Var idag förbi Bauhaus i GBG för att köpa en Ryobi vedklyv som dom hade på rea (ja, ja, bara 4 ton men också bara 1695 kr för en märkesklyv och det känns bättre att betala 1695 kr för en Ryobi än 1795 kr på Jula för en Meec, båda med 52 cm slaglängd).

I alla fall gick jag förbi reahyllan (som alltid, jag kan inte motstå allting om jag behöver, speciellt inte när det är halva priset). Hittade en självnivellerande krysslaser av det ädla märket "Bauhaus" för 297 kr. Var bara tvungen att köpa, en auto krysslaser för under 300 när Leica tar 2000! Väl hemma packade jag upp den och satte i batterierna som medföljde. Locket till batterifacket hade en sådan där genuint dålig passform som gör att ursprungslandet inte behöver skrivas ut, man vet var det ligger.

Tryck på ON-knappt och några vackra linjer tecknar på väggen. Skaka lasern och man ser hur pendelmekanismen gungar. Räckvidd inomhus i alla fall 8 meter (den längsta sträcka jag har i mitt hus) Utomhus drygt en meter. Nu i skymningen testade jag igen och räckvidden är i alla fall fem meter.

Lasern har vanligt kryss och även takkryss, men ingen lodlinje. Man kan inte få allt får 300 spänn. Rakheten då? Tja, har mätt mot mina Biltema kvlitetsvattenpass genom att sätta strålen på kanten och libellen är i alla fall innanför strecken.

Nu kanske inte den här lasern skall användas för att väga av husgrunder, men jag blev faktiskt överraskad över vad den klarar av. Jag tycker den verkar vara helt ok för tapetsättning, spika panel, enklare kakling och annat där precisionen kanske inte behöver vara på sista millimetern. Det fanns ett antal kvar ifall någon är intresserad.

/Anders
 
Fick med nån cheapo med en GDS prenumeration, kanske värd 70-80 kr. Testade den mot min Leica Lino2 och den visade exakta linjer, men mycket ljussvagare och det tog nivelleringen 30 sek att stanna den och då fick man inte andas i närheten för då börja den gunga. Skicka den till svärfar (han är storkund på junkmaskiner) så han var skitglad.
 
Här är det inga problem med ljusstyrkan, har även testat Bosch PCL10 och denna är minst lika stark. Även nivelleringen går snabbt, några sekunder så har den svängt in sig. Lite känslig för vibrationer dock. Köper nog ändå en bättre laser senare för några tusen som har mottagare också, men denna känns som ett helt OK alternativ för lite mindre krävande applikationer.

/Anders
 
En fundering...

Om man köper en begagnad proffslaser går det då att typ kalibrera eller kan dom bli okalibrerade?
Finns det några andra slitagedelar på dom typ lasern som går att byta/ej byta.
Eller är det bara fungerar den så är den helt okej?
 
Hmmm, ett lite kritiskt inlägg här...

Hur menar du att ryobi skulle vara en märkesmaskin men inte meec?

Att testa en krysslaser mot ett vattenpass är inget relevant test, inte ens mot ett hultaforspass. Ty, passet mäter över 60cm, laser minst 6m. 1mm fel på 60 cm blir 1cm fel på 6m. Leica Lino har +-1mm på 5m. Hultafors vattenpass har känsligheten 10mm/m, deras gds-variant 13,3mm/m, vilket innebär att bubblan flyttar sig 2mm i sida vid en höjdförändring på 10mm/m. Biltemas pass lär nog inte vara bättre... ;) Hoppas du ursäktar, men ditt test säger tyvärr bara att hornbach laser inte är sämre än ett biltemavattenpass, å då ä ju 300:- plötsligt ganska dyrt ;)
 
thomasx skrev:
Hur menar du att ryobi skulle vara en märkesmaskin men inte meec?
MEEC är ju bara jula-branding (tillverkare okänd), Ryobi är en tillverkare likt Bosch mfl.. Ryobi tävlar i samma segment som Grön Bosch mfl
 
frohike skrev:
MEEC är ju bara jula-branding (tillverkare okänd), Ryobi är en tillverkare likt Bosch mfl.. Ryobi tävlar i samma segment som Grön Bosch mfl
Fast ryobi maskinerna tillverkas ju inte av ryobi själva...

Det finns kanske lite delade meningar om vilka segment som finns på marknaden och vilka som tävlar var. Men för min del är ex.vis inte grön bosch och black&decker i samma segment. För mig ligger ryobi för närarande i samma segment som och b&d, skil, ferm, meec m.fl. Oavsett hur ägarkonstellationer och branding ser ut. Dewalt är heller inget eget märke, men det vet du kanske, det är B&D. Jag platser Dewalt i samma segment som grön bosch, även om dom anses vara proffs-grejer.
 
frohike skrev:
MEEC är ju bara jula-branding (tillverkare okänd), Ryobi är en tillverkare likt Bosch mfl.. Ryobi tävlar i samma segment som Grön Bosch mfl
Jag tycker detsamma, Ryobi känns helt enkelt lite bättre, de har ju ett eget varumärke att sköta. Om Meec skulle haverera så kan ju Jula bara starta om med ett nytt märke. Sedan tyckte jag helt enkelt att Ryobin var snyggare, helt klart värt en hundring.

Sedan det här med prisvärdhet för en laser. För 300 kr tycker jag det räcker om lasern är lika bra som ett Biltema vattenpass för en hundring. Dels mäter man inte över så stora avstånd, kanske max en vägghöjd, dels får du ju automatiska sugkoppar (du slipper hålla upp laserstrålen på väggen, den fastnar själv) och har därför båda händerna fria.

Ok, man kan rita med blyerts, men jag tycker att bara det faktum att man har båda händerna fria och dessutom har ett kryss (slipper tillverka en kryssmall och hålla mot vattenpasset) är värt 200 kr. Dessutom har denna takkryss som är praktiskt i vissa situationer, man kan ju faktiskt loda från stativets undersida. Apropå static får jag tyvärr konstatera att lasern inte har 1/4" utan grövre gänga.

När jag skall gjuta plattan till huset skall jag köpa eller hyra en bättre laser men för stunden (tänker börja med en friggebod) så duger denna även till plattan och även till att bygga själva friggeboden. Sedan behöver man inte vara rädd om en sådan här, tapetklister eller fix gör inte så mycket.

/Anders
 
Ryobi är lika mycket ett eget märke som AEG och Milwaukee Samma ägare till alla tre. På samma sätt som Stanley black & decker som har DeWalt, B&D, Bostich, Porter Cable mfl. En ägare flera märken
MEEC är bara ett klistermärke på gud vet vad hur många tillverkares maskiner.

Sen sa jag inget om kvalitén utan att de tävlar i samma segment. Varken Skil eller B&D försöker tävla i mellansegmentet.
 
Det jag vill säga är att man ska vara försiktig med att döma en produkt efter vem som äger varumärket. Flera stora kända märkes-tillverkare köper mer eller mindre färdiga produkter hos oem-er i fjärran östern, sätter på egna plastkåpor och klistermärken, det gör inte produkten sämre, men den blir inte heller sämre om någon butikskedja också köper därifrån och sätter sin klisterlapp på. Även om det i de flesta fall är olika oem-er och definitivt skillnad på proffsprodukter och egna butiksmärken, så behöver det inte alltid vara så, särskilt inte när man pratar om produkter i samma prisnivå bägge riktade mot konsument.

Vad jag vet så äger TTI inte något av de tre varumärkena, utan tillverkar produkter med dessa varumärken under licens. De tillverkar även produkter åt andra märken som så kallad OEM, vem vet, kanske någon meec produkt kommer ut genom deras dörrar också.

Visst är det stor skillnad i många avseenden på ryobi och meec vad gäller utveckling och marknadsföringsbiten, men det säger i grund och botten inte så mycket om kvaliteten. För mig är inte ägarförhållandena avgörande för vad som är en "märkes-produkt" eller inte.
Om ryobi är en märkesprodukt, så är skil också det...

För mig är en märkesprodukt en produkt av ett känt märke som har ett mycket gott renommé på marknaden.
 
Redigerat:
Från Milwaukees svenska sida
Urklipp från den juridiska delen av hemsidan.
"Milwaukee Electric Tool/ AEG Electric Tools kommer att samarbeta alla lagliga instanser eller rättegångsorder som begär eller hänvisar Milwaukee Electric Tool/ AEG Electric Tools att identifiera"
Och från deras amerikanska sida

"New Ownership, Global Growth

Milwaukee Electric Tool is a subsidiary of Techtronic Industries Co. Ltd. (TTI), ttigroup.com.
Founded in 1985, TTI is a leading marketer, manufacturer and supplier of home improvement and floor care products, employing over 20,000 people worldwide. TTI's global brand portfolio includes Ryobi®, Milwaukee® and AEG® power tools, DreBo® carbide drill bits, Homelite® and Ryobi® outdoor power equipment and Royal®, Dirt Devil®, Regina® and VAX® floor care appliances. The acquisition takes advantage of TTI and Milwaukee’s marketing and distribution networks and enhances Milwaukee’s ability to expand its markets and product portfolio worldwide."


Sen läser vi vidare på Ryobis hemsida


"
Ryobi® är ett märke som tillhör den internationella koncernen TechTronic Industries (TTI), en världsomspännande tillverkare av batteridrivna, elektriska och bensindrivna verktyg. TTI-koncernens engagemang för innovation och kvalitet befäster dess ställning som marknadsledare inom verktyg, trädgårdsredskap och heminredning, med en komplett märkesportfölj som passar både proffs och konsument.
Exempel på andra varumärken inom TTI-koncernen är AEG och Milwaukee®, starka proffsvarumärken inom elverktyg. Drebo® proffstillbehör till elverktyg. Homelite® bensindrivna trädgårdsmaskiner. Fine Lightning Company(FLC)® med nya innovativa lösningar inom trädgårdsbelysning."
 
Det är skillnad på att tillverka produkter under ett varumärke, och att äga det.

BMW tillverkar motorcyklar under namnet Husqvarna, men dom äger inte varumärket Husqvarna. Dom använder det namnet på "sina" motorcyklar under en licens.

AEG-varumärket ägs t.ex. av Electrolux, som licensierar det till ITT m.fl. flera som använder det på olika produkter.

Ryobi-varumärket ägs av det Japanska företaget Ryobi, och licensieras till ITT.

Det är så det fungerar med mycket idag, man tillverkar en eller flera produkter i snarlika utföranden och med samma grejer under skalet åsså sätter man ett gäng med andras namn på dem, med dessas goda minne. Och i många fall är dessutom tillverkningen utlagd på många andra olika producenter. Det är en av anledningarna till att vissa varumärken har proffsiga maskiner av en sort men rena skräpet av en annan.

Det är inte så stor skillnad mot hur Jula gör med Meec. Och att tro att några finansmän i HongKong skulle sätta större vikt vid ett av sina alla varumärken, än vad Jula gör vid sitt, är inte direkt ett safe bet, IMHO.
 
är det någon som testat MEEC korslaser, 689 hos Jula och kan berätta om nogrannheten. jag har nämligen köpt en och ångrar att jag inte la upp lite mera pengar, eller ?
 
Lawrence skrev:
är det någon som testat MEEC korslaser, 689 hos Jula och kan berätta om nogrannheten. jag har nämligen köpt en och ångrar att jag inte la upp lite mera pengar, eller ?
För att kolla ett vattenpass mäter man ju åt bägge hållen, du kanske kan göra något liknande med korslasern. Sätt några pinnar utomhus med 5m mellan och markera laserstrålen från två motstående håll och notera skillnaden. Inte vet jag hur bra test det är, men kan ju vara intressant. Nästan så jag blev sugen att testa min egen för att se vad det ger ;)
Jag har ingen erfarenhet av meec's laser.
 
OK ! bra förslag.tack! Det vore intressant om flera testar sina apparater och rapporterar tillbaka?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.