Någon som vet var man kan köpa fetbilliga perenner i norra storstockholm/Uppsala-området?
 
Om du åker ut mot gränby och svänger höger in och förbi på utkanten av årsta, följ vägen ut på landet så kommer du till svia handelsträdgård, det är iofs 10 år sen, men dom hade mycket till skapliga priser om jag inte minns fel...
 
Jättefina växter till bra priser norr om U-a längs E4 ca 1 mil. Skylt handelträdgård till vä. Ligger innan Högsta.

Ulva trädgårdshandel har oxå mkt, men mer buskar, rosor etc.

Svia är nog lite dyrare

Rosendal mkt dyrare

Begränsat/varierande sortiment men bra priser har Plantagen.
 
Låter som att ni har koll på läget tjejer. Kanske jag skulle komma hem till er och "handla" i era trädgårdar... ;)


Det blir nog en tur mot Uppsala i helgen.
 
General Failure skrev:
Låter som att ni har koll på läget tjejer. Kanske jag skulle komma hem till er och "handla" i era trädgårdar... ;)


Det blir nog en tur mot Uppsala i helgen.
Du är så välkommen Gf, jag har just nu lera, maskrosor å nån enstaka tussilago...
 
lajbanson skrev:
Du är så välkommen Gf, jag har just nu lera, maskrosor å nån enstaka tussilago...
Så bra. Bli inte orolig om det låter "klonk" från din trädgård någon mörk natt. Det är bara jag som rycker upp dina tussilago.
 
General Failure skrev:
Så bra. Bli inte orolig om det låter "klonk" från din trädgård någon mörk natt. Det är bara jag som rycker upp dina tussilago.
Haha... va inte blyg, ring på så tar vi en öl oxå... ;)
 
Måste bara säga att billiga plantor kan vara importerade och inte odlade just för svenska förutsättningar. Det dyraste som finns är döende plantor.

Billigaste sättet är att höra med släkt, grannar och vänner. De flesta perenner mår bra av att dela på sig då och då... Eller ta frön eller sticklingar. Tigg till dig lite här och där!

Buskar är väl svårare, men glöm inte att kolla nätet. Jag har handlat mycket från Hortogreen.com, de har bra plantor. Och bra sajt. Det spar åtminstone dyrbar tid. Fast ett besök på Zetas vid Kungens kurva är ju aldrig fel, en upplevelse för alla sinnen - och glöm inte att fika!
 
Synd att ni inte bor närmare Malmö! Jag måste dela stora, fina perenner (libsticka, plymspirea, olika flockel som rosenflockel m fl) och ta bort en del marktäckare och det är ett slitgöra. Det är trist att slänga växter men vad gör man? Gallring måste ske efter ett antal år och dessutom ändrar man ju smak under åren och gör strukturförändringar.

Finns förresten även god tillgång på maskrosor, tusenskönor och grodblad såvida man känner för en naturtomtsanläggning.

Och ... min trädgård har ännu inga mördarsniglar!

På tal om dessa äckliga husdjur så tänk på detta när/om ni flyttar växter och har en ännu inte snigelinvaderad trädgård!
 
sandfaerhus skrev:
Synd att ni inte bor närmare Malmö!
Jag ska eventuellt till Malmö om ett par veckor...
 
Hmm vad har man egentligen Libstickan till? Visst är det väl lite soppa/buljong över den :-/?

Jag rekomderar starkt att tigga perenner från andra...det är ett jättebra sätt som jag själv utövat flitigt. Har dessutom varit på en ( ja okej flera då :-X )ödegård och grävt upp en och annan fin grön sak  8).

Några växter som jag tycker är bra och lätta att dela/plantera;  Daglilja, funkia,prydnadsgräs,krollilja(lök), iris, kaprifol,kärleksört, trädgårdshyacint, pion...ja jag ser ingen ände på denna lista ..det finns hur mycket som helst som man bör kunna tigga sig till :D
 
Jag tigger gärna men känner ännu så länge ingen i närheten som har perenner. Får väl gå till grannarna och inventera deras trädgårdar.
 
Bra sätt att lära känna grannarna då...alla har någon perenn jag lovar.. :)berätta om oss här att det var vi som tryckte på och sa hur du skulle göra...koppla också på värsta charmen så löser det sig ska du se... :D ;) Det kanske blir både grillfest och perenner... ;)
 
Tja, är du intresserad, General Failure, så maila!

Libsticka blir stor och bamsig och kan användas i tex buljong (blir starkare smak om man torkar bladen). Den placeras lämpligast vid husets ingångar eftersom den håller onda andar, knytt & otyg väck. Får maffiga blomställningar som, om man inte håller efter dem, fröar av sig ... och då får man mängder av misslynta grannar på sikt. En trädgård är ingen trädgård utan libsticka. Ett måste!
 
Angående perenner och mördarsniglar:
Räcker det med att syna och sanera plantorna noggrant, eller måste man räkna med att det följer med små otäckingar till mördar-embryon som inte syns ???
Jag har hittills sett min mammas trädgård som guldgruva för plantor till vår blivande trädgård, men där finns sniglar som möjligen kan vara mördarvarianten. Dags att omedelbums dra öronen åt sig?

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.