Vad är det billigaste godkända alternativet att dra en fas till ett litet förråd ca 20 meter från el centralen?
 
Hejsan!

Det borde vara N1XV-U/R 3G1,5, ca 10:-/m, om det skall säkras av med 10A dvs, annars finns också 3G2,5 för ca 13:-/m om du hade tänkt säkra av vid 16A.

/Daniel
 
Det är inte enbart kabeln jag undrar över. Hela sättet. Gul skyddsrör kostar en del. Därför undrar jag tot sätt vilket är billigast och godkänd?
 
Gul kabelslang kostar 14.30 kr metern inkl frakt hos Rinkaby rör. Har svårt att tänka mig något billigare.
Det finns väl ingen kabel till rimligt pris som man får lägga bar i mark?
***********************

Eh jo, det fanns det ju.

/John
 
Redigerat:
Och man behöver INTE använda skyddsrör .
 
lägger man kabeln direkt i mark så ska där fyllas med sand runt kabeln och en gul remsa ska läggas en decimeter ovanför kabeln, lägger man gult kabelrör så kan man skippa remsan och sanden.
 
Så det är så man gör när man plöjer ner kabel? gult band kanske men sand ?? jo det finns ju sådana aggregat men oftast inte. Vad som är bäst skyddsrör, men billigast och godkänt??
 
Hoppas ni kan komma överens ...

Förr gick det bra med EKKJ 2,5 och en vanlig bräda på ovansidan.
Vet ej hur det är idag :(
 
Redigerat:
Jag tror du kan lita på mig ;)
 
Det tror jag med :)

EKLK i rör
N1XV eller ekkj/rkkj med eller utan rör är väl de alternativ jag kommer på
 
Taget. EKKJ 2.5 /Biltema + varningband.

Tackar.
 
Med tex EKKJ behöver man ej skyddsrör (förutom om den går under där man kommer köra bilar). Men då ska man som electrocuted säger fylla med sand/granulering egentligen (så att inte tjälen skjuter någon vass sten mot kabeln). Tex Aceflex måste man ha mekaniskt skydd. Antingen skyddsrör eller så finns det en tjockare plastremsa man kan lägga ovan istället för den vanliga gula tunna varningsplasten.

Du måste ju dock inte ha 50s markrör om det är en liten 3g1,5 kabel. Den ryms ju lika gärna i ett 16s eller 20s VPrör.
 
Har hört något rykte om att EKLK skulle vara tillåten att grävas ner direkt utan skyddsrör om man lägger en bräda ovanför eller något sånt, kan det verkligen stämma?

//Patrik
 
Nja. det står så här: Får förläggas i mark med extra skydd mot mekanisk åverkan. Sedan är det upp till brukaren att visa att dennes skydd är tillräckligt. Använder man tex. kabelrör är det ingen tvekan det är ju godkänt som mekaniskt skydd, men tex. en bräda har ju inget "godkännande" och då är det brukaren som ska visa att den fyller kraven. Dessutom mår Eklk inte så väldigt bra i mark, plasten åldras rätt snabbt och blir stel som en pinne efter några år, plus att den är dyrare än motsvarande pex.
 
Ah, okej. En kollega som promt påstod att man inte behövde något skyddsrör till EKLK. :)

//Patrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.