www.blocket.se om du vill ha begagnat material. På blocket brukar det ibland dyka upp nytt också.

Min erfarenhet är att det inte är alltför stor prutmån på virke. Vi fick rabatt på lokala brädgården som gjorde att priset blev som byggmax-priser.

När man sedan kom till gips så har Byggmax varit oslagbara - tills bauhaus reade 240-skivor nyligen (jag använder dem som takgips).

Vad gäller OSB så har K-rauta varit billigast med ett pris på 119 kr skivan.

Isolering, enkla dörrar och annat smått och gott brukar vara prisvärda på byggmax.

Skruv och spik har jag oftast handlat på Biltema och Byggmax. Tror biltema är något billigare på skruv.

Torkat trägolv på Nackagatan på söder har nice priser på trägolv, fast bäst pris fick jag när jag handlade via kontakter.

Färg har jag köpt lite här och där, men har krokar ute att handla direkt från tillverkarna.

Slutsats:
Jag har handlat mycket material och har blivit snålare för varje månad som gått. Efter ett års byggande börjar man få koll på var man ska leta. Det finns några olika sätt att attackera probelemet:

1) Sök lägsta pris på varuhusen rutom Stockholm.
(ex.vis byggmax, biltema, k-rauta)

2) Starta firma, öppna konto hos grossisterna och handla direkt från dem.
(ex.vis Ahlsell, Alcro, Malmbergs, Beijer fasad och betong)

3) Utnyttja kontakter typ brorsans kompis kusin...
(ja, där vet du själv hur ditt kontaktnät ser ut)

4) Handla på postorder.
(ex.vis Tumstock.se, Rinkabyror.se, skanskabyggvaror.se, bygglagret.se)

4) Handla utomlands.
(åk söderut med stor bil - har dock inte nyttjat denna kanal)

5) Köp förädlade byggvaror från andra delar av Sverige - arbetskraft och lokaler är DYRA i Stockholm.
(fönster, ytterdörrar, trappor, kök mm mm mm)
 
Rivners i Länna säljer nytt och begagnat.

Akb i Länna har en sortering med utskottsvirke(blåmärkt) som brukar vara billigare än Byggmax.
 
Men oj vad man kan snubbla på... här fanns det ju en massa nyttiga tips som jag kan dra nytta av! :) Måste åter igen lovorda detta fantastiska forum och dess innevånare!
 
Hej!

Tack för mycket bra idéer. ;D ;D

Jag kommer att börja bygga under sen våren så jag återkommer om hur det gått för mig.

Gorth
 
Mitt senaste påhitt är att handla strömbrytare i Tyskland.

Webshopen vill dock inte skicka till Sverige så jag fick än en gång kontakta allt och alla jag känner (både perifiert och nära) för att finna en tysk som kan ta emot varorna och skicka dem vidare till Sverige.

Brytarna är något speciella varvid priset är sjukt högt här i Sverige, men i Tyslkand (där just dessa tillverkas) kostar de en tredjedel av priset här.

Vilka talar jag om? Jo, rostfria Jung-strömbrytare (www.jung.de) och det är Treotham (www.treotham.se) som är generalagent i Sverige.
 
Jag fortsätter tipsa då ingen annan hakar på.

Märkte att man får 20% rabatt på Flügger om man är medlem i Villaägarnas Riksförbund. Det är ju helt ok om man inte har kontakter i färgbranchen.

Det finns fler sådana rabattavtal som jag själv sällan nyttjat...

Genom HSB:s medlemskap får man rabatt vid Måleributiken i Alvik, och DET har jag nyttjat iallafall.
 
Fasting65 skrev:
Mitt senaste påhitt är att handla strömbrytare i Tyskland.

Webshopen vill dock inte skicka till Sverige så jag fick än en gång kontakta allt och alla jag känner (både perifiert och nära) för att finna en tysk som kan ta emot varorna och skicka dem vidare till Sverige.

Brytarna är något speciella varvid priset är sjukt högt här i Sverige, men i Tyslkand (där just dessa tillverkas) kostar de en tredjedel av priset här.

Vilka talar jag om? Jo, rostfria Jung-strömbrytare (www.jung.de) och det är Treotham (www.treotham.se) som är generalagent i Sverige.
Adressen till webshoppen tar jag gärna.
 
Oj, slarvigt av mej att inte slänga ut adressen - här kommer den:
http://www.elektro-scheid.de/shop/

Kom ihåg att man måste plocka ihop strömbrytaren med tre delar, underdel/chassie, vippa och ram.

På så vis har man samma chassie oavsett yttre egenskaper - modularitet.

Med hjälp av produkt-pdf:en från Treotham
http://www.treotham.se/pdf/grossist/E-nr_rostfritt.pdf
så har jag lärt mej att själva underdelen till exempelvis en enkel vippa heter 506U, kostar € 3,31.

Därefter får man köpa en ES 2990 (var noga med att inte köpa någon annan vippa för det finns många olika), pris € 5,14.

Sist men inte minst tar man ramen som heter ES 2981, €6,32.

OBS: Vippa och ram är då rostfri, vill man ha modell LS 990 får man beställa broschyr för produktnr - eller lära sej tyska  :-/

Summa €14,77 för en rostfri brytare som kostar 395 kr i Sverige.


EDIT!
Skrev fel priser först, NU är det priser för rostfri enhet!
 
När det gäller skruv och spik i lite större poster, så är en firma i Skövde väldigt billiga. Swerotec heter de.
Köpte bland annat gipsskruv 32mm där för 56kr/1000st
 
Har Swerotec någon hemsida?
 
Fasting65 skrev:
Oj, slarvigt av mej att inte slänga ut adressen - här kommer den:
[länk]

Kom ihåg att man måste plocka ihop strömbrytaren med tre delar, underdel/chassie, vippa och ram.

På så vis har man samma chassie oavsett yttre egenskaper - modularitet.

Med hjälp av produkt-pdf:en från Treotham
[länk]
så har jag lärt mej att själva underdelen till exempelvis en enkel vippa heter 506U, kostar € 3,31.

Därefter får man köpa en ES 2990 (var noga med att inte köpa någon annan vippa för det finns många olika), pris € 5,14.

Sist men inte minst tar man ramen som heter ES 2981, €6,32.

OBS: Vippa och ram är då rostfri, vill man ha modell LS 990 får man beställa broschyr för produktnr - eller lära sej tyska  :-/

Summa €14,77 för en rostfri brytare som kostar 395 kr i Sverige.


EDIT!
Skrev fel priser först, NU är det priser för rostfri enhet!
Tackar !
 
Tror inte Swerotec har någon hemsida. men deras telefonnummer är 0500-471600.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.