Vår toastol har just pajat borton räddning och Bauhaus säljer en toalett för 495 kr. Någon som har erfarenhet av den? Planen är att göra om badrummet om inte allt för många år och dessutom är budgeten ansträngd efter sommaren så vi har ingen lust att betala onödigt mycket pengar.
 
Det medföljer ingen sits till den så där går ett par hundralappar . Sen kan det behövas någon anslutningsattiralj och där går en hundring eller två till.

Om ni planerar att ha en vanlig toalettstol (och inte vägghängd) när ni renoverar så kan jag rekommendera en Ifö Sign 6860, ska kosta max 2000 kr inkl sits om man köper den på rätt ställe.

/John
 
jag köpte en billig toa på bauhaus förra året. anslutningen med röret var bara ett plast rör gängat. enkel montering tynkte jag! När jag skulle dra åt så snurrade plaströret med och det fans inget att hålla fast röret med. jag försökte flera gånger utan att lyckas få tätt. tillslut så lyckas jag snurra plaströret ett helt varv med resultat att det spricket sönder en bit upp i toaletten. vist jag lyckades laga det också. min ärfarenhet av denna händelse är att jag aldrig mer ska köpa det billigaste vvs produkterna. visst det fungerade till slut men vilket jobb jag fick lägga ner:S
 
  • Gilla
Skalben
  • Laddar…
Toasitsen köpte vi ny härom året, så en sådan har vi inget behov av. Ska kolla på hur vattenanslutningen ser ut när jag åker dit. Kanske kan vara enklare att få en eventuell plastgänga att hålla tätt om man använder gängtejp? Men efter det har toan funkar utan problem?
 
Är det en temporär lösning så borde en kvalitets-wc från blocket duga lika bra. Finns för några hundralappar.
 
Var i liknande sits själv för några år sen. Efter mycket research blev det en Gustavsberg toalett för ca 1700 kr - man får dock jaga runt lite för att hitta en märkestoalett till så pass bra pris - men det finns. Det verkar alltid vara lite mer risk med noname-toaletter - framförallt vad gäller anslutningar och rör. Om man inte har något emot begagnat så finns det säkert svinbilliga och fungerande lösningar på blocket m.m.
 
Begagnad toalett!? Urk! Där går väl gränsen iallafall...
Hursomhelst, min granne som är VVS'are har varnat mig för icke-märkesvaror när det gäller toaletter.
Verkar ligga trasiga Hafa-stolar i drivor hos rörkrökarfirmorna.
 
Nu har jag köpt inte bara en utan två billiga toastolar på Bauhaus. Visst, klämmer man och känner på den känns den inte lika gedigen, men den ser minst lika bra ut som dyrare varianter. Vattenanslutningen var inga problem trots plastgängan. Kan det vara så att "glasis" missade att det ska vara en gummipackning på anslutningen? Som alltid med VVS gäller det förmodligen att skruva till lagom hårt.

Edit: Allt jag behövde göra för att koppla in vattnet var att skruva loss slangen från den gamla toan och ansluta till den nya. Standardgänga alltså.
 
"Begagnad toalett!? Urk! Där går väl gränsen iallafall..."
Ja, jag hade nog passat på detta pga av olustkänslan - men ska man se nyktert och sakligt på det hela så borde en beggad stol med ny sits och lock inte vara helt tokigt om man nu exempelvis är i penningnöd (vilket jag inte antyder att trådskaparen är). Däremot kan man möjligen misstänka att många toaletter som monterats loss från golv och rör har genomgått lite ovarsam hantering på vägen så det är nog god idé att spana efter sprickor och skador.
 
Ni som har svårt för begagnade toaletter. Hur gör ni när ni flyttar till nytt hus eller lägenhet? Byter alla eller står ut med att någon annan använt dem?

Ledsen för O/T men jag förstår ärligt inte paniken att någon annan använt en toastol. Värre med sängar och möbler men de säljs nästan innan de ligger på blocket.
 
Jag förstår inte heller riktigt hur man kan tycka att en begagnad toalettstol är äcklig? Hur gör ni på jobbet då? Eller på en offentlig toalett? En smutsig toalett är väl ingen höjdare men en skurad toalett förstår jag inte hur man kan tycka är äcklig?
 
Dalbotös skrev:
Jag förstår inte heller riktigt hur man kan tycka att en begagnad toalettstol är äcklig? Hur gör ni på jobbet då? Eller på en offentlig toalett? En smutsig toalett är väl ingen höjdare men en skurad toalett förstår jag inte hur man kan tycka är äcklig?
Det finns ju forskare som har gjort tester av toavattnet och isen på hamburgerrestauranger, och isen brukar innehålla många gånger mer bakterier. Roligt men äckligt :)

Jag frågade en badrumssäljare vad som är skillnaden och ha sa att billiga toaletter ofta saknar sits, samt att de billigare ofta inte är glaserade under falsen vilket gör att de är svårare att hålla rena. Jag har dock svårt att tro att prisskillnaden enbart handlar om byggkvalitét - en Bath Deluxe "skitstol" kostar 500:- på bauhaus, och VVS-säljaren jag pratade med annonserade någon svensk märkes-wc för 4500:-. Det är 9 ggr dyrare.
 
Jo, men du hittar ju märkesstolar på byggvaruhusen ockå, de brukar kunna finnas för 1300 - 2000. Den prisskillnaden tar jag gärna i hopp om att det finns reserdelar om 10 år när spolmekanisken börjar strula, dessutom skulle jag misstänka att det reservdelsbehovet uppstår betydligt snabbare på ett okänt märke. Om det sedan dessutom är skillnad på hur lätt de hålls rena så blir det ju bonus.

OK med den prisskillnaden kan man iofs byta stolen efter några år ochändå gå plus, men att byta toastol vill man helst inte göra alltför ofta, det är ju en del strul med det.
 
pelpet skrev:
Jag har dock svårt att tro att prisskillnaden enbart handlar om byggkvalitét - en Bath Deluxe "skitstol" kostar 500:- på bauhaus, och VVS-säljaren jag pratade med annonserade någon svensk märkes-wc för 4500:-. Det är 9 ggr dyrare.
Förutom att man eventuellt inte har snålat ner på kvaliteten så är det dyrare att producera i Sverige än i låglöneländer. På något sätt har vi konsumenter lyckats pressa priserna till den milda grad att flera företag med produktion i Kina nu börjar tycka att även Kina är för dyrt då det i vissa städer är svårt att få tag i billig (nästintill gratis?) arbetskraft.

Vi vill ha mer lön men betala mindre för det vi konsumerar. Samtidigt kräver vi att det ska vara kvalitet på prylarna och helst ska de vara tillverkade i Sverige. :)
 
  • Gilla
sallad
  • Laddar…
joflopp skrev:
Vi vill ha mer lön men betala mindre för det vi konsumerar. Samtidigt kräver vi att det ska vara kvalitet på prylarna och helst ska de vara tillverkade i Sverige. :)
Så sant man gör allt för att få mer i lön, och så köper man så billigt man kan och ändå blir man besviken när skiten går sönder efter ett par år.

Det värsta är nog ändå att kvaliten på dyrare saker inte är bättre. Se bara andra trådar om kylskåp och frysar som går sönder efter några år, även märken som cylinda, electrolux mm. Det spelar ingen roll längre vad man köper. Dyrt = mer vinst åt bolagen. Billigt = mer pengar kvar för konsumenterna. :confused:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.