Har precis köpt en Intex pool på 4x2x1meter ca 6900liter och försöker nu hitta en så billig men ändå hyffsat fungerande uppvärmning till denna.

Kommer förmodligen bygga en större fast pool om 2-3 år och vill därför hålla nere priset på denna så mycket det går. Är det någon som har en liknande storlek på pool och som har lyckats lösa uppvärmningen billigt till inköp och helst även i förbrukning och som kan ge tips/ideer.

Söker jag runt så hittar jag massor av alternativ till en början, men börjar man gräva djupare så är det många som går bort direkt och många som verkar vara allt annat än bra stundtals, därför hade det varit bra om man fått något konkret tips av folk som faktiskt har en sådan och som vet att den fungerar.

Poolen är denna
https://www.toysrus.se/product/intex-prism-frame-400x200x100-cm-6836l-?id=000000000124564001
med denna pump
 
Jag körde 100m PEM-slang på ett intilliggande svart plåttak, fungerade väldigt bra.
Men det kyler väldigt bra också om man kör systemet vid fel tillfälle.........
 
  • Gilla
HasseTeknik
  • Laddar…
Har en kollega i samma sits som ni, hon kom fram till att de köper poolvärmepumpen som passar kommande större poolen nu.
Då har man en fungerande poollösning och förlänger säsongen rejält, att förlita sig enbart på solen brukar göra en besviken, undantaget maj 2018.
 
Peter2400 Peter2400 skrev:
Har en kollega i samma sits som ni, hon kom fram till att de köper poolvärmepumpen som passar kommande större poolen nu.
Då har man en fungerande poollösning och förlänger säsongen rejält, att förlita sig enbart på solen brukar göra en besviken, undantaget maj 2018.
I dagsläget har vi inte dom pengarna att lägga på pumpen pga diverse andra projekt som måste i hamn först. Det blir en investering på mellan 20-40.000kr då nästa pool kommer bli betydligt större än denna. Så just nu är det bara en billig lösning som gäller, annars får den bli naturligt uppvärmd av solen och att man får klara sig med lite kallare vatten :p
 
L Ludde76 skrev:
Jag körde 100m PEM-slang på ett intilliggande svart plåttak, fungerade väldigt bra.
Men det kyler väldigt bra också om man kör systemet vid fel tillfälle.........
Har problem att få plats med större mängd PEM-slang i anslutning till där poolen står nu, så får nog fundera på någon annan lösning om det går.
 
Fairlane
Solvärmematta: https://www.toysrus.se/product/intex-solvaermematta?id=000000000113466001
Den fungerar rätt hyfsat faktiskt. Billigt etc, men det gäller att tänka till så att man placerar den där man har mest sol och samtidigt inte så att den ligger i vägen. Priset är ju rätt ok också. Det är inte 100 m PEM-slang, men den cirklar fram och tillbaks.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Solvärmematta: [länk]
Den fungerar rätt hyfsat faktiskt. Billigt etc, men det gäller att tänka till så att man placerar den där man har mest sol och samtidigt inte så att den ligger i vägen. Priset är ju rätt ok också. Det är inte 100 m PEM-slang, men den cirklar fram och tillbaks.
Har du en sådan? Var skeptisk till den då jag inte hittade någon vidare information om just den mattan. Om du har, hur många grader ökar du med den isf på ett ungefär?
 
Fairlane
Vi har kört den, en det var några år sen så jag kommer inte ihåg exakt. Den värmer vattnet som befinner sig i mattan, troligen de 5 grader som det står, så sen får man väl räkna hur lång tid det tar att värma poolen med 5 grader. :) Om poolen är på X liter och Y liter passerar pumpen/minut så är det bara att räkna ut minuterna. Sen ger den ju mer effekt vissa dagar såklart, men nog värmde den. Jag vill minnas att vår pool var något mindre dock. Man borde iofs kunna seriekoppla två stycken också. Då borde temperaturen på det inkommande vattnet öka, även om flödet såklart inte ökar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.