A
Jag har idag en hemmaserver baserat på en AMD E350 2-kärnig 1,6GHz CPU med 8GB DDR3. Kör Gentoo och känner att jag behöver mer cpu. Dels för att Samba inte riktigt orkar med 1gbit LAN och dels för att kompileringar tar lång tid (7h för gcc).

Vill byta CPU så jag kollade på komplett.se:
Skärmdump av en onlinekundvagn med en ASUS-moderkort, AMD Ryzen 3 1200 CPU, och HyperX Fury DDR4 RAM minnen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Behåller befintligt nätaggregat, chassi och disk.

Vill helst komma undan billigare, men mindre än 8gb ram vill jag inte gå på.

Några tips?
 
L
Du bygger alltså en ny dator men behåller chassi. Det enda o säga är att fråga hur gammalt nätagget är? Jag skulle kolla på något som sparar el långsiktigt. Ett nätagg håller ändå inte i evigheter och då kan det ta med sig annat också när det går. Räknar du in kostnadsbesparingen för el över en 5 års period ser du att det kostar dig inte mycket att byta.
 
A
Har för mig att det är ett 600w 80% nätagg. Vill inte byta det just nu. Skulle en Intel bli billigare? Har inte behov av 3d grafik så vad som nu är inbyggt funkar bra.
 
L
Svårt läge att råda om dator och köp av delar just nu. Det är minst sagt kaos, både prismässigt, vad som finns att köpa och tekniken är delvis trasig också.
Det du valt är iofs prisvärt, så kör på det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.