OK, nu skall det spacklas ca 100 m2 gipsskivor, vara de flesta sitter högt upp i snedtak.

Vad ska jag välja för spackel för att göra ett stort jobb så enkelt som möjligt? Är det ens lönt att prova billiga produkter från Rusta, eller är det bara proffsprodukter som gäller? Och i så fall vilken?
 
Jag tycker Rustas spackel var helt OK att jobba med och lättslipat. Det tar ett tag innan det torkar, det var väl enda nackdelen. Köpte också dyrt snickeripackel för ställen där jag inte hade tid att vänta, men det var så hårdslipat att jag hellre körde Rusta-spacklet.

/Pontus
 
Beckers LH är i mitt tycke bäst. Må vara dyrt men det räcker med att spackla två gånger på ny gips.
 
  • Gilla
Tessan norr
  • Laddar…
Som sagt : välj en mediumspackel den brukar vara bäst.
Anders
 
Jag har spacklat med Byggmax fin spackel för 99kr/10l. Det är ett fullgott spackel, lättslipat och torkar snabbt. Det går inte att sätta igen större håligheter med detta spackel men för gipsskive skarvar är det helt ok. Ett tips är att röra om först för att få det lite smidigare.

Skruvhål spacklas 2 ggr och skarv fördjupningarna 3ggr om man inte är spackel "expert" villsäga, då klarar man det på 2ggr.
 
Efter att ha provat både rusta, Ö&B och beckers så kommer jag hädanefetr inte köpa billiga spackel !!

Otrolig skillnad i slipbarhet tycker jag...Men det är jag...
Att få de billiga spacklen fins kräver både två och tre slipningar, gärna med olika papper, annars får man slipa 5-10 ggr om man bara kör typ 100 papper.

På de dyrare spacklen räckde det med en avrivning. Och på vissa ställen en finslipning.

/K
 
Bredspacklade hallen med spackel från Byggmax (99 spänn för 10r) och hade inga som helst problem med att slipa till en bra yta. Två lager spackel och en slipning efter varje omgång.
 
Hyr en girff så sliper du slita röv! Äter allt hårt spackel utan problem. Givetvis med tillhörande sug.

Lagavulin
 
De som rekommenderar Byggmax spackel har helt uppenbart aldrig testat Beckers LH. Byggmax spackel går inte ens att försvara trots det billiga priset. Om du inte tycker att spackling och framförallt slipning hör till livets goda gör du bäst i att snåla in på något annat istället.
 
zno skrev:
De som rekommenderar Byggmax spackel har helt uppenbart aldrig testat Beckers LH. Byggmax spackel går inte ens att försvara trots det billiga priset. Om du inte tycker att spackling och framförallt slipning hör till livets goda gör du bäst i att snåla in på något annat istället.

Jepp. Så är det.
 
Lagavulin skrev:
Hyr en girff så sliper du slita röv! Äter allt hårt spackel utan problem. Givetvis med tillhörande sug.

Lagavulin
Med de dyrare (i mitt fall Beckers) spackel jag har provat så räcker ett 80 papper i handen väldigt långt ! :)
En maskin skulle ta bort allt spackel...

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.