Skall totalrenovera köket. Behöver ny spis, diskmaskin, ugn, fläkt, kyl/frys. Tänkte ha kyl/frys inbyggt är det mkt dyrare/svårare att få tag i? Tänkte köpa Kvik kök, är det bästa att köpa allt av dem, eller kan man lika gärna köpa från ex. Elgiganten?
 
Ikea har billiga vitvaror för inbyggnad, men det står ju Ikea på dem...
 
På ett kylskåp, diskmaskin syns det ju knappt vilke märke så då gör det ju inget. Bara de passar med en ikeakyl/frys i ett kvikkök i ett skåp för integrerad kyl/frys?
 
Det finns installationsritningar för maskinerna, som man kan kolla.

Ser det som osannolikt att Ikea skulle ha råd att hålla sig med unika mått (= mått som bara passar Ikea). Jag tror inte Ikea har tillräckliga volymer för att ta fram vitvaror med unika mått. Dessutom gör man det då svårt för konsumenter att använda vitvaror från andra leverantörer, vilket inte heller ligger i Ikeas intresse
 
Skall det stå i ritningarna till vilka köksmärken maskinerna passar?
 
Näe, men ritningarna på visar vilka mått maskinerna har. Sedan har Ikea, Kvik, HTH och alla andra sina mått.
Det är bara att jämföra.
Ta t.ex. Kylskaåpet frostig
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/90123520
det har måtten, - enligt IKEA
Bredd: 54 cm
Djup: 54.5 cm
Höjd: 87.3 cm
Vikt: 29.66 kg
Då ser du efter om det passar i ett Kvik skåp.
Sedan får du kolla hur dörrar etc. passar.
 
köp inte kvick....
jag har precis satt upp ett kvick kök här hemma.. horribelt vad det fattas saker, saker som inte går att ordna osv, säkert varit där 5-6 gånger och hämtat och bytat saker som varit fel och saker som varit restade...

sen finns där en del att anmärka på kvick anser jag, dom har en högre arbetshöjd på diskbänken, och skall man sänka den ser det hel tokigt ut då socklen bara är 13 cm som den är. samt att det är lite för lågt utrymme mellan ovanskåp och bänkskivan. skall du ha en integrerad diskmaskin måste du köpa den på kvick, för eftersom bänkskåpen är högre måste diskmaskinen vare en extra hög och det kostar onödiga tusenlappar mer.

satte upp ikea inredning i tvättstugan och det tog säkerligen bara 1/4 av tiden.. bara min uppfattning...

efter erfarenhet, så skriver du upp vad du ska ha på en lista, och går in på närmsta, tex elgiganten och ber om ett riktigt bra pris, och sen prutar lite på det så kommer du riktigt billigt undan jämfört med kvick..
 
Det här med diskmaskinen verkar ju heldumt. Måste jag verkligen köpa en integrearde diskmaskinen hos Kvik. Skall ha en helt vanlig inbyggd i ett Mano skåp under bänkskivan. Låter ju dumt om jag måste köpa den hos Kvik, är det så?
 
Tänk på att billiga vitvaror ofta har en högre energiförbrukning, kanske inte blir billigare i längden att välja dessa. Vi valde tvättmaskin och torktumlare med bästa energiklass och har märkt en skillnad.
 
KarinC skrev:
Det här med diskmaskinen verkar ju heldumt. Måste jag verkligen köpa en integrearde diskmaskinen hos Kvik. Skall ha en helt vanlig inbyggd i ett Mano skåp under bänkskivan. Låter ju dumt om jag måste köpa den hos Kvik, är det så?
Nej du behöver inte köpa någon diskmaskin (eller någon annan vitvara) av Kvik. Alla säljer extrahöga modeller oftast till samma pris eller lägre än de vanliga. Titta hos exempelvis tretti.se. En fördel med Kvik tycker jag är just deras rymligare underskåp, och en rymligare diskmaskin är bara ett plus enligt mig.

Jag har ett Kvik-kök och har aldrig varit med om att det fattats saker i beställningen. Dock drivs varje butik på franchise-basis så viss skillnad i handhavandet mellan de olika butikerna kan det kanske vara.
 
Redigerat:
bränski skrev:
sen finns där en del att anmärka på kvick anser jag, dom har en högre arbetshöjd på diskbänken, och skall man sänka den ser det hel tokigt ut då socklen bara är 13 cm som den är. samt att det är lite för lågt utrymme mellan ovanskåp och bänkskivan.
Underskåpen är högre men samtidigt är sockeln lägre. Sedan beror det ju på hur tjock bänkskiva du lägger på. Vi har ett Kvik-kök och har standard abetshöjd 90cm

Utrymmet mellan bänkskiva och överskåp bestämmer du ju själv. Vi har 58cm vilket ger ett mycket luftigt intryck.
 
Raceman skrev:
Nej du behöver inte köpa någon diskmaskin (eller någon annan vitvara) av Kvik. Alla säljer extrahöga modeller oftast till samma pris eller lägre än de vanliga. Titta hos exempelvis tretti.se. En fördel med Kvik tycker jag är just deras rymligare underskåp, och en rymligare diskmaskin är bara ett plus enligt mig.

Jag har ett Kvik-kök och har aldrig varit med om att det fattats saker i beställningen. Dock drivs varje butik på franchise-basis så viss skillnad i handhavandet mellan de olika butikerna kan det kanske vara.

Helt rätt, extra höga diskmaskiner finns från i stort sett alla leverantörer. Jag råkade höra en diskussion mellan kund och säljare på Kvik och säljaren sa tydligt att "ni måste ha en extra hög diskmaskin, och det kan ni bara köpa av oss". Det är givetvis ren lögn, alla återförsäljare av vitvaror löser det problemet. Var du sedan väljer att handla dina vitvaror är upp till dig. Men jag skulle råda dig att välja en återförsäljare som har bra service och rådgivning, så att du får rätt produkter i ditt nya kök. Mitt andra tips är att inte vara "dumsnål". Någon extra tusenlapp för att få just det du vill ha, det är det värt. Trots allt ska du förhoppningsvis leva med köket under många år framöver - och matlagningen blir så mycket roligare med riktigt bra vitvaror.
 
Vi ska byta kök i sommar och har köpt det på IKEA. Vitvarorna skulle kosta ca 35000, så jag körde inom Kökspunkten i Helsingborg för att kolla utbud/pris.
Den ytterst hjälpsamme säljaren tog (i samråd med mig om vilka funktioner vi vill ha) fram ett paket som kostade 50000. Sedan räkande han lite fram och tillbaka och lämnade en offert på 40000. Då får vi vitvaror med betydligt fler/bättre funktioner än IKEAs (t ex en ugn med avdelare så att du kan välja olika temeraturer i övre och nedra delen).
Visst, detta säger ju en del om deras marginaler, med det visar ju på att man inte alls behöver nöja sig med utbudet hos köksleverantören utan att för den sakens skull bli ruinerad.
 
Raceman skrev:
Underskåpen är högre men samtidigt är sockeln lägre. Sedan beror det ju på hur tjock bänkskiva du lägger på. Vi har ett Kvik-kök och har standard abetshöjd 90cm

Utrymmet mellan bänkskiva och överskåp bestämmer du ju själv. Vi har 58cm vilket ger ett mycket luftigt intryck.
då är det inget nytt kvick kök ni har, och har du en sockel på 13 cm från kvick har du en arbetshöjd på 95 cm med en 30 mm granit skiva. gamla kvick kök har en annan standard höjd. bara gå in att mäta på kvivk så får du svaret. bänkskåpen är högre, men har höjts mer än dom 4 cm som dom sänkt socklen med. fakta.

sen det där med diskmaskin, så stämmer det att du kan köpa det på andra ställen, menade mest att du MÅSTE ha en högre diskmaskin till kvick kök.. pga den högre arbetshöjden...

och klart du kan hitta extra höga diskmaskiner till sammma pris, men ska du ha samma diskmaskin, samma modell som extra hög, dvs samma standard så kostar det visst nån 1000 lapp extra. vill bara att karinC ska veta vad det innebär med kvick....

arbetshöjden är 95 cm med 13 cm sockel och 30mm bänkskiva...

raceman: men om du höjde överskåpen, för att få det luftigare mellan skåpen och bänkskivan, då stämmer inte höjden om du tex har ett skafferi eller högskåp sidan om, vilket innebär en massa passbitar för att få en jämn ovankant på köket med snygga llinjer...
 
Redigerat:
Bränski,
1) Jag ger dig rätt om arbetshöjden om du har en granitskiva, men ser det vekligen så tokigt ut om du tar en lägre sockel? :)

2) Angående diskmaskinen måste du inte ha en högre maskin, men det blir bättre med en sådan. Med samma modell samma standard kostar en extrahög inte mer än en standard, ibland t.om. mindre.

3) Högskåpen finns hos Kvik finns i höjderna 128, 192, 208. Överskåpen finns i höjderna 32, 64, 80. Underskåpen i höjd 80.
Så det är bara att kombinera som man vill. De flesta kombinationerna ger 61 cm mellan bänk och överskåp om du har 3cm bänkskiva.
Exempel: 192+32-80-80-3=61 eller 208-64-80-3=61 eller 128+128-32-80-80-3=61.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.