Vi planerar att bygga ett fritidshus där vatten finns draget till tomtgräns. Avlopp får man lösa själv. 3kammarbrunn är tillåtet, skulle kosta ca 50.000 plus VVS dragningar.

Vi har en begränsad budget och är inte rädda att dra ner bekvämligheten. Vi kan tänka oss en mulltoa. Men hur gör man med Bad Disk Duschvatten? Verkar som allt vatten ska gå via slamavskiljning, för att sedan gå ut i ngn form av reningsdike. Och vad jag förstår så kostar slamavskiljning lika mkt som en trekammarbrunn? Verkar så konstigt att det ska kosta lika mkt att bara rena BDT som toalettavlopp. HUR kan man få ner kostnaden??

Annars blir det bara en kran på knuten utomhus, då behövde man inget avlopp...

tacksam för råd!
 
Det kan vara olika krav i olika kommuner. Men där jag har mitt torp (Heby kommun) är enda skillnaden mellan BDT och toalettvatten att man kan köra tvåkammarbrunn istället för trekammarbrunn. Kraven på efterbehandling är samma. Prisskillnaden blir någon tusenlapp.
 
Jag hittade ett enkelt reningsverk för just BDT-vatten när jag letade efter en lösning till min stuga. Finska Raita har en modell som heter HS0.607 som borde passa dina behov. Har för mig att priset ligger runt 35 000 och ingen elektronik eller tillsättande av kemikalier som kräver serviceavtal.

http://www.raita.com/HS_biologisk_renings_verk.pdf
 
Hej,
tack för länken . Gick in på Raitas hemsida och kollade deras enklaste lösning för BDTavlopp. Ringde sedan en återförsäljare. Det visade sig att de föreslog en otroligt (?) billig och enkel lösning. Att om man har mulltoa, och vill ha en lösning för bara BDT på fritidshus kan man koppla in en sån här HS Bio-Box som kostar 4250kr. Den klarar att filtrera 300l per dygn så man ska inte ha en stor vattenförbrukning. Den "ersätter" slamavskiljare och efter Bioboxen anlägger man enklare infiltration typ stenkista/resorptionsdike med grus. Ska maila och fråga kommunen vad de anser. Det gäller bara dusch och handdisk, inga maskiner..
Vad tror ni :)?
 
  • Gilla
sedlawl
  • Laddar…
Är helt upp till kommunen. :)
Den lilla boxen har sämre reningsvärden och måste som sagt kompletters med infiiltration av något slag. I mitt fall går det inte pga bergig tomt.
 
Hej, finns det någon med erfarenheter kring HS bioboxen därute? Någon som kan rekommendera den? Jag är ute efter en så enkel (=billig) lösning som möjligt för BDT-vatten till sommarstugan (har förbränningstoalett). HS bioboxen verkar vara precis vad jag behöver.
 
Jag vet att Raita har fått sin Biobox testad nu under året men testresultaten är inte publicerade ännu vad jag kan se. Förhandsinformationen säger att den klarar att hålla sig inom de riktlinjer som är satta.

Tänk dock på att systemet inte klarar mer än max 300 liter BDT-vatten per dygn.
 
Redigerat:
hej
Jag har installerat en HS Biobox efter en 3-kammarbrunn som BDT-avlopp.
Fick den "med beröm" godkänd av kommunen (Söderköping) Efter boxen rinner vattnet ut i ett dike. Vad jag kan se så funkar den, kan dock inte verifiera reningsgraden, har inte heller efter en sommar behövt rengöra filtren, det rinner lite vatten på botten av boxen...
Men ta en 3-kammar, kostar lika mycket som en 2-kammare, men då har du möjlighet att bygga ut senare...
 
Schede skrev:
hej
Jag har installerat en HS Biobox efter en 3-kammarbrunn som BDT-avlopp.
Fick den "med beröm" godkänd av kommunen (Söderköping) Efter boxen rinner vattnet ut i ett dike. Vad jag kan se så funkar den, kan dock inte verifiera reningsgraden, har inte heller efter en sommar behövt rengöra filtren, det rinner lite vatten på botten av boxen...
Men ta en 3-kammar, kostar lika mycket som en 2-kammare, men då har du möjlighet att bygga ut senare...
Ok, tack för infon. Men eftersom det handlar om så små mängder (upp till 300l/dygn + inget WC avlopp), behöver man verkligen en 2-eller 3 kammarbrunn? När man tittar på hemsidan verkar det som att man skulle kunna använda enbart bioboxen med HS infiltrationsbädd. Jag tolkar det så i alla fall.
http://www.aquatron.se/BIO-BOX.htm

Hälsn
Mats
 
Håller med. Men vad tillverkare tycker och vad kommuns regelverk säger, är inte alltid samma sak...Men det är ytterst "din" kommun som avgör..."Min" kommun kräver 2/3-brunn + nån filtration/rening efter. (Bioboxen)
Vitsen med 2/3-kammarbrunn är ju att skilja ifrån och sedimentera det "tyngre", men det blir ju i princip bara vatten från ett BDT...
Kommunen har säkert nån blankett du kan fylla i och ansöka om BDT-avlopp, där får du beskriva tänkt lösning, sen är det bara att hålla tummarna...
 
För att HS BioBox ska klara av att hantera 300 liter BDT-vatten per dygn krävs en slamavskiljare före enheten. Sedan brukar kommunerna alltid förespråka en efterpolering och där kommer HS infiltrationsbädd in.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.