Hej
Jag ska bygga en friggebod som ska användas lite offentligt. Varje helg ska den vara öppen för publik och ska då vara varm och god. Övrig tid ska den bara hålla värmen så att sakerna i boden inte förstörs.

Jag tvekar mellan golvvärme (leda ut el från min huvudbyggnad) och luft-luft-värmepump.

Vad tycker ni? Finns billigare sätt att värma denna bod? (Jag är inte själv på plats alltid när boden är "stängd" så jag kan inte fylla på med ved tex)

Tips? Tack i så fall!
/Tove
 
Bra isolerad och elvärme.
 
Alltså helt vanliga el-element som jag reglerar utifrån behov?
 
Elvärme i golvet lär vara det dyraste både i installationskostnad och drift. vanliga elelement blir mycket billigare att installera och aningen billigare i drift. luftvärmepump är det billigaste i drift, men dyrare och mindre driftsäkert än elelement. Jag vet inte om det lönar sig, det beror på värmebehovet.

Erik
 
Väggutrymmet i friggeboden är viktigt att behålla så intakt som möjligt men jag vill minnas att det finns ganska smala el-element som jag kan sätta långt ner på väggen. Det borde funka. Dessutom behövs kanske inte så många. 2 kanske räcker? Nån som vet nån säljare som har billiga el-element?
/Tove
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.