Funderar på att köpa billiga (?) massiva furudörrar från Kilsgaard på K-Rauta. Men jag ogillar alla kvistar i furudörrar och vill därför måla dem vita. Kanske isåfall handmålar dem, alternativt köper en sprutmålningsmaskin eller lämnar in dem för sprutmålning. Är det bra ide'? Alternativt köpa färdigmålade massiva furudörrar, men de blir väl dyrare? På K-rauta kan jag köpa tex en modell som heter Bosse för bara 1104:- som är obehandlad massiv furu. Tillkomme sedan lite färg så det blir ganska billigt totalt sett.
 
Mikael_L
Visst bör man lacka över kvistarna med -vad det nu heter- innan man målar dom?
 
kvistlack :)
 
Mikael_L
Ja det var lätt, borde t.o.m. jag kunna komma ihåg .. ;D
 
eller som det kanske borde vara Shellack! (som kvistlack fast inte så utspädd)
Köp "flingor" som man skälv löser upp i sprit (t-röd) i stället för att köpa färdigt.. då gör man lite efter vad man gör åt för stunden så har man ingen gammal gegga som står som inte går att använde nästa gång man tänkt shellackera något! Dessutom så är den färdigblandade man köper oftast för "klent" blandad så man får pensla på en 2-3 ggr.. blandar man skälv har man koll på blandningen och då räcker det med 1strykning shellack
 
Bra tips om flingor!

Vad tror ni annars om att själv sprutackera dörrarna? En del jobb men jag hoppas att resultatet bra. Vill som sagt ha dörrar i massiv furu och inte något med nån träfiberskiva i.
 
Mikael_L
Tobbefonsterfixare skrev:
eller som det kanske borde vara Shellack! (som kvistlack fast inte så utspädd)
Köp "flingor" som man skälv löser upp i sprit (t-röd) i stället för att köpa färdigt.. då gör man lite efter vad man gör åt för stunden så har man ingen gammal gegga som står som inte går att använde nästa gång man tänkt shellackera något! Dessutom så är den färdigblandade man köper oftast för "klent" blandad så man får pensla på en 2-3 ggr.. blandar man skälv har man koll på blandningen och då räcker det med 1strykning shellack
Sorry, nu blir det mer OT ... :-[

Berätta lite mer, flingorna, var köper man dom? På färgaffären?
Receptet på blandningen, får man med det vid köpet, eller är det något du annars kan dela med dig av.

mvh //Mikael
 
Mikael_L
patrikz skrev:
Vad tror ni annars om att själv sprutackera dörrarna? En del jobb men jag hoppas att resultatet bra. Vill som sagt ha dörrar i massiv furu och inte något med nån träfiberskiva i.
Har själv haft funderingar på att köpa begagnade furu-dörrar med speglar och måla.
Men då huset i planerna ska likna ett 1910-1920-tals hus så tänkte jag nog måla med pensel i så fall. Ger lite mer den rätta "gamla hus känslan"

Att sprutlacka dörrar kan jag inte se något problem med, är dock ingen expert, har endast sprutlackat en bil i mitt liv ;) .
Gissar dock att för de flesta innebär avsaknaden av kompressor, färgspruta och en lämplig plats/lokal ett rätt stort hinder för att lacka själv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.