Jag postar svaret till mig själv :)
Det finns billiga blandare här oxå!
www.net-vvs.se
 
Jag lånar din tråd lite. Vi har bestämt oss för en vägghängd köksblandare, vilket medför en del problem.
Vi tycker det är skitsvårt att hitta ett utbud. Vi har ju tänkt att lägga vattenrören 160cc och då har vi helt plötsligt bara ett par blandare att välja på. Det finns ju en del tuffa blandare, men hur ska man dra vattenrören för att kunna installera en sådan. Vi ska jacka in rören i en tegelvägg.
 
nimhed skrev:
Vi tycker det är skitsvårt att hitta ett utbud.
Du är inte ensam!! Och volas verkar vara den enda som inte ser ut som sjukhus, men jag gillar inte den och då blir det lite tråkigt! Alla tips om andra vägghängda mottages tacksamt!

/Elin
 
kloka_elin skrev:
Du är inte ensam!! Och volas verkar vara den enda som inte ser ut som sjukhus, men jag gillar inte den och då blir det lite tråkigt! Alla tips om andra vägghängda mottages tacksamt!

/Elin
Hur går det Elin? Hittar du något?

Finns det några här på forumet som har en vägghängd och kan tänka sig att bidra med en bild?
 
Nej, jag har inte hittat något mer... Visserligen inte letat jättemycket, men noga kollat igenom länkarna ovan.
Hur som helst är vi fortfarande så övertygade om vägghängda blandares förträfflighet att vi trots det skrala utbudet tänker ha en sådan, även om den inte blir så snygg som man hade kunnat hoppas.

/Elin
 
Funderar på Damixa Jupiter disklådsblandare

Känner dock inte till så mycket om Damixas kvalitet, är det palt eller skit? (Fick så mycket bassning av rörmokaren när jag hade köpt en fulblandare förut, vill helst undvika det igen)

/Elin
 
Många av rörmokarna bara vill installera Mora och FM Mattsson. :mad:
Jag har hört flera som fått lämna tillbaka sina blandare för att rörkrökaren vägrat installera densamme.
Väldigt märkligt kan man tycka....
Damixa är väl en dansk leverantör och borde inte vara sämre än Mora och Mattsson kan man ju tycka?
 
Den var ju rätt lik och också fin! Kanske faller rörmokaren bättre i smaken just för att det är FMM...

Tack för tipset!!!

/Elin
 
Då vi skulle välja blandare till köket valde jag en designad, snygg blandare i gammal stil. med en kran för kallt och en för varms (ni vet?) Märket har jag glömt, men den var billig och jag var nöjd...så långt.
När så rörmokaren monterat den och vi skulle sätta på vattnet så lossnade hela "skiten" och vi fick en fontän i köket.
Min man var naturligtvis pruttsur och sa "sån´t där designat skit är inget att ha, vad var det jag sa?"
Snabbt som attan åkte jag och köpte en FM Mattson med enhandsgrepp och den har fungerat och jag är benägen att hålla med min man och rörmokaren.
Snåla inte på priset då det gäller blandare och annat som har med vatten att göra!
 
Man kan vara ekonomisk utan att vara dumsnål hoppas jag. Vår rörkrökare gillade inte den kökskran med uttag för disk/tvätt jag köpt på COOP-Forum (ingick i en större order vi lagt där) men han fick den på plats i köket. När han såg att det var en likadan i grovköket grinade han illa men satte dit den, dock utan att koppla vare sig disk eller tvätt på kranarna. Gjorde det själv, en bagatell, och dessutom fick jag montera om kranen i grovköket eftersom vi satt ihop IKEAskåpet lite fel. Det gick helt ok det också.

Däremot fick vi byta blandaren till tvättfat, hade köpt ett set på Beijers men rörkrökarn tyckte inte att blandaren var tillräckligt stor för genomföringen och ville inte lämna garanti på jobbet så det blev ett byte där (och några hundralappar i utlägg).

Kjell G
 
Harrieth skrev:
Då vi skulle välja blandare till köket valde jag en designad, snygg blandare i gammal stil. med en kran för kallt och en för varms (ni vet?) Märket har jag glömt, men den var billig och jag var nöjd...så långt.
När så rörmokaren monterat den och vi skulle sätta på vattnet så lossnade hela "skiten" och vi fick en fontän i köket.
Min man var naturligtvis pruttsur och sa "sån´t där designat skit är inget att ha, vad var det jag sa?"
Snabbt som attan åkte jag och köpte en FM Mattson med enhandsgrepp och den har fungerat och jag är benägen att hålla med min man och rörmokaren.
Snåla inte på priset då det gäller blandare och annat som har med vatten att göra!
Gammal tråd men jag återupplivar den.

Vad anses vara för billig "skräp" blandare? Jag har hittat en vacker badkarsblandare i gammal stil som kostar runt 1500:- Är det att slänga i sjön?

Vad betyder 160 cc och vem skall man kolla upp det med? Tänkte köpa lite grejer innan renoveringen påbörjas, är det dumt?
 
Linisen_01 skrev:
Gammal tråd men jag återupplivar den.

Vad anses vara för billig "skräp" blandare? Jag har hittat en vacker badkarsblandare i gammal stil som kostar runt 1500:- Är det att slänga i sjön?

Vad betyder 160 cc och vem skall man kolla upp det med? Tänkte köpa lite grejer innan renoveringen påbörjas, är det dumt?
160cc betyder att det är 160 mm mellan centrum till centrum på hålen
 
Jag anser inte att du ska gå efter priset utan välja en blandare med ett känt fabrikat, Mora Armatur, FM mattson,Vårgårda,Oras.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.