Jag funderar på att köpa en billig borrhammare typ den här:
http://www.jula.se/Butik/docs/produkt.asp?OrderId=81835122&pf_id=SE-001102&dept_id=SE-001

Någon som har erfarenhet av vad de klarar av? Är det bara skräp som det brukar vara när priset är så lågt eller finns det undantag?

Jag ska bila bort 3 kvadrat betonggolv (50 mm) samt några rännor för att kunna dra avlopp. Att hyra en riktig maskin är inget alternativ eftersom det kommer att ske i olika omgångar och under lång tid.
 
Kan säkert funka men personligen skulle jag starkt överväg att försöka samla arbetena för att hyra en TP 804 eller dylikt...

Dessa billiga maskiner har en tendens att vara just billiga i både utförande och kapacitet.....
 
Jag har exakt en sådan borrhammare. Har använt den bl.a. för att ta upp hål för ventilation och pelletsanslutning i ytterväggen. Har fungerat mycket bra för mig. Använder den numera också när det skall borras stora hål i betong etc. Har köpt till en del SDS-borr av bättre kvalité än de som följer med. Den extra borrchucken som följer med är dock extremt klen. Gick sönder på ett kick. Maskinen verkar vara för stark för den.. så använd SDS!
//GoForIt
 
Har en sån (fast gul) från Jula och den fungerar alldeles utmärkt! En chuck har jag dödat men de på Jula gav mig en ny och meddelade att den inte var avsedd för betongborrning (vad man då ska med den till) men med SDS går den som tåget! Den går också att bila med men jag vet inte hur bra eller dålig den är på det jämfört med en Hilti el. likn vet jag inte.

//Markus
 
En borrhammare skall inte borra i betong med extra chuck och borr för slagborrmaskiner. Säljaren har helt rätt.

Jag har inte personligen erfarenhet av Power Craft borrhammare men min svåger köpte en för ett halvår sedan. Överlag är han nöjd med den som ok borrmaskin för betong. Som maskin för att bila grovt med är den lagomt ok. Den är inte bra för borttagning då precision krävs då den saknar varvtalsreglering. Han sa till mig att kvaliten var 'tveksam'... Vad kan man bygga av kvalitet som kostar 295 eller ordinarie 'vad-det-nu-kan-vara' pris

För att bila bort den mängd som du talar om så bör du hyra en riktig maskin för att bila bort materialet. Det kan vara Hilti eller Makita eller... huvudsaken att det är en maskin bara för bilning. Dom är MYCKET kraftigare än en kombinerad bil- och borrhammare.

En normal bra borrhammare utvecklar ca 1.5 - 3 joule. En bilmaskin utvecklar 10-60 joule i energi beroende på storlek.

Jag vet inte vad som står i manualen till denna Power Craft men till min Makita 2450 (2.7J) så står det att den kan användas för bilning av lättare arbeten. Inte för att det borgar för dålig kvalitet men det säger lite om vad en maskin är designad för.

En gång skulle jag gjuta en ny 'klump' till min nya brevlåda modell större. Problemet var att det fanns en klump sedan tidigare samt en hel del berg. Jag visste att min 2450 inte var gjord för detta men jag kom runt det genom att jag hade en 24mm SDS borr av bra kvalitet. Med den så borrade jag bort det mesta, sten eller betong eller annat hade ingen betydelse. Det var som att borra i smör. Visserligen fruset smör men det var rätt lätt :D

Det jag skulle göra för att ta bort golvet utan att hyra maskin är att köpa den grövsta borr som finns med SDS+ fäste (ligger runt 24-26 mm). Sedan skulle jag borra i linjer så att då jag växlar till mejsel så är det mer för att knacka loss, inte bila kompakt betong... gör golvet till en ost med gott om hål i :)

Power Craft skulle nog duka under efter hela sessionen men du skulle vara av med golvet. Jag menar, 295 spänn är rätt billigt, köp två!! En för att borra med och en för att bila med... sparar tid.

Vill du göra mer med maskinen efter golvet skulle jag hyra en bilmaskin med SDS-MAX eller sexkantfäste och köpa en bättre borrhammare för SDS+, åtminstonde en som har reglerbar hastighet. Det är ett h-vete att bila upp en kabelränna eller få en precis start om det bara finns två lägen på maskinen: 0 eller max.

Dessutom, glöm att borra som en slagborr med extra chuck och borrar för slag. Att chuck och borr ryker är givet. Skillnaden i kraft är stor. Min makita borrar genom 30 cm hård betong med 20mm SDS+ på ca 35sekunder. En 1000 watts slagborrare tog 20 minuter för 12 mm, grov betong och myyyycket svett, dessutom rök nästan maskinen med i jobbet..

 
Tack för alla tips!

Helgen har använts åt en del omplanering och det ser ut som om jag ska bila upp lite mer golv. Totalt uppåt 12 kvadrat så det blir till att ragga upp en begagnad bilmaskin.

Kul ändå att höra att de billiga maskinerna i alla fall duger till en hel del. Jag ska komma ihåg det om min Hilti-slagborrmaskin mot förmodan någon skulle dö.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.