Hallå,
Jag behöver köpa en vinkelslip för ett litet slipjobb. Jag ska slipa plast etc och inte kapa skopstål om man säger så. Låg vikt och smidighet är ett plus. Jag behöver inte ha större än 125 mm, 115 räcker antagligen gott. Naturligtvis finns det ju ett samband mellan pris och kvalitet även på vinkelslipar, men budgeten är ansträngd så min fråga till er är om det finns några goda erfarenheter av de billiga alternativen? Sen har jag en kanske aningens dum fråga, men kan man sätta en 115 mm skiva/rondell på en slip som tar större skivor rakt av?

Tack,
/e
 
kan man sätta en 115 mm skiva/rondell på en slip som tar större skivor rakt av?
Ja, navet är samma dimension så det går, det kan bli bökigt beroende på hur stor maskinen är i förhållande till skivan, du har ju ett spräng-skydd på maskinen som kanske tar emot före skivan :)

Har f.ö. en "billigaste-modellen" från Jula eller nåt, fått av svärfar.
Den funkar jättebra för de få gångerna jag behövs använda den.
Kapat lite stuprör, hängrännor, p-ändar.
 
Jag har en följdfråga som någon kanske kan svara på;
Vad finns det fiberrondeller för vinkelslipar, av samma typ som man kan sätta på borrmaskiner, typ korn 40 eller liknande? Och isåfall, kan man köra såna utan sprängskyddet? Annars blir det ju svårt att få den att slipa plant.
Jag har sett att Biltema har en variant, men jag vet inte hur det funkar:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=88271

där man skulle kunna sätta på såna här:
http://www.biltema.se/Archive/Product_images/19/Large/19-2427_l.jpg

Detta verkar inte vara någon vanlig applikation för vinkelslipar (vad jag har föstått, men det behöver ju inte betyda så mycket...), utan flapdiscar verkar vara mycket vanligare. Jag tycker att de gräver ner sig för mycket och jag vill slipa mer kontrollerat.
/e
 
Köpte en billig vinkelslip modellstörre ( http://www.jula.se/Butik/default.as...docs/produkt.asp?pf_id=SE-010303&dept_id= ) på Jula med tre års garanti, Har varit och bytt den 2 gånger på mindre än 3 månader och fått en ny maskin varje gång.

Använde den mest till att köra sliprondell med men det var tydligen förmycket för maskinen.

Jag köpte samtidigt en borrhammare från Biltema i samma prisklass som fortfarande fungerar klockrent och jag har borrat ett 100-tal hål i vårat 17cm tjocka betong golv samt blandat några hundra kilo med betong/spackel/fix och den fungerar fortfarande likabra, väldigt imponerad. Dock ingen maskin att använda när man borrar i tak, den är nämligen VÄLDIGT tung.

// Snozzi
 
Hallå,
Vad körde du för typ av sliprondell då? Fiber med stödrondell eller en tjockare hård rondell (vad de nu kallas..)? Körde du utan sprängskyddet då?

/e
 
Englund skrev:
Jag har sett att Biltema har en variant, men jag vet inte hur det funkar:
[länk]
[länk]

Detta verkar inte vara någon vanlig applikation för vinkelslipar (vad jag har föstått, men det behöver ju inte betyda så mycket...), utan flapdiscar verkar vara mycket vanligare. Jag tycker att de gräver ner sig för mycket och jag vill slipa mer kontrollerat.
/e
Den här stödrondellen, 125 mm, med slipskiva har jag använt mycket, helt suveränt att slipa ner svetsfogar och ojämnheter med då den är lite flexibel. Funkar oxå utmärkt att skärpa upp gräsklipparkniven med eftersom den avverkar mjukt och bra men inte bränner eggen (om man är lite försiktig).
Vinkelslipmaskinens sprängskydd SKA ALLTID användas. Om något lossnar från skivan vid 11000 rpm, gissa vad det kan ställa till med.

 
Snozzi skrev:
Köpte en billig vinkelslip modellstörre ( [länk] ) på Jula med tre års garanti, Har varit och bytt den 2 gånger på mindre än 3 månader och fått en ny maskin varje gång.

Använde den mest till att köra sliprondell med men det var tydligen förmycket för maskinen.

Jag köpte samtidigt en borrhammare från Biltema i samma prisklass som fortfarande fungerar klockrent och jag har borrat ett 100-tal hål i vårat 17cm tjocka betong golv samt blandat några hundra kilo med betong/spackel/fix och den fungerar fortfarande likabra, väldigt imponerad. Dock ingen maskin att använda när man borrar i tak, den är nämligen VÄLDIGT tung.

// Snozzi
Behövs det verkligen en så stor? Räckte ju med max 125mm. Du ska ha en där av och på knappen sitter uppe vid skivan så du kan köra med en hand
 
Ja en ganska lätt slip (d.v.s. mindre diameter) är att föredra eftersom den ska slipa ur lite konstiga vinklar. Frågan är, eftersom jag tänker slipa med papper och rondell så vill jag ha anliggningsytan så plan som möjligt, för att det inte ska bli för gropigt. Eftersom sprängskyddet ju ska vara på så kanske en större tallrik ger större flat anliggningsyta?
/e

Måste tillägga en sak; jag trodde i min enfald att stödrondellen skulle ha ungefär samma höjd som t.ex. en lamellrondell, d.v.s. man kan bara utnyttja halva ytan på skivan samtidigt eftersom sprängskyddet sticker ut. Den stödrondellen jag köpte idag har en "hals" så hela skivan kan läggas an mot det som skall slipas. Nu har jag allt klart för mig...
//e
 
Jag använder ofta en 125mm stödrondell för att grovslipa eller "justera" saker. Denna körs oftast med korn 40-80 på en Makita 1400W 125mm vinkel på låga varv. Gräver som sjutton, så något finlir är det inte. Sprängskyddet har ingen funktion vid slipning med stödrondell och på låga varv; stödrondellen sticker ut för mycket.
 
Nä, finliret tar jag med Rotexen...men jag tror det ändå blir mindre gropigt än med en lamellrondell som jag måste lägga an i vinkel mot underlaget. Det är inget finlirsprojekt direkt, det handlar om att avverka en massa gelcoat...
Vad kör du för papper då?
//e
 
Vanligt runt papper från Mirka utan hål. Kanske inte det bästa men det funkar bra på trä iafa.
 
Det finns färdigt hålat papper till stödrondeller. :)

Sedan i valet mellan 115 och 125 så skiljer ju inte priset nämvärt och intrycket är att det finns fler tillbehör för 125 mm. Samt att det gör skillnad när man jobbar.
 
Jag köpte en ETC-Tools 125mm vinkelslip på ÖB för några år sedan. Jag iddes inte byta mellan slip och kapskiva och tänkte att den håller så länge den håller, 200 spänn kostade den.
Fan trot, men den lever än, den går faktiskt som tusan än fast jag tynat den ganska hårt stundtals. Dock inte med kapjobb...
 
poiu skrev:
Det finns färdigt hålat papper till stödrondeller. :)

...
fast hålat papper till en stödrondell med kardborre på hela plattan, då är det inte bra med hål i papperet. Kardborren går sönder då där hålet i papperet är.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.