Går det att bygga nytt hus utan att lägga ut flera miljoner? Det måste väl finnas folk som byggt till "billiga" priser? Efterlyser härmed hustyper och arbete man gör själv som kan göra att man kommer undan lite i pris!
 
  • Gilla
byggbilligt
  • Laddar…
Det finns en del "lågprishus" som börjar på runt miljonen för själv huset, ex tomt, VA etc.

Sedan finns det byggsatser, men det är mest mindre hus och fritidshus, som man kan köpa och sätta ihop själv.

Det är ett tag sedan jag och min fru tittade på detta när vi letade hus, och jag kastade nog det mesta när vi så småningom flyttade, men även om man bygger själv är det svårt att komma ned under 5.000kr/m2, och på det tillkommer tomt, markarbeten, VA-anslutning och eventuellt framdragning av el och tele. Sedan blir det alltid en massa mindre kostnader för bygglov, byggfelsförsäkring, kvalitetsansvarig, utstakning, lagfart på tomten etc. Skall man dessutom ha lån som börjar ticka ränta under tiden som man bygger blir det också en rätt så mastig kostnad, liksom verktyg och resor för att köpa allt som behövs.

Och så naturligtvis arbetstiden.

Flera mijoner behöver det inte kosta. I städer med billiga tomter kan man få ett nytt nyckelfärdigt hus för 1,5 - 1,7Mkr, men lägre än så är rätt så tufft (eller så har man valt att inte räkna in alla kostnader). I vissa städer i Sverige kan man köpa rätt bra "begagnade" hus för 500.000kr eller så. Det beror lite på var man bor och vad man prioriterar i livet.
 
Mikael_L
Jag kan ge följande tips.
Mer eller mindre nyckelfärdigt:
Älvsbyhus, http://www.alvsbyhus.se
Smålandsvillan, http://www.smalandsvillan.se
A-hus (deras basic serie), http://www.a-hus.se

Tre tillverkare av hyfsat billiga hus, men du får själv kolla upp leveransomfattning, vad som ingår / ej ingår osv.

Sen finns det tillverkare av "byggsatser".
Fiskarhedenvillan, http://www.fiskarhedenvillan.se/
Floods trähus, http://www.floodstra.com/floods_trahus/default.asp

I dessa fall antar jag att ni anlitar lokal snickar(firma) för färdigställande. Men det finns möjlighet att välja själv färdigställandegrad och fortsätta med eget arbete sen.

Andra forummedlemmar får väl fylla på med fler förslag.

Jag kan inte säga vare sig bu eller bä om någon av dessa husfabriker, inte heller vad som ingår och hur allt fungerar, men ni fick några länkar för vidare undersökning.

Glöm inte sedan att använda en stor portion av vanligt förnuft och försiktighet när ni nu snart kanske gör livets största affär. Läs på under referenser, juridik och andra relevanta forumdelar så är ni snart insatt i de flesta fallgropar och ser till att t.ex. reservera lite betalning till dess allt är klart, som ett exempel.

Slutligen, det finns fritidshustillverkare som gör "stugor" stora nog för permanentbostad till den mindre familjen. Var dock uppmärksam på isoleringstjockleken i dessa. Ni verkar dessutom bo någolunda långt norrut. Välj inte ett hus med mindre än 200mm i väggar samt 350-400 eller mer i tak. Gärna korsreglad stomme eller någon annan köldbryggebrytande åtgärd med.
 
Vi har lite olika alternativ angående byggandet. Vi vill gärna bygga på landet där vi har möjlighet att ha lite djur, och därmed krävs nästan en ladugård eller annan ekonomibyggnad. Det funkar inte ekonomiskt att även bygga en ladugård... Men!

Alt.1 Vi har möjlighet att köpa en stor tomt med enbart ladugård, med vatten, utan avlopp.

Alt.2 Det finns en gård med hyfsad ladugård, men med ett boningshus som man bör riva. Då finns grund och vatten o avlopp, men ett jätterivningsarbete...

Synpunkter på det?
 
Jag byggde 140m²+carport för knappa miljonen. Men då gjorde jag allt jobb själv. sedan dess har byggmaterialet gått upp närmare 50%.

Riva ett hus och sedan återanvända grunden är nog ingen bra idé. Fyll igen den i stället. Fördelen med att köpa ett rivningsobjekt kan vara att el och telefon redan är draget.
 
Mikael_L
AnjaElisabet skrev:
Vi har lite olika alternativ angående byggandet. Vi vill gärna bygga på landet där vi har möjlighet att ha lite djur, och därmed krävs nästan en ladugård eller annan ekonomibyggnad. Det funkar inte ekonomiskt att även bygga en ladugård... Men!

Alt.1 Vi har möjlighet att köpa en stor tomt med enbart ladugård, med vatten, utan avlopp.

Alt.2 Det finns en gård med hyfsad ladugård, men med ett boningshus som man bör riva. Då finns grund och vatten o avlopp, men ett jätterivningsarbete...

Synpunkter på det?
Ja det är mycket vi inte vet.
Kan ni / vill ni, göra en liten del, en stor del eller allt arbete själva.
Ska ni / kan ni ta ledigt från arbete under tiden osv.

Rivningsarbete är antingen dyrt (leja bort) eller tidskrävande (göra själv). Skaderisken ska man faktiskt också beakta, som amatör och rivning är det lätt att begå "fåniga" misstag, utan att nu överdriva denna risk.

Har ni funderingar på att bygga själv, helt eller i stor utsträckning, så kanske tomten med befintligt hus är en god ide ...
Om huset är tillräckligt beboeligt så ska ni kanske flytta in där under byggtiden, och bygga det nya huset intill.
Det är framförallt om ni tänkt er mycket eget arbete (kanske i kombination med vanligt lönearbete) som detta är mycket värt. Tänk vad mycket lättare det är att gå ut och sätta några kvm golv eller lite panel efter middagsmaten om byggobjektet står på tomten jämfört med att behöva ta bilen några km eller mil.
 
Det där med att bo i närheten av bygget har vi tänkt på, men jag tror inte att man kan bo i det befintliga huset...Det är så fallfärdigt...Ang. rivning har jag hört att man om man har tur kan få det nereldat av brandkåren i övningssyfte, men det är väl inte att räkna med.

Själva känner vi nog mer för tomten med bara ladugård, allt känns mycket fräschare där. Grannen är ganska nära tomtgränsen- det borde väl göra det lite billigare med avlopp, tel etc.?

Vi är väl som de flesta skulle jag tro, att vi kan tänka oss att måla, spika panel och så. Vi har hjälpsamma familjer, men de bor 4 och 8 mil bort- de har själva byggt!
 
Jag har byggt ett hus i Västernorland, 1-planshus i vinkel på 140m2 med vidbyggt garage på 20m2.
Själva huset slutade på 1.375.000:-, med tomt och avgifter 1.660.000:-.
Eget ritat hus och byggt i väggmoduler på fabrik av lokalt företag som skötte hela stomleveransen. Sedan tog vi in priser på övriga arbeten, grund, vvs, el och invändiga träarbeten.

Ska du bygga billigt måste du börja direkt med att pressa allt.
Se till att tomten har bra förutsättningar att bygga på, grunden kan kosta allt från 200.000:- och úppåt.
Se till att huset ni vill bygga är lagom stort (så litet ni vågar) och lätt/billigt att bygga.
Kolla upp ALLA avgifter i förväg innan ni köper tomt, en jordbruksfastighet utan tidigare el, vatten, telefon kan bli vansinnigt dyrt att ansluta.
Fundera på vad som är värt att göra själva, vad orkar ni med, och är det värt besväret? Vi gjorde lite allt möjligt själva men allt sparar man inte mycket på. Vi monterade själva vårat IKEA kök (besparing ca 10.000:- ), vi lade takpannorna själva (ca 25.000:- ), jag drog nätverk själv (ca 5.000:- ), vi la golven själva (ca 15.000:- ), vi kaklade badrum/wc själva (ca 80.000:- ), vi satt in braskamin själva (ca 7.000:), ordnade egen (oavlönad) kvalitetsansvarig (ca 15.000:- ), målade fasaden och spikade lockläkten själva (ca 30.000:- ), och en hel del annat småpyssel som jag inte orkar skriva om. Tapetsering som många ger sig på ser jag som ett hästjobb för alltför lite pengar, en duktig målare tapetserade hela vårat hus för 16.000:- inkl tapeter, spackel färg mm, hade inte varit värt de pengarna att göra själv.

Det är klart man kan bygga "billigt" men det är som vanligt att allt har ett pris. Räkna med att lägga ner mycket tid och energi om du ska bygga som vi gjorde eller köp ett Älvsbyhus eller Smålandsvillan (det hade jag gjort om jag inte haft stor hjälp av en kunnig släkting).
 
Billigt och billigt!

Detta har varit uppe tidigare men som sagt, 3000 timmar eget arbete. Vad är det värt?
 
Snailman
ja dom timmarna hade man ju kunnat tillbringat framför tv:n istället?

Fast då hade man oxå fått tillbringa 12000 timmar på jobbet för att kunna betala någon annan för att jobba de 3000timmar du slapp.
 
A
Det finns pengar att tjäna, men frågan är då ständigt, är det värt det? För vår del, helt klart, andra kanske värderar sin tid annorlunda, men men, alla är ju olika och tur är väl det! Hade vi inte gjort mycket själva hade enbart huset gått loss på minst 3 mille, så det är bara att le och vara glad, ingen utlandsresa på ett tag och fritid, tja det är väl husbygget det... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.