Hej!

Kör ganska mycket bil och har funderat kring hur man får billigaste bensinen. Det finns ju en mängd olika kort man kan skaffa, från bl.a. Tanka, Preem, OKQ8, Jet etc. Vissa kan man även registrera sitt visa-kort och få rabatt den vägen. Har testat lite olika men det känns inte som om jag direkt tjänar på det.

Tanka - där måste jag köra en rejäl omväg när jag ska tanka, och deras literpris är från början ca 10 öre dyrare än ex. Preem.

* Preem 5 öre billigare om man kopplar visa kort. Dock får man inte detta som direkt rabatt utan får ett presentkort på 25 kr i stöten hemskickat som man BARA kan nyttja på bemannade preem-stationer, som vi har 5 mil till i motsatt riktning från där vi bor o jobbar.

Nån som har bra tips?

/S
 
http://www.bensinpriser.nu/ kan man kolla runt lite utan att åka runt. Jet och st1 har jag kört med .. de är alltid billigast. Vissa bensinmackar har ganska förmånliga företagskort, men jag har inte hittat något som blir billigare än jet och st1 för privatkunder.
 
Vad är det för vits med att skaffa ett Jet-kort? Har kollat lite på det men jag ser inte riktigt vad jag har att vinna på det...

/S
 
Vitsen är väl att de är bland de billigare? :)

Dom kör inte med återbäring eller rabatt, utan med ett ofta mindre högt pris direkt vid pumpen.
Men visst, du kan ju betala med andra kort och sedlar där.
 
Vad har du för bil och vad drar den?
 
Har du räknat på det?
10 öres rabatt är idag ungefär 0,5% rabatt dvs. i princip ingenting.
Kör du 6000 mil om året med en bil som drar 0,7 så kan du spara 400 kr om året. Dvs, ungefär en halv tank...

Jag tankar oftast på JET eftersom det ligger bra till här och har normalt sett lite lägre pris. Men jag kör aldrig en omväg för att tanka billigare.
 
Kör med navigationsappen Waze. Utöver att navigera så kan den dessutom tala om vilka priser närliggande bensinstationer har. Funkar förvånansvärt bra.
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Min erfarenhet är att det är så små skillnader, även om man räknar in kampanjer med extra rabatter. Billigast i längden är att tankar på det ställe som ligger på vägen. Måste man ta en omväg blir det förlust direkt pga bränsleförbrukningen. Räknar man dessutom med den totala milkostnaden krävs det orealistiskt stora rabatter för att ens gå jämnt upp för att väga upp en omväg till pumpen.
 
LRF medlemmar kan skaffa Agrol-kort.
Då har man 40-50 öre rabatt på diesel och ca 25 öre rabatt på bensin/etanol. Gäller på Statoil, Preem och OKQ8
 
vilpi skrev:
LRF medlemmar kan skaffa Agrol-kort.
Då har man 40-50 öre rabatt på diesel och ca 25 öre rabatt på bensin/etanol. Gäller på Statoil, Preem och OKQ8
Fast då har man väl ändå skattefri diesel hemma på gården man kan tanka? :)
 
Generellt brukar det ju vara billigare att tanka på obemannade stationer än bemannade. Och vissa stationer är generellt billiga, beror på läget antar jag. T.ex. brukar JET i Enköping vid Svevias vägstation ligga 10-20 öre lägre än de flesta andra stationer. Passa på att tanka på dessa stationer när du har chansen.

Preems rabattsystem går troligen ut på att du ska lockas in i stationen och köpa lite korv och godis. De har mycket bättre marginal på livsmedel än på godis.

Överlag är prisskillnaderna på bensin små. Den billigaste bensinen är den du inte förbrukar. Välj den närmaste vägen istället för den snabbaste så sparar du bra med pengar. Om jag t.ex. ska åka Falun-Stockholm så är det ca 4 mil längre att åka E4 via Gävle än E18 via Enköping, fast det går ungefär lika snabbt eller kanske lite snabbare att åka via Gävle. Däremot så bränner jag ca 3 liter diesel mera = 45 kr. Eller 100 kr om jag räknar den totala milkostnaden (bränsle, värdeminskning, däck, etc). Lägre hastighet ger också lägre förbrukning.
 
Kör man mycket så får man vara uppmärksam på lokala priskrig på olika orter, vilken station det handlar om brukar inte spela någon roll.
Tex under dom senaste månaderna har det tex ofta varit "prisvärt" i Skåne att tanka efter genomfartslederna i Perstorp och Tollarp.
Vet man med sig att man kommer att passera dessa orter innan tanken är tom så kan det vara värt att stanna där.

Finns liknande orter överallt, men som sagt dom växlar över tiden.

Är priset likvärdigt och jag så tankar jag gärna Diesel på Preem tack vare talloljan.
 
Det billigaste du kan göra är att tanka där du är/passerar, strunta i vad det är för mack, om du tar omvägar för att tanka så kostar det dig mer än vad du sparar.
 
Fast det absolut billigaste är att hålla hastighet gränserna och köra lugnt. Om jag är stressad gått det lätt 5-10 procent mer bensin vilket inte ger direkta tidsvinster till och från jobbet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.