Har en sluttning ner mot grannarna. De placerade sitt hus och tomt nedanför vårat och gav oss en sluttning... *muttrar* För att inte "förlora" tomtutrymme så funderar vi på att sätta en stödmur längs tomtgränsen och fylla på med massor så att vi "får tillbaka" vår tomt igen. Undrar därför vad som är billigast att göra? Jag bryr mig inte om utseendet eftersom vi aldrig kommer se det. Jag är inte intresserad av att ge dem en vacker stenmur. Billigast möjliga som gör jobbet dvs "håller massorna på plats". Har ni tips? Trodde att gabion skulle vara billigt, men icke... :(
 
Vi skulle sätta dit L-betongfundament och det var helt överkomligt i pris. Dock motsatte sig kommunen.
Nu har vi också en slänt som vi inte vill ha - och inte grannen heller.
 
Hemmakatten
Vadå? Grannarna "gav er en sluttning" när de byggde sitt hus. Om det betyder att gannarna sänkte/grävde ur sin tomt ända intill er tomtgräns och på så sätt orsakade att ni fick en sluttning (som ni inte haft tidigare) på er tomt, så är det grannarna som skall åtgärda detta.

Man får inte gräva ur sin tomt så att det påverkar grannens tomt, utan då har man skyldighet att sätta en t.ex. en stödmur för att förhindra att grannens tomt rasar.
 
Jag minns inte på rak arm, men vi höjde tomten någon meter och när de byggde sitt så sänkte de säkert sin tomt med 1 meter. Så höjdskillnaden är säkert ca 2 meter nu. Jag ska kolla på gamla foton men jag tror att det kommer bli ett himla liv om vi drar upp detta..... :S
 
2 meters L-element får man räckna på 2-3000 per löpmeter om jag minns rätt
 
De brukar ligga i samma prisklass som L-elementen om man räknar med stenen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.